شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


قوانین بین المللی در باره حق غذا


قوانین بین المللی در باره  حق غذا
● مقدمه:
غذا و آب از عوامل اصلی هستند که تمامی نوع بشر برای زندگی باید به آن دسترسی داشته باشند." دسترسی به حداقل غذای اساسی کافی و تثبیت تغذیه ای کافی و سالم " کافی و سالم قابل قبول" و آب کافی قابل دسترس ( از نظر فیزیکی ) از نظر حقوق بشر مورد توجه قرار گرفته است. .
انسان روزانه به کالری های متناسب و مقتضی نیاز مند است.گرسنگی، سوء تغذیه و رنج گرسنگی از مسایل بغرنج جهانی برای افرادی است که دسترسی به غذای کافی را ندارند. سوء تغذیه از گرسنگی پدید می آید و غذای با کیفیت پایین ناتوانی به همراه دارد . سوء تغذیه می تواند با عث امراض اضافی شود ، امراض خاصی وجود دارند که علت آنها سوء تغذیه می باشد.
تشخیص حق دستیابی به غذای کافی به معنی از بین بردن گرسنگی ، تغذیه بد و رنج گرسنگی است . دولتها مسئول تامین غذای انسانها و از بین بردن گرسنگی و تغذیه بد و رنج گرسنگی هستند.
در خصوص حق غذا در کنوانسیون بین المللی حقوق اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در سال ۱۹۶۶ اشاره شده است. در ماده ۱۱ کنوانسیون حقوق اجتماعی – اقتصادی و فرهنگی بین المللی تشخیص حق هر کسی" با توجه به استاندارد سطح زندگی خودش و خانواده اش شامل تامین غذای کافی و تداوم بهینه سازی شرایط زندگی " امری الزامی معرفی شده است .دولتها باید مطمئن شوند که شهر وندان از قابلیت دسترسی به غذا و آب کافی برخوردار هستند. این امر شامل منابع آبی نیز می شود.[۱]
"قابلیت دسترسی"[۲] به معنای توانایی مردم برای بدست آوردن حقیقی غذای موجود و منابع آن است. در بیشتر کشورها قابلیت دسترسی به غذا مهمتر از موجود بودن غذا است. تامین غذا به معنی اینستکه غذا و آب همیشه موجود بوده و هم برای نسل های حال و هم نسل های آینده برای مردم قابل دسترسی است.
● بند اول - علت های اصلی کمبود غذا و سوءتغذیه:
مردمی که در فقر زندگی می کنند دسترسی محدودی به غذا دارند و بیشتر سوء تغذیه ها در نتیجه وضع مالی نامناسب برای خرید غذای کافی است . آنهایی که در فقر زندگی می کنند ممکن است به زمینی دسترسی نداشته باشند که بتوانند در آنها غذای خود را تولید کنند. در میان خانواده هایی که در فقر زندگی می کنند زنها و کودکان نسبت به مردان کمتر دسترسی به غذا دارند. کمبود تولیدات غذایی یا توزیع آن از عوامل عمده گرسنگی و سوء تغذیه است. حوادث طبیعی مثل خشکسالی و سیل ها یا طو فانها ممکن است باعث جلوگیری از تولید غذا شده و سبب از بین بردن محصولات غذایی شوند. مشکلات حمل با کشتی و دخالت در بازار یابی هم ازعوامل کمبود غذا هستند.
وقایعی از قبیل جنگها که بدست انسان ایجاد می شوند، از آنجا که مانع انتقال و توزیع مناسب غذا می شوند، قابلیت دسترسی به غذا را محدود می کنند.
در حین کشمکش ها و جنگ ها غذا می تواند بعنوان یک اسلحه مورد استفاده قرار گیرد. توزیع نامناسب غذا در جوامع شهری سبب بروز مشکلات گرسنگی می شود .
● حقوق بشر در مورد غذای کافی چیست؟
حقوقی که مانع سوء تغذیه شود و از گرسنگی جلوگیری کند از اساسی ترین حقوق بشر است. این حقوق برای زنان و مردان و کودکان و نوجوانان تامین شده و تمام مفاد حقوقی امنیت غذایی را در بر می گیرد وبه عنوان بخشی از اهدافی است که برای رسیدن به توسعه اقتصادی اجتماعی و پیشرفت جامعه و مردم توسط دولت مطرح شده اند. این حقوق در کنفرانس ریو و وین و قاهره و بی جینگ و استانبول و جاهای دیگر برای غذای کافی مورد تاکید بوده و تحت شرایط قانونی قوانین حقوق بشر بین المللی است و شامل اعلامیه جهانی حقوق بشر می باشد. این حقوق بر اصول اجتماعی و اقتصادی و فر هنگی تکیه دارد و مخصوصا برروی حقوق زنها وهمینطور روی حقوق کودکان تاکید می نماید. این حقوق عبارتند از :
دوری از گرسنگی ، دسترسی به آب سالم نوشیدنی ، دسترسی به مایحتاج پخت و پز و دسترسی و برخورداری از کلیه امور رفاهی در حد استاندارد از نظر فیزیکی و بهداشت فردی . دنیا تشخیص داده که حقوق بشرامری جهانی مرتبط به هم بوده و در یکدیگر تاثیر دارند. سایر مواد حقوق بشر بدین شرح است :
- حق کار و در یافت مزد به اندازه ای که هزینه زندگی فرد را در محیط سالم وآزادو به دورازتبعیض تامین نماید.
- حقوق بشر برای برابری بین زن و مرد
حقوق بشربرای کودکان و ایجاد شرایط خوب برای توسعه فیزیکی بدنی و مغزی آنها
- حقوق مربوط به کسب دانش و کسب اطلاعات
- حقوق بشر در مورد تامین اجتماعی و تامین پیشرفت و ایجاد صلح و ایجاد محیطی که افراد براحتی بتوانند از پیشرفت های علمی بهره مند شوند.[۳]
● بند دوم - اثرات نسل دوم حقوق بشر
در زنانی كه از مزایای اجتماعی محروم هستند ، سوء تغذیه می تواند روی وظایف تولید مثل آنها اثر بگذارد و به یک چرخه مخرب تبدیل گردد .خطر سو تغذیه بسیاری از دختران جوان را در جوامع در حال رشد و عقب مانده تهدید میکند.این دختران در آینده از جمله مادرانی خواهندشد که از همان دوران اول حاملگی به سو تغذیه مبتلا هستندو كودكانی بدنیا میاورند كه وزنشان كم است .تغذیه ناكافی کودكان و نوجوانان سبب مستعد شدن آنها به انواع مختلف بیماری های عفونی شده واین عوامل روی توسعه فعالیت های حیاتی مغزی بشری در سالهای حساس رشد تأثیر نامناسبی می گذارد . بنابر این سو تغذیه و نداشتن مراقبت های پزشكی برای مادران و فر زندان آنها با اثرات ناخوشایندی در سیستم بیولوژیكی آنها همراه است . ما باید بخوبی بدانیم كه ریشه این مسائل در بطن جامعه قرار دارند كه بعضی اوقات منطبق با شرایط اقتصادی جامعه بوده و وقتی كه این نكات مورد شنا سایی قرار می گیرند ممكن است بسیار دیر شده باشد .یکی از موضوعات خاص در این رابطه موقعیت زنان دردوران شیردهی به نوزادشان است که در دستورالعمل کنونی اعلامیه حقوق بشر، تأمین غذای نوزادان حد اقل برای مدت ۶-۵ ماه درمدت شیر خوارگی مد نظر است . دولتها باید متعهد شود كه به حقوق زنان احترام بگذارند و غذای مورد نیاز در دوران شیر خوارگی نوزادان را تأمین نموده و شرایط آسانی برای آنها بوجود آورند تا شیر دهی را برای مدت حد اقل ۵-۶ ماه ادامه دهند .اجرای این دستورالعمل جهانی نیاز به قوانین حمایتی دارد تاازمادران درجهت تأمین غذای مورد نیاز آنها به نحو شایسته ای حمایت شودو حد اقل تا فبل ازاینكه بچه‌ها ازنظرفیزیولوژی به سنی رسیده باشند كه بتوانند بجای شیر مادرشان از انواع شیر غیر انسانی استفاده كنند باید از این تسهیلات اسفاده نمایند.
