پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


تجلیلی بر آثار والتر (وندی)کارلوس


تجلیلی بر آثار والتر (وندی)کارلوس
والتر (وندی‌) كارلوس‌
بین‌ سازهای‌ زنده‌ و سازهای‌ نواری‌ (الكترونیك‌) می‌توان‌ همكاریهای‌ بی‌شماری‌ را برقرار كرد. این‌ همكاریها، آثار خود را در سطوح‌ ساختاری‌ از جمله‌: گام‌، ریتم‌ و غیره‌، نشان‌ می‌دهند. اینك‌، سازهای‌ الكترونیك‌ و سازهای‌ سنّتی‌ چنان‌ درهم‌آمیخته‌اند كه‌ استقلال‌ آنها از یكدیگر، تقریباً بی‌معنی‌ است‌.غیر از آهنگسازانی‌ چون‌ بادینگز‌۲ و بریو‌۳. تا قبل‌ از سال‌ ۱۹۸۰، آهنگسازان‌ ترجیح‌ می‌دادند از اركستر یا گروههای‌ بزرگ‌ سازی‌ در تركیب‌ با سازهای‌ الكترونیكی‌ استفاده‌ كنند، از سازهای‌ سنّتی‌ می‌شد برای‌ ایجاد صداهایی‌ شبیه‌ به‌ صداهای‌ الكترونیك‌ یا صداهای‌ كانكریت‌‌۴ (محض‌) استفاده‌ كرد و به‌ همین‌ دلیل‌ تا سالهای‌ ۱۹۶۰ كه‌ اشتوكها وزن‌‌۵ از شیوه‌ نوینی‌ برای‌ نواختن‌ سازها استفاده‌ كرد، تغییری‌ در وضعیت‌ به‌ وجود نیامد. پس‌ از پیدایش‌ ساز كنتاكت‌۶، بسیاری‌ از آهنگسازان‌ موسیقی‌ الكترونیك‌، گروههای‌ سازی‌ كوچك‌ و حتی‌ تك‌نوازانی‌ را كه‌ برخی‌ از آنها در كار آهنگسازی‌، پیرو مكتب‌ نئوكلاسیسم‌ بودند، به‌ كار گرفتند. از جمله‌ این‌ آهنگسازان‌، می‌توان‌ به‌ اوتو لوئنینگ‌‌۷، چارلز ویتنبرگ‌‌۸ و والتر (وندی‌) كارلوس‌ اشاره‌ كرد كه‌ برخی‌ از آنها، موسیقی‌ كلاسیك‌ را با ابزار موسیقی‌ الكترونیك‌ اجرا كردند.
والتر (وندی‌) كارلوس‌ از همان‌ ابتدای‌ كار، نه‌ در آهنگسازی‌ و نه‌ در نواختن‌ سینتی‌سایزر، از شیوه‌ موسیقی‌ سنّتی‌ پیروی‌ نكرد. كارلوس‌ در پاوتوكت‌‌۹ رودآیلند به‌ دنیا آمد و از شش‌ سالگی‌ آموزش‌ پیانو را آغاز كرد. او در هنرهای‌ گرافیك‌ و علوم‌ هم‌ استعداد فراوانی‌ داشت‌ و به‌ خاطر ساخت‌ یك‌ كامپیوتر خانگی‌، بورس‌ تحصیلی‌ نمایشگاه‌ علوم‌ وستینگهاوس‌‌‌۱۰ را به‌ دست‌ آورد. او پس‌ از آنكه‌ در موسیقی‌ و فیزیك‌ از دانشگاه‌ براون‌‌۱۱ فارغ‌التحصیل‌ شد، به‌ دانشگاه‌ كلمبیا رفت‌ و در آنجا تحت‌ نظر آهنگسازان‌ پیشروئی‌ چون‌ اوتو لوئنینگ‌ و ولادیمیر اوس‌ساچفسكی‌‌۱۲. در اولین‌ مركز موسیقی‌ الكترونیك‌ امریكا، به‌ تحصیل‌ موسیقی‌ الكترونیك‌ پرداخت‌. پس‌ از فارغ‌التحصیل‌ شدن‌، به‌ عنوان‌ مهندس‌ ضبط‌ صدا شروع‌ به‌ كار كرد و با رابرت‌ موگ‌ ۱۳. آشنا شد و بعدها یكی‌ از اولین‌ مشتریهای‌ سازهای‌ او بود.
