جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
تعارض های مخالفان ایده دکارتی نسبت به ذهن
ایده دکارتی نسبت به ذهن که اذهان و بدنها را واجد دو کیفیت کاملآ مجزا معرفی می کند مشکلاتی را دارا است اما آنها که به این رویکرد تاخته اند هم از تعارضهایی فکری رنج می برند. این مقال با این تعارضها می پردازد.
به گزارش مهر به نظر می رسد هر تبیین از ذهن باید به نوعی به خودآگاهی جایی را اعطا کند. این دیدگاه دکارتی این کار را با وارد کردن آن مولفه (خودآگاهی) به سرشت امر ذهنی محقق می سازد: این که حالات آن ها این قابلیت را دارند در واقع روشی است که اذهان از ابدان مادی متفاوت هستند.
هرکس که خواهان آن است تا اذهان را بدان شبیه سازی کند- یا به صورت ویژه به مغزها شبیه سازی کند باید مهیا شود تا به دیدگاه دکارتی تا آنجا که مورد توجه قرار گرفت پاسخی بدهد.
مانع دومی که پیش روی هر کس که بنا دارد تصویر دکارتی را با تصویری تعویض کند قرار دارد مانعی هستی شناسی است.
پدیده ها و حالات ذهنی و همچنین کیفیات ذهنی به نظر کاملا از نوع پدیده ها، حالات و کیفیات مادی متفاوت هستند. این تفاوت هنگامی برجسته است که ما به کیفیات حالات آگاهانه ذهن خودمان عطف توجه نشان دهیم و این کیفیات را با کیفیات ابدان مادی مان به مقایسه نشستیم که کیفیات مغزها نیز جزو این کیفیات مادی به شمار می روند.
تجربه بصری شما از گوجه فرنگی رسیده در نور خورشید درخشان به نظر از جهت کیفی بسیار از پدیده های موجود در سیستم عصبی شما متفاوت هستند. رخدادهای عصب شناختی با جزییات زیاد قابل مشاهده و توصیف اند اما در نظر داشته باشید همچنان ما به نظر هرگز هیچ چیزی شبیه تجربه آگاهانه را مشاهده نمی کنیم.
شما ممکن است تلاش کنید تا با نظر به این حقیقت آشکار که علم البت به ما گوشزد می کند که اشیا آن-گونه که به نظر می رسند، نیستند از این مشکل عبور کنید.
گوجه فرنگی رسیده را در نظر بگیرد. ما گوجه فرنگی مزبور را با این نکته که آن واجد رنگ خاصی است تجربه می کنیم. اما فیزیکدانان به ما می گویند اینکه رنگ تجربه شده، یک حس مشخص است یک خطا به شمار می آید. سطح این گوجه فرنگی، یک بافت مولکولی مشخصی را نشان می دهد، سطوحی با این بافت نور را به نوع خاصی منعکس می کنند و نور بازتابی به این نوع، هنگامی که با سیستم بینایی انسان تجربه و تحلیل می شود، تجربه قرمزی را به وجود می آورد.
اشتباه است که ویژگی ای مربوط به تجربه مان را به خود گوجه فرنگی نسبت دهیم. اگر در نفس جهان مادی دقت شود، این جهان بدون رنگ است.
اگر مطلب از این قرار باشد دیگر جای تعجبی باقی نمی ماند که هنگامی که ما عملکردهای ذهن ها را مشاهده می کنیم چیزی از ویژگی تجربیات مان در نخواهیم یافت چون مغزها بالاخره ماهیات مادی به شمار می روند. این مسیر استدلال تنها اندکی دیدگاه ضددکارتی را بسط می دهد.
اگر ویژگی های تجربیات آگاهانه رنگ ها، ویژگی های ابدان مادی به شمار نمی آیند آنگاه آن تجربیات چه هستند؟ یک فیزیکدان می تواند از اینکه آن ها را برای ذهن در نظر بگیرد صرف نظر کند. اما این بدان نکته اشاره دارد که اذهان قابلیت این- را که در جهان مادی قرار بگیرند ندارند.
کلی تر بگوییم اگر میان پدیده های واقعیت مادی با در نظر گرفتن پدیده های مختص ذهن تمایز قایل شویم آنگاه به نظر اذهان را خارج از گستره مادی قرار داده ایم.
فرض کنید علم وقف پژوهش جهان مادی باشد در این صورت به نظر ما به تصور دکارتی بازگشته ایم. اینکه اذهان از ابدان مادی متمایزند.
منبع : روزنامه مردم سالاری
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات عراق احمد وحیدی حسن روحانی حجاب مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی مجلس رهبر انقلاب شهید مطهری رسانه
ایران هواشناسی سیل آتش سوزی یسنا تهران روز معلم قوه قضاییه پلیس معلم شهرداری تهران آموزش و پرورش
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا دولت سیزدهم مالیات طلا بازار خودرو قیمت دلار خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان ایران خودرو
مهران غفوریان موسیقی تلویزیون سریال عمو پورنگ ساواک سینمای ایران عفاف و حجاب تبلیغات مسعود اسکویی سینما دفاع مقدس
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه جنگ غزه آمریکا روسیه ترکیه حماس نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر تراکتور جواد نکونام لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا
ناسا هوش مصنوعی فناوری اپل گوگل اینستاگرام تلفن همراه کولر
طب سنتی خواب فشار خون کبد چرب دیابت