واضح است آنچه كه در باره چرخه زندگی گفته شد و واقعیت های موجود از گرسنگی و سوء تغذیه و بیماری های مرتبط با آنها حاصل می شوند .
بیماریهای زیادی در كشورهای در حال توسعه یافت شده اند که بسیاری از آنها از نوع بیماریهای عفونی هستند كه در اثر تغذیه بد بوجود آمده و در موارد مزمن منجر به صعف رشد و ناتوانی ذهنی و نهایتا مرگ میگردند.نمونه ای از این موارد ناشی از وضع نامناسب اقتصادی خانواده ها است خصوصا در میان آنهاكودكانی وجود دارند که سعی می كنند برای خرید یك عروسك از غذایشان بکاهند و باین ترتیب امراض جدیدی مثل انواع ناتوانی ها و سایر بیماریها دیگر نیزبه بیماری های قبلی افزوده می شوند . امروزه در بسیاری ازکشورهای فقیر افریقایی ،خانواده بیش ازپیش درگیر مشکلات اقتصادی خود بوده و ازاین رو وظیفه مراقبت از کو دکان خویش رارها می کنند که پی آمد این امر ابتلای غیر منتظره به بیماری شایع ایدز دراین مناطق است .
امروزه روشهای گوناگونی از لحاظ پزشکی برای تشخیص عوامل ناشی از سوتغذیه در میان زنها و كودكان جوان مطرح شده اند .[۴] در بیشتر نمونه ها مقایسه هایی در جوامع جنوب آسیا با كناره های صحرای آفریقا انجام شده اند .تحقیقات نشان داده اند که وضع تغذیه زنان و نو جوانان در جنوب آسیا بد تر از مردم افریقا است .
تئوریهای زیادی در برابرمان مطرح شده اندكه باید آنها راتوضیح دهیم .درسی كه میتوان از این تئوریها گرفت درخصوص دسترسی به تغذیه و وضعیت جوامع است . موارد مخصوصی وجود دارد كه پیچیده تر از موارد ساده قبلی است مانند فقدان غذای كلی . با وجود این روند تغذیه ، لازم است كه تولید غذا افزایش یابد. برای نبرد با سوء تغذیه لازم است كه به قانون حقوق بشر احترام بگذاریم . در شرایط اقتصادی فعلی، نوع تغذیه قوی ترین اثر را روی سلامتی افراد ایفا میکند. جیمز سووِلاك[۵] مدیر شبکه بهداشت ، تغذیه و جمعیت بانك جهانی[۶] می گوید كه متفكرین توسعه و برنامه ریزها و محققان ، مدتهای زیادی روی این مسأله كه سوء تغذیه با چه اثرات مخربی بر روی نسلهاداشته و با بروز فقرهمراه است تأكید داشته اند واعلام نمودند که تغذیه نامناسب كودكان و زنان باعث عقب ماندگی ذهنی و سرخوردگی کو دکان می شود . تغذیه باید در درجه اول اهمیت قرار گیرد تا با رشد جمعیت مخصوصا جوانان هماهنگ شود . [۷]
ایشان همچنین در ادامه بحث بیان می كند كه چگونه ما می توانیم مسائل سوء تغذیه را حل نموده و بدقت از وسائل لازم استفاده نماییم و فقط روی حقوق بشر تحقیق نكنیم بلكه روی موارد اقتصادی نیز كار كنیم . دولتها و جوامع بین المللی نمی توانند از این كار شانه خالی كنند . زیرا سوء تغذیه برای جامعه بسیار گران تمام می شود .
بحث در خصوص حقوق بشر و اقتصاد در رابطه با بهینه سازی غذا و تغذیه باهم دارای اهمیت اند و می توانند در كنار هم ونه در مقابل یكدیگر باشند . نكته مهم این است كه منطقی را كه می گوید برای رفاه انسان باید از غذای خوب استفاده شود نباید به فراموشی سپرد ، و این امر باید از جنبه اقتصادی مورد توجه قرار گیرد . توجه به حقوق بشر از نظر اقتصادی وطراحی یك اقتصاد موفق با بكار گیری ابزار لازم باعث موفقیت در كار می شود . اینها دو روی یك سكه اند و هردو باید بازسازی شوند .● بند سوم - شنا سایی حق غذا:
اعلامیه جهانی حقوق بشر که توسط مجمع ملل متحد در ۱۹۴۸ پذیرفته شده بیان داشته که "هر کسی حق استفاده از یک استاندارد و سطح زندگی کافی برای بهداشت و سلامتی برای خود و خانواده اش را دارد که این حق شامل حق غذا نیز هست ". حق غذا بیشتر در کنوانسیون حقوق اقتصادی اجتماعی و فرهنگی در سال ۱۹۹۶ بیان گر اینستکه دولت ها باید حقوق اساسی فردی را مشخص کنند تا مردم از گرسنگی رنج نبرند و در کنوانسیون بین المللی این حقوق در موارد داخلی و حقوق سیاسی در سال ۱۹۶۶ یاد آوری شده است .اسناد مختلف UN و اعلامیه ها در مورد حق غذا شامل مواد ۱۹۷۴ کنفرانس جهانی ۱۹۷۴ کنفرانس جهانی ۱۹۷۴ و اعلامیه آن و اعلامیه ۱۹۹۲ کنفرانس بین المللی تغذیه موجود است که در مورد برنامه های غذایی جهانی و شورای جهانی غذا این موارد را بصورت مفاد قانونی در آورده و آنها را بعنوان حقوق اساسی بشر و بعنوان هسته اصلی شرایط توسعه حقوق بشر مشخص کرده است. این کنوانسیون برای حقوق کودکان در سال ۱۹۹۰ حقوق کودکان را مشخص نموده و بالاترین استاندارد بهداشتی طبق ماده ۲۴ در خصوص کودکان مطرح شده است و معاهده هایی برای مقابله با امراض و سوء تغذیه و تامین تغذیه کافی طبق ماده ۲۴ و ۲۷ به امضاء رسیده است.
اعلامیه حقوق بشر۱۹۴۸ اعلام می دارد که "هر کسی حق دارد از یک استاندارد و سطح زندگی کافی برای سلامتی و غذا و بهداشت خود و خانواده اش استفاده کند و
دولت ها باید مشخص کنند که حقوق هر کسی برای رهایی از گرسنگی چیست؟"
کنوانسیون بین المللی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی ۱۹۶۶ می گوید هر مرد و زنی و هر کودکی حق غیر قابل انتقالی دارد تا از گرسنگی در امان باشد.(کنفرانس جهانی غذا ۱۹۹۴)
در سال ۱۹۸۵ در کنفرانس جسمانی غذا آمده است که گرسنگی قابل تحمل نیست. ما معتقدیم که رهایی از گرسنگی باید بصورت یک واقعیت در آید. در کنفرانس ۱۹۹۲ کنفرانس جهانی تغذیه گفته شده "راه های تامین غذا، در حال حاضرعملا وجود ندارد و دولتها باید با توجه به نظراتشان در مورد حقوق غذا با بکار گیری روش هایی مناسب قدم های اساسی رابرای تامین غذای کافی بردارند.