در سال‌ ۱۹۶۸، با استفاده‌ از سینتی‌سایزر موگ‌ قطعاتی‌ از باخ‌ را نواخت‌ و باعث‌ شد كه‌ همه‌ موسیقیدانهای‌ جهان‌، این‌ سینتی‌سایزر را بشناسند. او به‌ خاطر این‌ ابداع‌ اعجاب‌آورش‌، سه‌ بار جایزه‌ موسیقی‌ گرمی‌۱۴ را ربود.
او نخستین‌ كسی‌ بود كه‌ برای‌ خواندن‌ با سینتی‌سایزر، از وكودر‌۱۵ استفاده‌ كرد و آن‌ را در فیلم‌ «ساعت‌ پرتقالی‌» استنلی‌ كوبریك‌۱۶ به‌ كار برد. این‌ اتفاق‌ مدتها قبل‌ از ساخته‌ شدن‌ فیلمهای‌ سینمایی‌ درباره‌ جنگهای‌ فضایی‌ كه‌ در آنها از موسیقی‌ الكترونیكی‌ استفاده‌ فراوانی‌ می‌شد، روی‌ داد.
كارلوس‌ پس‌ از عرضهٔ‌ چندین‌ آلبوم‌ در زمینهٔ‌ موسیقی‌ كلاسیك‌، موسیقی‌ دلهره‌آوری‌ را برای‌ فیلم‌ شاینینگ‌۱۷ كوبریك‌ و همچنین‌ برای‌ فیلم‌ سال‌ ۱۹۸۲ كمپانی‌ دیسنی‌۱۸ به‌ نام‌ ترون‌۱۹ ساخت‌ كه‌ از اعتبار فراوانی‌ برخودار شدند. در این آثار، او اركستر سمفونیك‌ را با سینتی‌سایزرهای‌ دیجیتال‌ و آنالوگ‌ درهم‌آمیخت‌.
اینك‌ كارلوس‌ به‌ عنوان‌ پیشگامی‌ بزرگ‌ در موسیقی‌ الكترونیك‌، با افراد حرفه‌ای‌ معتبری‌، در پروژه‌های‌ فراوانی‌ كار می‌كرد. در طی‌ سالهای‌ ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵، كارلوس‌ با همكاری‌ دوستش‌ لاری‌ فاوست‌۲۰ كه‌ نوازندهٔ‌ سینتی‌سایزر بود، در موسیقی‌ فیلم‌، تحو‌ّل‌ عظیمی‌ را ایجاد كرد. تكنیك‌ اختراعی‌ او به‌سرعت‌ در موسیقی‌ فیلمها و بازسازی‌ آثار قدیمی‌ به‌ كار گرفته‌ شد.
كارلوس‌ در دانشگاه‌ نیویورك‌، در انجمن‌ مهندسی‌ سمعی‌ بصری‌، كنفرانسهای‌ متعددی‌ را برگزار كرد. او در سایر نقاط‌ آمریكا هم‌ به‌ ایراد سخنرانی‌ پرداخت‌. او عضو انجمن‌ مهندسی‌ سمعی‌ بصری‌، انجمن‌ مهندسان‌ سینما و تلویزیون‌ و آكادمی‌ علوم‌ و هنرهاست‌.
كارلوس‌ در كارهای‌ اولیه‌ خود از تمهای‌ موسیقی‌ كلاسیك‌ استفاده‌ می‌كرد. او در این‌باره‌ می‌گوید:
«قصد داشتم‌ با استفاده‌ از ساز الكترونیك‌، بیشترین‌ آزادی‌ را برای‌ نوازنده‌ فراهم‌ آورم‌. نتهای‌ حاصل‌ از این‌ سازها، حتی‌الامكان‌ به‌ نتهای‌ طبیعی‌ شباهت‌ دارند و تركیب‌ موسیقی‌ و تكنولوژی‌، هنگامی‌ كه‌ آهنگساز. موسیقی‌ و تكنیك‌ را درست‌ می‌شناسد، امكانات‌ فراوانی‌ را در اختیار او قرار می‌دهد.»
در آثار اولیه‌ كارلوس‌، رویكرد نئوكلاسیك‌ بخوبی‌ آشكار است‌. حفظ‌ عناصر سنتی‌ همچون‌ ملودی‌، هارمونی‌ و ساختار رسمی‌ از پیش‌ تعیین‌شده‌، آهنگسازانی‌ را كه‌ به‌طور سنتی‌ آموزش‌ دیده‌ بودند، قادر ساخت‌ كه‌ راحت‌تر تكنیكهای‌ آهنگسازی‌ خود را به‌ ابزار الكترونیك‌ مجهز سازند.

شیرین مصفا
منبع : پایگاه رسمی انتشارات سوره مهر