بطور وضوح نشانه ای وجود ندارد تا جواب ساده ای به این سئوال بدهد. کنسرسیوم های سازمان ملل وسازمانهای غیر دولتی[۸] کانادایی و گروه کاری حقوق غذا تاکید دارند که با تولید اضافی مواد می توان امنیت حقوق غذایی بین المللی که دولتها به آن نیاز دارند را تامین نمود. این حق میتواند با دسترسی تمام مردم به غذا برای نیل به حداقل استاندارد رژیم غذایی تحصیل شود.
بعضی از سازمانهای غیر دولتی (NGOS) و منابع معتبر گفته اند که تثبیت یک ذخیره غذایی در جهان چه به صورت ذخیره ای و چه به صورت توزیعی کلید حل معمای امنیت غذایی است . برای سهولت درکار ، لزومی ندارد که مطلبی در خصوص برقراری و حفاظت از استراتژی ها ارایه شود بلکه باید کوششهای نمایندگی های UN و دولتهای عضورا یاد آور شویم . مکانیزم بکار گیری حق غذا نیاز به یک سیستم اطلاع رسانی منظم برای اظهار نظرات افراد یا گروه هایی که میگویند نظراتشان نادیده گرفته شده دارد.
از نظر یونیسف نکته مهم در این مورد اینستکه نتایج بدست آمده در کنوانسیون برای بکار گیری حق غذا مورد توجه باشد. این عملیات که توسط سازمان غذا و خوار وبار جهانی و سازمان تولید غذای جهانی[۹] بکار برده شده است و باید شامل تمام نمایندگی های سازمان ملل و گروههای کاری آنها باشد و توسط آنها عمل شود و تمام جنبه های دولتی را در بر گیرد . مسئولان کلیدی دولتها و کلیه سازمانهای غیر دولتی باید آنرا در نظر بگیرند . مفاد آنها باید مورد بحث قرار گیرد که معمولا این موارد توسط کارکنان سازمانهای غیر دولتی انجام می شود. .همینطور توسط مسئولان دولتی و متخصصان آکادمیک ، یک خط کامل اطلاع رسانی برای تدوین مفاد کنوانسیون ایجاد شود و کنوانسیون باید فعالیت های بیشتری را برای ثبت اطلاعات انجام داده و آن را پی گیری نماید.
عدم نظارت در امر حفاظت از حقوق کودکان بقای آنها را بخطر می اندازد.
● بند چهارم - حق دسترسی به غذای كافی
بخش ۲۷ قانون اساسی [۱۰] كشور آفریقای جنوبی به تبعیت از عهد نامه تامین غذای جهانی حق دسترسی به غذای کافی را برای همه تضمین میكند . در این بخش آمده است كه "غذابرای افراد بشر مانند سوخت برای ماشین ها بوده و برای بقا لازم است . غذا به انسان نیرو می بخشد تا از قدرت تفكر بر خوردار شده و گرمای بدن را تامین نماید و اجازه دهد تا بدن به کار خویش ادامه دهد. از طرف دیگر سوء تغذیه باعث می شود كه سلول های مغز رشد نكند و عقب ماندگی ذهنی و آمادگی برای بیماریهای عفونی را فراهم می سازد . در خصوص حق دسترسی به غذا ی كافی مفاد قانونی تعداد زیادی ازقوانین بین المللی مورد شنا سایی قرار گرفته است . ماده ۱(۲۵)اعلامیه جهانی حقوق بشر[۱۱] بر خورداری از یک سطح خوب زندگی در حد استانداردكه شامل غذا وبهداشت می باشدرا برای هر فرد وخانواده اش تضمین می نماید.
دولتها در قرارداد های بین المللی در مورد حقوق اقتصادی و شرایط اجتماعی و حقوق فرهنگی حقوق افراد را تعیین كرده اند .از سوی دیگر کنوانسیون بین ا لمللی حقوق اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی ([۱۲] (ICESCR، حق هركسی را برای دسترسی به شرایط استاندارد زندگی ( از جمله غذای كافی )برای خودش و خانواده اش درنظر گرفته است و دولتهای امضا کننده متعهد شده اند كه این حقوق را به افراد جامعه خویش بدهند .این گروه ها حقوق اساسی هركسی را برای رهایی از گرسنگی پذیرفته اند . [۱۳]
ماده یك اعلامیه حقوق بشر درباره رفع گرسنگی و سوء تغذیه است و چنین بیان میكند كه هیچكس چه مرد و چه زن و یا كودك نباید دچار گرسنگی و سوء تغذیه باشد و باید سلامتی بدنی و مغزی خود را با تغذیه كافی بدست آورد [۱۴]. با توضیح بیشتر میتوان گفت كه اگر كار و زمین نباشد تغذیه مناسب امكان پذیر نیست .[۱۵] حق نهائی رسیدن به غذا تأمین بهداشت تغذیه ای برای زندگی در سطح بالا است . [۱۶] با این وجودشكی نیست كه افراد محروم از غذای كافی در وضع خوبی نبوده و از برابری و آزادی برخوردار نیستند .
الف - اطمینان از رهایی از گرسنگی و بكار گیری حق غذای كافی در سطح ملی
شرایط بین كشورها فرق می كند و راههای مناسب و ابزارلازم برای اطمینان از رهایی از گرسنگی و بكار گیری حقوق غذای كافی برای هر دولتی كه عضو ICESCR است بطور چشمگیری فرق دارد و كنوانسیون حقوق كودكان باید بهر حال اندازه مورد نیاز غذا را تحت شرایط آشكار در هر كشور برای اطمینان از اینكه هر فردی می تواند به غذای كافی دسترسی داشته باشدرا تعیین كند.
هر كشوری باید تمام امكانات را برای توسعه استراتژی ملی برای حق غذا بكار گیرد و اگر این استراتژی بكار گرفته نشده است باید طبق ماده ۱۲ مورد تجدید نظر قرارگیرد . اولین قدم برای بعضی برنامه ها باید موقعیت هر گروهی را روی نقشه آورده و مناطق مختلف در هر كشور مشخص نماید و اختلافاتی كه ممكن است دررابطه با جنس یا نژاد یا سابقه روستائی و شهری وجود داشته رااز بین ببرد . برای مشخص كردن آنها كه از نظر غذایی تأمین ندارند باید نقشه مشخصات تهیه شود .ِ
ب - امنیت غذایی
امنیت غذایی[۱۷] چنین تعریف شده : دسترسی به غذا برای اداره و تامین سلامتی و زندگی فعال توسط همه مردم در تمام اوقاتی كه نیاز به غذا هست.ماده (۱۳) بدست آوردن و امنیت غذایی باین معنی است كه "از كافی بودن غذا اطمینان حاصل شود و دسترسی به آن امكان داشته باشد و عرضه باندازه كافی بوده و یا فرد بتواند از منابع برای غذا استفاده كند" .
كمبود غذائی در بخشهائی كه مردم در بعضی اوقات دسترسی به آن ندارند و بهمین سبب نمیتوانند آندا بدست آورند منجر به ازدست دادن سلامتی واختلال در زندگی فعال می شود . بنابراین تأمین غذا میتواند بعنوان نتیجه حق غذا مورد ملاحظه قرار گیرد . دولت باید درمقیاسهای لازم برای اطمینان از تأمین غذا برای هر فردی تحت ضوابط قانونی بازنگری های خود را انجام دهد و با زمان بندی موارد تحت شرایط مخصوص تغییرات لازم را ایجاد نماید .این موارد شامل اتخاذ یک روش اقتصادی جدی است كه تحت تأثیر شرایط محیط و چگونگی عملکرد گروههای مختلف تولیدی و تأثیرات ناشی ازنقل وانتقالات قرار میگیرد.
داشتن مشخصات گروههایی كه از نظر غذایی در تأمین نیستند لازم است و دولت باید در تولید غذا برای گروههایی كه كمبود دارند اقدام كند و همچنین برای تمام جامعه باید خط مشی منظمی برای این هدف وبرای مشخص كردن منابع موجود شامل منابع انسانی كه از طریق خودیاری بتوانندبه اهداف خود برسند تعریف شود . منابع جدید كه تحت تأثیر تركیب های اقتصادی مشخص شده اند و در جلسات اقتصادی از نظر شرایط آب و هوایی و عوامل دیگر اندازه گیری شده اند بررسی شوند تا اطمینان حاصل شود كه حد اقل برای گروه آسیب پذیر مردم و افرادی كه نمی توانند با گرسنگی روبرو شوند مورد استفاده قرار گیرد . این امرباید از طریق برنامه های اجتماعی و شبكه های بهداشتی بین المللی یاری دهنده انجام شود .
ج - راهكار های تامین امنیت غذایی:
تامین غذا برای جامعه جهانی باید با برنامه ریزی مدون و با حمایت همه جانبه همه كشور های جهان صورت پذیرد . این راهكارها باید با تخصیص منابع مالی كافی از طرف كشور های غنی ارایه شده و به با همكاری همه كشور های جهان به اجرا در آید . ( اعلامیه سازمان خوارو بار جهانی FAO - ۲۰۰۳)
● بند پنجم - موفقیت قانون حق غذا
قانون حق غذا فقط موقعی می تواند موفقیت آمیز باشد كه در رابطه با سایر حقوق بشر باشد .در بكارگیری استراتژی ملی برای غذا شركت مردم یكی از اصول عمده است . تحقیقات مناسب مورد نیاز برای اطمینان از اینكه شرایط مخصوص در مناطق مختلف كشور بجای آورده شده بعمل آید .اما دولت مركزی همیشه متعهد باقی میماند و نهایتا مسؤول است . و باید تمام تعهداتش را با توجه به حقوق بشر انجام دهد .
● مدیریت مناسب
باید مراقبت بعمل آید تا اطمینان حاصل شود از اینكه مدیریت برای استفاده از منابع طبیعی و منابع دیگر برای نیاز به دسترسی به غذا وجود دارد. مدیریت منابع ، زمین و آب و منابع ماهیگیری به علاوه تمام جنبه های سلسله مراتب تولید غذا از تولید تا مصرف را شامل میشود . باید به پیشرفت غذا بمنظور تامین غذای سالم بطوریكه در دسترس همه باشد توجه بیشتر شود و بازارهای موجودبازسازی شوند . بازار داخلی بمنظور جلوگیری از گمراهی و تأثیرات مضر تأمین شود و در سطح مصرف كننده ارایه اطلاعات كافی برای رعایت دستورات بهداشتی لازم است . شرایط بهداشتی و آب پاكیزه از اساسی ترین موارد است و برای اطمینان از سالم بودن غذایی كه مصرف شده باید این موارد دقیقا مورد توجه قرار بگیرند.
این استراتژی مدیریت غذا توجه خاصی به نیاز به جلوگیری از موانع دسترسی به غذا یا منابع غدایی دارد . باید به خاطر بسپاریم كه باید توجه خاص را نسبت به گروه آسیب پذیر و وضعیت خانواده اعمال نماییم . مردم فقیر و محتاج و بعضی بیماران نیازمند اغلب از سوء تغذیه شدید تا متوسط رنج می برند .و مشاهده شده است كه زنان در بیشتر اجتماعات بیشتر از مردان بامشكلات روبرو هستند . بخصوص برای زنها استفاده از منابع اقتصادی مانند ارث و مالكیت زمین و سایر داراییها ، اعتبارات و منابع طبیعی و تكنولوژی مناسب تا حدودزیادی بامشکل همراه است .
● بند ششم - وظایف دولتها در مورد تامین غذای کافی طبق قوانین حقوق بشر
مفاد زیردر اعلامیه حقوق بشر حق غذای کافی برای افراد جامعه را تضمین می کند.[۱۸]
هر کسی حق دارد از یک استاندارد و سطح زندگی استفاده کند که خود و خانواده اش از نظر زندگی و بهداشت تامین باشند این قوانین شامل غذا – لباس – خانه – مراقبت های پزشکی و خدمات لازم اجتماعی و امنیت اجتماعی است .
الف - ماده ۲۵ حقوق بشر :
دولتها باید حقوق افراد جامعه را طبق استاندارد مشخص کنند نموده ،غذای کافی را تامین کنند ، شرایط زندگی قابل قبول را مهیا سازند، و قوانین حقوق اساسی را برای رهاندن افراد از گرسنگی تامین نمایند . این حقوق شامل مقیاس های مورد نیاز برای بهبود وضع تولید و توزیع غذا برای بهینه سازی نوع رزیم تغذیه برای دستیابی به توسعه کافی میباشند . تامین سیستم هایی که از طریق آن بتوان به روش های رسیدن به توسعه کافی نایل آمد و بکار گیری منابع برای رساندن غذا به جوامع بشری طبق نیاز های آنهااز رئوس این حقوق می باشد.● بند هفتم - کودکان قربانیان اصلی فقر غذایی
بچه های زیر پنج سال بیشترین آسیب پذیران سوء تغذیه هستند. سازمان بهداشت جهانی (WHO)[۱۹] اعلام نموده "تقریبا بطور حداقل علت مرگ نیمی از هر ده میلیون مرگ کودکان که هر سال اتفاق می افتد در اثر سوء تغذیه است".
کودکان کوچکتر برای ابتلاء به امراض در اثر سوء تغذیه مستعد تر از بقیه هستند. آنها در اثر سوء تغذیه خطرات فیزیکی و مغزی را در طول زندگیشان بطور تغییر ناپذیر تجربه می کنند.
کنوانسیون حقوق کودکان (۱۹۸۹) دسترسی به غذای کافی به عنوان احتیاجات ضروری و نوشیدن آب آشامیدنی پاک و سالم را از موارد حیاتی در رابطه با بهداشت و سلامتی کودکان توصیف نموده است.[۲۰]سازمان غذا و کشاورزی در سازمان ملل متحد (FAO) تخمین می زند که نزدیک به هشتصد میلیون نفردر جهان مبتلا به سوئ تغذیه هستند.
اعلامیه جهانی حقوق بشر ماده ۲۵ پاراگراف ۱ اعلام می کندکه :
"هر فردی حق دارد که از یک سطح استاندارد زندگی و بهداشت برای خود و خانواده اش شامل : غذا ، لباس ، خانه و مراقبت های پزشکی و خدمات اجتماعی برخوردار شود. حق برخورداری از ایمنی کافی در حوادث ،بیکاری ، مریضی ، ناتوانی ، بیوگی ، پیری یا فقدان معیشت زندگی در شرایط خارج از کنترل برای همگان الزامی است.[۲۱]
برای هر موجود بشری حق رهایی از گرسنگی ، حق دستیابی به غذای کافی و حق نوشیدن آب پاک و سالم تعیین شده است.
حقوق دیگری وجود دارند که در همین رابطه هستند و در بیشتر موارد نمی توانند جدا از حق دسترسی به غذای کافی باشند. این موارد شامل:
۱-حق استفاده از بالاترین استاندارد سلامتی فیزیکی -- این حقوق بدون غذا ی کافی و آب پاکیزه بدست نمی آید.
۲-استفاده از فواید پیشرفت های علمی . بسیاری از مطالعات و پیشرفتهای علمی در ارتباط با غذا و آب پاکیزه بوده است.
● بند هشتم - حق رهایی از تبعیض :
این ماده به شرایطی اشاره دارد که شامل توزیع مناسب و عادلانه غذا بین گروههای سنی و جنس های نامناسب است.
ماده ۱۲ کمسیون عالی ملل متحد، حقوق مربوط به غذا را در کمیته بین المللی حقوق اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی مشخص کرده است.
در پاراگراف ۶ حق دسترسی به غذای کافی اعلام شده است "هر مردی یا زنی و کودکی چه بصورت فردی و چه اجتماعی همراه با دیگران، در هر زمانی از حق فیزیکی و اقتصادی برای رسیدن به غذای کافی یا وسایل تهیه آن برخوردار است."[۲۲]
در پاراگراف ۱۵ حق غذای کافی طبق سه اصل تعهد شده توسط دولتها مشخص شده که به شرح زیر است:
▪ دولتها باید در نظر داشته باشند که تمام ابناء بشر حق برخورداری از غذای کافی را دارند و بنابراین باید به آن دسترسی داشته باشند. با توجه به این حق مسئولان دولتها نباید مانع بدست آوردن غذای مورد نیاز برای مرد یا زن شوند. مسئولان دولتی نه فقط مجبورند مطمئن شوند که خودشان با دخالت مانع دسترسی افراد به غذای کافی نمی شوند بلکه باید از دخالت دستگاههای دیگر که ممانعت ایجاد می کنند جلو گیری نمایند و با این روش از مردم حفاظت کنند.
▪ به منظور تامین نیاز غذایی مردم ، دولت باید کارهای آماده سازی غذا و ارایه آن را به مردم انجام دهد و با صدور مجوز و ارایه تسهیلات به صورت راه حل هایی بلند مدت و کوتاه مدت برای رفع کمبودها و تغذیه بد اقدام نماید.
▪ دولتها باید برای تامین غذا برنامه ریزی هایی را انجام دهند و باید مطمئن شوند که افراد از وسایل کافی برای خودکفایی برخوردارند. این امر شامل آموزش برای استفاده از منابع مورد نیاز در تولید غذا شامل وسایل آماده سازی زمین و شخم زدن و استخدام افراد برای افزایش قدرت خرید غذا می شود.
▪ دولتها از طریق ایجاد فروشگاههای مختلف باید اطمینان حاصل کنند که غذا در تمام خیابان ها قابل دسترسی است و افرادجامعه می توانند در انتخاب غذا و بدست آوردن آن آزادو مستقل باشند . اجبار برای تامین غذا برای وضعیت های اضطراری در مواردی که سایر راهها بی نتیجه است به عهده دولت است و در این شرایط دولت مستقیما توزیع غذا بین مردم را به عهده می گیرد.چنین تعهداتی در ماده ۱۵ در مورد آب نیز ذکر شده است.[۲۳]
تمام کشورهایی که با کنوانسیون بین المللی حقوق اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی موافقت کرده اند قبول کرده اند. که " هر دولتی متعهد است تحت اجرای کنوانسیون چه بصورت فردی و چه با همکاری و کمک بین المللی مخصوصا با روش های اقتصادی و فنی موظف است با بکار گیری حداکثر منابع موجود با توجه به بدست آوردن و رسیدن به حد بالای حقوق مشخص شده در کنوانسیون حاضر با تمام وسایل مناسب با توجه به مقیاسهای پذیرفته شده مخصوص قانونی (طبق ماده ۲ پاراگراف ۱) . اقدامات لازم را به عمل آورد.
● بند نهم - حق غذا در مورد گروههای آسیب پذیر
گروههای آسیب پذیر خاصی وجود دارند که از غذا و آب منتفع می شونداین گروها شامل موارد زیرند.
۱- زندانیان باید بطور منظم و با توجه به نیازشان و با توجه به معیار های تغذیه ای به آب و غذا دسترسی داشته باشند.
۲- زنان : زنان حق دارند از شیر خودشان به بچه هایشان تغذیه کنند و بچه ها حق دارند از شیر مادرانشان تغذیه کنند
۳- کودکان : کودکان حق دارند از غذای مقوی و آب پاکیزه بنوشند واز امراض و سوء تغذیه ناشی از آب و غذای نا کافی رهایی یابند.
۴- مهاجرین: مهاجرین باید مانند شهر وندان از تمام امکانات غذایی برخوردار باشند.
ابزار های قانونی بین المللی( که بصورت موافقت نامه و کنواسیون و پروتکل ارایه می شوند)دولتها را به مفاد قرار دادها و موضوعات مذاکره شده مرتبط می نمایند . وقتی مذاکرات کامل شدند ، قرار دادها توسط نمایندگان دولتها امضاء می شود . یک دولت می تواند از چند طریق در یک قرار داد شرکت کند.
● راهكار ها
مر سوم ترین راهها تصویب قرار داد یا تحصیل آن است . قرار داد جدید بوسیله آن دولتهایی که در باره ابزار مورد نظر مذاکره کرده اندمورد تصویب قرار می گیرد و آن دولتهایی که در این قرار داد شرکت نکرده اند بعدا می توانند به آن ملحق شوند. قرار داد وقتی اعتبار می یابد و قدرت اجرایی پیدا می کند که تعداد از پیش تعیین شده ای از بین همین دولتها آن را تصویب کنند.
پیمان نامه های تعهدی برای مجبور کردن دولتها به منظور احترام به قرار دادهای مربوط به حقوق بشر برای تامین آب و غذا مورد استفاده قرار می گیرد. از وسایل غیر تعهدی از قبیل اعلامیه ها و در شرایط مرتبط برای تحت فشار قرار دادن دولتها از طریق فشارهای اجتماعی منفی استفاده می شوند. نهایتااعلامیه ها در دولتهایی که برای موقعیت بین المللی خود احترام قایل هستند صادر شده واین دولتها طبیعتا خط مشی این اعلا میه هارا می پذیرند. درموارد زیر، قراردادهای بین المللی و اعلامیه ها و نظریات حقوق بشرکه وظیفه تا مین غذا و آب کافی را مورد تاکید قرار می دهند، مطرح شده اند.
كمیسیون حقوق بشر بارها تأیید كرده است كه« گرسنگی » بی حرمتی به منزلت انسان بشمار می آید . مطالعات انجام شده بر اساس مطالعات قبلی در رابطه با تامین غذای كافی بر أساس مفاد كنوانسیون حقوق بشر است كه اعلام میدارد که کم کاری های گسترده ای كه بوسیله دولتها و كمیته های بین المللی برای رهایی ازگرسنگی ورسیدن به حق غذا مشاهده میشود دراثركوتاهی‌وقصور موجود دربرنامه‌های حقوق بشربوده و این مهم به عنوان یک مغضل بزرک درتحقق آرمانهای حقوق بشر به شمار می اید.[۲۴]
اکنون برای روشن سازی وضع گرسنگی و ایجاد شرایطی كه از طریق آن كلیه افراد قادر به دستیابی به حق خود از نظر غذا و تغذیه باشندبه پذیرش معیارهای اضطراری در سطوح مختلف نیاز داریم . اگر این مهم به اجرا در نیاید، اعتبارسیستم حقوق بشر به شدت مورد تردید واقع خواهد شد.همگان بر این باور هستند که حق غذا از اصول بنیانی حقوق بشر است می باشد. .
دولتمردان در كنوانسیون حقوق اقتصادی اجتماعی فرهنگی ،به این نتیجه رسیدند که رهایی از گرسنگی از اساسی ترین پایه های حقوق بشر به شمار می آید و از این رو متعهد به برداشتن گامهای لازم برای حد اكثر استفاده از منابع موجود جهت از بین بردن گرسنگی شدند .
هنوز بیش از ۸۰۰ میلیون نفر ازغذای كافی برای تغذیه اساسی محرومند.اکنون برای رسیدن به این هدف در جهان برای رساندن هر فردی به پایه های حقوق بشریش باید کوشش های بی وقفه ای اعمال گردند . بنابراین لازم است در این مسیر،خلائ های موجود ما بیناهداف تعیین شده و واقعیت های موجود شنا سایی شوند . تعدادی از كنفرانسهای جهانی در سال ۱۹۹۰ در باره حقوق كودكان تشكیل شد كه بعدا در سال ۱۹۹۶ مورد تصویب مسئولین غذای جهانی قرار گرفت .
● بند دهم - نظریات سازمان تأمین غذای جهانی حقوق بشر و پیگیری ها
این یك واقعیت است كه اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر در برگیرنده كلیه حقوق انسانها است و توجه بیشتر آن بر حقوق اقتصادی و اجتماعی است كه در چندین دهه گذشته پیشرفتی اندك داشته است . یكی از اهداف مطالعات انجام شده در ۱۹۸۷ برای بهبود درک تأثیر اقتصاد بر حقوق اجتماعی بود تا از طریق آن بتوانیم به تشخیص و تكمیل مفاهیم ومعانی آن برسیم . پیشرفت در تشخیص و بهینه سازی این حقوق از طریق چند كنفرانس مهم جهانی انجام شد . جلسات جهانی كودكان ۱۹۹۰ [۲۵]و كنفرانس ملل متحد در مورد توسعه ( كنفرانس ریو ) [۲۶]در ۱۹۹۲ ، كنفرانس بین المللی تغذیه در ۱۹۹۲ [۲۷]، كنفرانس جهانی حقوق بشر [۲۸]۱۹۹۳ ، كنفرانس بین المللی جمعیت و توسعه در سال ۱۹۹۴ [۲۹]، اجلاس جهانی در مورد توسعه اجتماعی سال [۳۰]۱۹۹۵ ، چهارمین كنفرانس جهانی زنان در [۳۱]۱۹۹۵ و دومین كنفرانس ملل متحد در [۳۲]۱۹۹۶ از جمله این کنفرانسها بو ده اند . اینها اقداماتی بودند که به منظور حصول دركی بهتر از روابط بین حقوق بشر و توسعه و همچنین برای دستیابی به یك برداشت خوب درباره حقوق اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی درجهان انجام شده اند.
نكات عمده با نگاهی به حقوق غذا كه در جلسه غذای جهانی كه طبق دعوت سازمان غذا و كشاورزی ملل متحد كه در رم تشكیل شده مشخص می شود (FAO نوامبر ۱۹۹۶ ) . اعلامیه رُم در مورد تأمین غذا و غذای جهانی و طرحهای بسیار خوب آن در مورد چگونگی برخورد با آن در این اجلاس بوسیله سران و رهبران جهان تصویب شد . دولتهایی كه در رم بودند اعلام كردند كه ۸۰۰ میلیون گرسنه در جهان. مخصوصا در كشورهای در حال توسعه كه غذای كافی ندارند تا نیازهای تغذیه ای خود را تأمین كنند موضوعی تحمل ناپذیر و غیر قابل قبول است .آنها تشخیص دادند كه این كمبود در اثر فقدان عرضه غذا نیست و چنین عوارضی بطور مداوم رو به افزایش است .
این فعالیتها برای دسترسی به غذا است . مسائلی كه آنها به آن توجه كردند این بود كه این مشكلات ناشی از درآمد كم خانوار برای خرید غذا و نابسامانی در عرضه و تقاضا و همچنین در نتیجه مشكلات ساخت دست خود بشر است .
آنها همچنین متذكر شدند كه مشكلات گرسنگی و غذا دارای ابعاد قاره ایست و بطور توجه برانگیزی رو به افزایش است . ودربعضی از مناطق جز در موارد ضروری فعالیتی انجام نمیشود . با افزایش جمعیت جهانی فشار بر منابع افزایش می یابد. رهبران جهان اعلام كردند كه فعالیتهای سیاسی و عمومی نظریات كلی كمیته ها برای تأمین غذا برای همه و كوششهای جدید برای جلوگیری از گرسنگی در تمام كشورها باید بكار گرفته شود .امروزه بر این عقیده هستند که با اقدامات فوری برای كاهش تعداد افرادی كه دچار سوء تغذیه هستند تعداد این افراد را تا سال ۲۰۱۵ به نصف برسانند .
برای تحقق این اهداف سیاسی، كمیته هفت نوع نظریه را درطرح عملیاتی پیشنهاد نمود .
- طرح ریزی برای ایجاد بهترین شرایط محیطی ، فقرزدایی و ایجاد صلح بر اساس برابری كامل شركت زنان و مردان در امور سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به عنوان بهترین راهنما برای بدست آوردن و تأمین غذا برای همه.
- تدوین خط مشی های هدفمند برای ریشه كن كردن فقر و و بهبود فیزیكی و اقتصادی بوسیله همه ارگانها در تمام زمانها برای تامین غذای كافی.
--تحقیق در باره قابلیت بدست آوردن غذا و امور كشاورزی و ماهیگیری و جنگلداری . برنامه ریزی توسعه روستایی و اتخاذ شیوه ای برای اقدام در نقاط شمال و جنوب برای تولید غذای كافی و عرضه آن در سطح خانوار و ملی ومنطقه ای و قاره ای و مبارزه با آفات و خشكسالی و آبادانی بیابان ها و اقدامات چند جانبه در بخش كشاورزی .
--تقویت تولیدات كشاورزی و تجارت بطور كلی برای تأمین غذا برای همه از طریق تجارت و سیستم تجارت جهانی و بازار میان قاره ای به بهترین وجه
--اجرای اقدامات لازم و آمادگی برای جلوگیری از صدمات بلایای طبیعی و مشكلات ساخت دست بشر .-- كوششهای زیادی برای بكارگیری ماده ۱۱ كنوانسیون بین الملل و حقوق فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی باید انجام شود و تدارك لازم با امكانات بین المللی و منطقه ای انجام پذیرد .
-- فشار به دولتهایی كه هنوز عضو كنوانسیون نشده اند اعمال شود تا در اسرع وقت عضو شوند .
-- دعوت از كمیته حقوق اجتماعی اقتصادی و فرهنگی كه توجه خاص به این طرح عملیاتی در چهارچوب فعالیت برای ادامه رهنمود بكارگیری معیارهای مشخص برای محقق ساختن ماده ۱۱ كنوانسیون بعمل آید .
-- از اعضای نمایندگیهای تعیین شده سازمان ملل متحد برای چگونگی جابجایی ها در چهارچوب همكاریها و با استفاده از خط مشی سازمان ملل متحد با كنوانسیونهای ملل متحد و انجمن های شامل كنفرانس جهانی حقوق بشر با دیدگاه مورد نظرشان در راه بكارگیری این حقوق دعوت بعمل آید .
-– دعوت از اعضای كمسیون عالی ملل متحد برای حقوق بشر برای مشاوره با اعضاء و روشن سازی فعال و مشاوره با نمایندگان مربوطه برای بكارگیری برنامه های سیستم ملل متحد و سیستم های داخلی دولتی برای بهتر كردن شناخت حقوق در رابطه با غذا طبق ماده ۱۱ كنوانسیون برای بكارگیری راههای مناسب برای درك این حقوق بعنوان وسیله كسب دستاوردها و استفاده از انجمن غذای جهانی با احتساب امكانات فرموله شده.
● بند یازدهم - مثال هایی از کنوانسیون حقوق کودک[۳۳] :
نمونه اخیر کوششهای انجام شده برای بکار گیری حقوق بشر در باره حقوق کودکان سازمان (CRC) است. (CRC)به عنوان وسیله سریع برقراری حقوق بشر در تاریخ ملل متحد است و توانسته است راهکار های مناسبی را درارتباط با حقوق کودکان در سراسر جهان مطرح نماید . اینک دستورالعملهای(CRC) توسط ۶ دولت بعد از شش سال بعد از اینکه جامعه ملل آنرا تصویب کرد بکار گرفته شد. برای انتخاب اعضاء کنوانسیون حقوق کودکان یک کمیته ده نفره از متخصصان بین المللی در مورد حقوق کودکان از تاریخ فوریه ۱۹۹۱ مشغول کار هستند . طبق مصوبه CRC کشورها باید نظراتشان را به CRC گزارش داده وروی پروژه هایشان که بر اساس CRC کار می کنند گزارش دهند. دولتها مسئول ارایه این گزارشات هستند. طبق قانون عمومی، کمیته باید پاسخگوی گزارشات ازراههای مختلف باشد که این امرشامل مطالعات اضافی روی جنبه های مخصوص در کشورهای مربوطه شده و یا بعبارت دیگر نظراتی راجع به نظرات خاص CRC انجام دهند.
● بند داوزدهم - نتایج کمیسیون حقوق بشر "حق غذا"۲۰۰۲
●● کمیسیون حقوق بشر
با توجه به اعلامیه جهانی حقوق بشر در مورد ارایه اینکه هر کسی حق استفاده از زندگی خوب و بهداشت و غذا را در حد استاندارد جهانی دارد کنوانسیون حقوق بشر از نظر اقتصادی و حقوق اجتماعی و فر هنگی مسول نظارت بر اموری است که بر اساس آن حقوق اساسی هر کسی برای رهایی از گرسنگی مشخص شده است . با نگرش بیشتر به اعلامیه جهانی روی سوء تغذیه و جلو گیری از آن و و با توجه به اعلامیه رم در مورد تامین غذای جهانی و بر نامه های عملی برای تامین غذا در تاریخ ۱۳ تا ۱۷ نوامبر ۱۹۹۶ و تمام کوششهای قبلی و نتایج بدست آمده در این مورد و نتایج مخصوص حاصله از نتایج کنفرانس ۲۰۰۱/۲۵ و ۲۰ آوریل ۲۰۰۱ و یادداشتهای مجمع ملل متحد ۱۵۵/۲۶ ۱۹ دسامبر ۲۰۰۱ چنین اعلام شده است که " مسایل مربوط به حقوق بشر از هم مجزا نبوده و تمامی آنها به هم مرتبط می باشند. ازاین رو مسایل مربوط به گرسنگی و تامین غذا دارای ابعاد جهانی و قاره ای بوده وقوانین ودستورالعملهای مربوط به آن عملا بطورفزاینده ای در حال افزایش است در بعضی مناطق بغیر از مواقع اضطراری در هر زمان لازم الاجرا می باشد .لذا در حال حاضر تمام موارد مرتبط با موضوع مشخص شده و متمر کز گردیده و بر اساس جمعیت دنیا و بر اساس منابع طبیعی بر نامه ریزی شده است.
تثبیت یک وضعیت صلح آمیز و ایجاد محیط مناسب برای اوضاع سیاسی و اجتماعی و اقتصادی از نظر منطقی و سطح جهانی اساس اصلی است که دولتها را قادر می سازد که برای تا مین غذا و حمایت از اعلامیه رم که صریحا میگوید "از غذا نباید برای وسیله ای برای فشار جنبه های سیاسی و اقتصادی استفاده کرد" و برقراری همکاری بین المللی و استحکام آن بر اساس منشور ملل متحد برای تامین غذا امری حیاتی به نظر می رسد . هر دولتی باید این مقررات را بپذیرد و با توجه به منابع خود و ظرفیت های موجود برای بدست آوردن اهداف در بکار گیری توصیه های کنوانسیون رم اقدام کند. اعلامیه و بر نامه های عملیاتی جهانی برای برقراری همکاری های منطقه ای و بین المللی وبا توجه به قوانین اساسی اجتماعی و اقتصادی ، کوششهای اتحادیه ای و شرکت در مسئولیتهای اصولی توسط این اتحادیه ها را مورد تاکید قرار می دهد.تمرکزبراهمیت حفظ و ادامه کمک های توسعه ای رسمی برای توسعه کشاورزی در شرایط واقعی و مشارکت در تمامی کمک های توسعه ای رسمی از اصول کاربه شمار می آید.
باید در نظر داشت که نادیده گرفتن گرسنگی ونقض قوانین مربوط به مبارزه با گرسنگی به معنای نقض حقوق بشر است و بنا براین نیاز به تطبیق سریع آن با مقیاسهای ملی و منطقه ای و سطوح بین المللی امری حیاتی به شمار می آید. همچنین اعلامیه حقوق بشرتایید می کند که هر کسی حق دسترسی و استفاده از بهداشت و تغذیه های غذایی دارد واین امر شامل حقوق غذای کافی و حقوق اساسی برای هر کسی برای رهایی از گرسنگی است بطوریکه قادر باشد تا ظرفیت غذایی بدنی و مغزی خود را تامین کند.باید توجه داشت که حدود ۸۱۵ میلیون نفر زیر خط استاندارد تغذیه هستند و هر ساله ۳۶ میلیون نفر مستقیما یا غیر مستقیم در نتیجه گرسنگی و کمبود غذا می میرند که بیشتر آنها زنها و بچه ها هستند. این موضوع مخصوصا در کشور های در حال توسعه مشاهده شده ولی در دنیایی است که غذای کافی برای تغذیه تمام جمعیت دنیا وجود دارد .
تاکید بر روی به کارگیری تلاش ها برای بهینه سازی تولید و توزیع غذا در جهان و بکار گیری منابع مالی برای کاهش بدهی های خارجی برای کشور های در حال توسعه برای رونق بخشیدن به خط مشی های مناسب برای تامین غذا مورد توجه سازمانهای حقوق بشر می باشد.
تمام موسسات بین المللی مالی و موسسات توسعه مانند سازمان ملل متحد و نمایندگی های آن و صندوقهای پول باید کمک کنند تا منابع پولی برای توسعه کار تولیدی اینگونه کشور ها را فراهم کنند تابتوانند تا سال ۲۰۱۵ مشکلات مردمی را که از گرسنگی رنج می برند را برطرف کرده و حقوق مربوط به حق غذا را تامین نمایند . تمام دولتها باید قدمهایی در راه بهینه سازی حقوق حق غذا را بردارند و در بهبود وضع و شرایط زندگی افراد برای رهایی از گرسنگی هر چه زودتر اقدام کنند و از منابع کشاورزی برای مقابله با گرسنگی استفاده کنند.
● بند سیزدهم - نقش کمیسیونهای عالی حقوق بشر برای جلب همكاری با نمایندگیها و اعضاء .
FAO برای انجام كار ماده ۴/۷ كمیته حقوق اجتماعی اقتصادی و فرهنگی، یك روز را برای بحث كلی در خصوص حق غذا اختصاص داد كه مورد توجه كمسیونر عالی قرار گرفت و دعوت از متخصصان در روز اول دسامبر۱۹۹۷ بعمل آمد. در نوامبر ۱۹۹۸ دومین جلسه مشاوره سازمان یافت كه بوسیله اداره كمسیونر عالی برای حقوق بشر و تصویب FAO در رم انجام گرفت ، نتایج این مشاوره ها بوسیله كمسیونر عالی كمیسیون حقوق بشر در آوریل ۱۹۹۹ گزارش شد .
با تو صیه انجمن غذای جهانی برای بكارگیری پیشنهادات مطروحه در سال ۱۹۹۷ بوسیله سه سازمان غیر دولتی یا انستیتو های FIAN اطلاعاتی غذا ، و شبكه غذایی و اتحادیه جهانی تغذیه و حقوق بشر ، و موسسه ژاك مارتیان در سال ۱۹۹۷ پیشنهاد شد كه یك كد راهنما برای حقوق بشر برای تامین غذای كافی بكار گرفته شود و این كار به تدریج كامل گردد . این كد بوسیله ۸۰۰ نفر از اعضا بامضا رسید . این كار قبل از اینكه اعضای بین المللی نظر بدهند در آن زمان انجام شد . كد راهنما بهترین سند بدست آمده است كه پاسخگوی دو نظریه انجمن غذای جهانی برای تامین غذای كافی بوده و به عنوان حقوق اساسی است كه همه افراد باید از گرسنگی رهایی یابند .در این موارد توجه خاصی به بكارگیری و پیشرفت كار مفاد این قانون به عنوان وسیله ای برای بدست آوردن تأمین غذا برای همه اعمال میشود.
كسانی كه در تهیه گزارش غذا و آزمایشات عمده و همكاری فعلی طرح عملیاتی كار كرده اند عبارتند ازكمیته FAO برای تأمین غذا كه تاكنون اقدامات كمتری با توجه به ماده ۴/۷ از آنچه كه تصور آن می رفت انجام داده است . این اقدامات جستجوی بیشتر برای پاسخ به نظریات ارائه شده به كمسیونر عالی درباره محتوای تصحیح شده وپیگیری استراتژی بكار گیری حقوق بشر برای تحقیق در تأمین غذا را امكان پذیر ساخته است .
● بند چهاردهم - تفسیر حق غذا و تغذیه و مطابقت آن با تعهدات دولت
از لحاظ حقوق بین الملل حق غذا به عنوان قسمتی از حقوق استاندارد و كافی برای زندگی به شمار می آید.[۳۴] حق كافی استاندارد سطح زندگی یا نوعی زندگی كه تمام قوانین حقوق اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی را شامل می شود و در برگیرنده همه افراد جامعه باشد . هدف نهائی از تأمین حق غذای كافی بدست آوردن بهترین مواد تغذیه ای برای كودكان و زنان و مردان است. وضعیت تغذیه انسانها بوسیله حد اقل سه نوع شرایط كه در حالت دینامیكی مربوط به غذا و بهداشت و مراقبت وآموزش است بر رسی می شود. حق غذای كافی یك ضرورت است ولی به تنهایی برای تامین تغذیه کافی کفایت نمیکند. تامین غذا در کنارتامین سایر نیاز های روحی و اجتماعی و اقتصادی نمود پیدا می کند .
مفهوم اصل اساسی سیستم حقوق بشر این است كه هركسی آزاد به دنیا آمده و از احترام و حقوق برابر برخوردار است و باید با دیگران با روح برادری برخورد كند . كمیته در نظریه كلی خود در پاراگراف چهارم متذكر شده كه حق غذای كافی باید متناسب باشأن انسان تدوین شده و لازم است شكل یكسانی با سایر حقوق انسانی داشته باشد .
نظریه كلی اصل محتویات حقوق غذای كافی را بیان میكند كه طبق پاراگراف هشتم چنین است .
"موجود بودن غذای با كیفیت و به اندازه کافی برای رفع نیاز غذائی بر اساس رژیمی متناسب با نیاز فردی و برحسب فرهنگ غذایی . قابلیت دسترسی به چنین غذائی باید بدون تأثیرگذاری بر سایر حقوق فردی امكان پذیر باشد . "
معنی قابلیت به عبارتی معمولا بوسیله اوضاع اجتماعی اقتصادی و فرهنگی آب و هوایی و اكولوژی و سایر شرایط تعیین می شود . ولی بعضی عوامل عمده وجود دارند كه قابلیت دسترسی تحت هر شرایطی را تحت تاثیر قرار می دهند که این موارد با جزئیات بیشتر بوسیله كمیته مشخص شده اند . قابلیت دسترسی شامل زمان بندی طولانی و در دسترس بودن است كه با توجه به كافی بودن غذا و یا تأمین آن وروند مصرف غذای موجود برای نسل های حاضر و آینده مورد توجه قرارمی گیرد.
برداشتهای مرتبط با قابلیت دسترسی به غذا در شرایط مختلف به هردو برداشتهای فیزیكی و اقتصادی برای گروههای مختلف مردم درپاراگراف های دوازده و سیزدهم مربوط می شوند
الف - تعهدات دولتها برای تامین غذا از نظر ملی و بین المللی
بعضی از شرایط كلی تعهدات قانونی دولت نسبت به حقوق كودكان كه در رابطه با ماده ۲ كنوانسیون كه در دوره اولیه بحث كلی آمده در پاراگراف ۱۶ -۱۴ نیزذكر شده است .
مطالعات انجام شده در سال ۱۹۸۷ در مورد سطوح و ماهیت روش تعهدات دولت برای تامین غذا تحت تاثیر اوضاع اقتصادی و اجتماعی دولت است .
[۱]- International Convent on Economic, Social and Culture Right ۱۹۶۶.
[۲] Accessibility
[۳] = World health Organization – year book report -۲۰۰۴- pp۳۲۳-۴
[۴] WHO guideline,۲۰۰۱- year book report – pp۲۱۵-۲۱۷
[۵] = James Soveluck
[۶]health, Nutrition and Population Network of the World Bank
[۷] .WHO medical report,۲۰۰۳
[۸] = NGOs= Non-Governmental Organizations
[۹] =WFP =World food Production Organization
[۱۰] Section ۲۷ of the Constitution of the republic of South Africa, Act No.۱۰۸ of ۱۹۹۶
بخش ۲۷ از قانون اساسی جمهوری آفریقای جنوبی ماده ۱۰۸مربوط به سال ۱۹۹۶ می گوید : هركسی حق دارد که دسترسی کافی به بهداشت و مراقبت پزشكی و غذاو آب کافی داشته باشد و تحت تأمین اجتماعی باشد .این امر شامل خدمات دولتی نیز می شود . دولت باید قوانینی را برای تضمین این موارد وضع كند تا این حقوق را تأمین نماید . در كمیسیون عمومی ، اقتصادی و اجتماعی و حقوق فرهنگی در ماده ۱۲ و حقوق غذای كافی در ماده ۱۱ (۷۸) ذكر شده : قانون حقوق بشر در مورد غذای كافی درسپتامبر ۲۰۰۲ ( para ۸۸ ) آمده است .
[۱۱] = United Nation International Amendment
[۱۲]= International Covenant on Economic Social and Cultural Rights(ICESCR)
[۱۳] = .Ibid, Article ۱۱(۲)
[۱۴] .Universal Declarations On The Eradication Of Hunger and Malnutrition,۱۹۷۴
[۱۵] . Ibid
[۱۶] Cheadle M.H, Davis M,D and Haysom Nr.L,South African constitutional Law: The Bill of Right ,Butterworths,۲۰۰۲,p.۴۹۸.
[۱۷] Food Security
[۱۸] استخراج از اعلامیه حقوق بشر ، حقوق کودکان در کنوانسیون حقوق بشر در موارد اجتماعی ، اقتصادی و فر هنگی
[۱۹] World Health Organization-WHO
[۲۰] - Convention on the Rights of the Child ۱۹۸۹ -
[۲۱]=Universal declanation of human rights – Art۲۵, ph.۱
[۲۲] - United National General Comment-۲۰۰۳-pp۱۲-۱۳
[۲۳] - General Comment ۱۵, International Convent on Economic , Social and Cultural Rights
[۲۴] .Right to Adequate Food as a Human Right.Human Right Study Series ,No ۱,United Nation publication (sales No.E.۸۹.XIV.۲),United Nations,New York,۱۹۸۹.
[۲۵] World Summit for Children in ۱۹۹۰
[۲۶] The United nation Conference on Environment and Development(the Rio Conference)-۱۹۹۲
[۲۷] .The International Conference on Nutrition -۱۹۹۲
[۲۸] the world conference on Human rights-۱۹۹۳
[۲۹] .The International conference on Population and development -۱۹۹۴
[۳۰] .The World Summit for development -۱۹۹۵
[۳۱] The forth World Conference on Women -۱۹۹۵
[۳۲] .The second United nation Conference on Human Settlement(Habitat II)-۱۹۹۶
[۳۳] Children Right Convention
[۳۴] .International Convenant on Economic ,social and CulturalRights,Art.۱۱.۱
منبع : مؤسسه تحقیقاتی ایران زمین پارسیان


همچنین مشاهده کنید