شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
درباره روش پژوهش و نویسندگی میشل دو مونتاین (در این روز ۲ اوت)
دوم اوت سال ۱۵۸۰ «میشل دو مونتاین» نویسنده و پژوهشگر بنام فرانسوی تالیف دو جلدی خود «رساله ها» را منتشر ساخت كه روزنامه های اروپایی به این مناسبت مدعی شده اند كه وی مبتكر رساله نگاری («اسیEssay» نویسی) بوده است كه اینك قلمرو بیشتری یافته و فیلم و عكس را هم در برگرفته است. مورخان، ابتكار رساله نویسی را به صورتی كه در دانشگاههای امروز مرسوم است از «پلوتارك» دانسته اند.
تعریف مونتاین از رساله چنین بوده است: جمع آوری هر مطلب و سند و شاهد درباره یك «تاپیك» با مقدمه و نتیجه گیری. وی نوشته است: تاكید بر «یك تاپیك» یعنی نپریدن از این شاخه به آن شاخه و پرداختن و تمركز كردن تنها روی یك موضوع و مسئله. رساله نقطه مقابل تخیل است. نتیجه گیری نویسنده از رساله اش نمی تواند خیالبافی باشد. چشم انداز و پیش بینی به استناد حقایق و تجربه ها، خیالبافی نیست. «اسی» نه باید زیاد طولانی باشد و نه خیلی كوتاه. جمع آوری رساله های مربوط به یك موضوع از نویسندگان و پژوهشگران مختلف در یك كتاب، خدمت بزرگی به امر تحقیق و پیشرفت است. مون تاین كه یك انساندوست بود و سفرها و مطالعات بسیار كرده بود در عین حال روشی جامع برای بررسی و مطالعه انسان، از شناخت طبیعت بشر تا شناخت عادتها، عقاید و استعداد های او به دست داده و گفته است كه برای پژوهش بشر، یك پژوهشگر باید نخست خودش را تحت مطالعه قرار دهد زیرا كه انسانها احساس و عواطف و خواست و ناخواست مشترك فراوان دارند.
دکتر نوشیروان کیهانی زاده
تعریف مونتاین از رساله چنین بوده است: جمع آوری هر مطلب و سند و شاهد درباره یك «تاپیك» با مقدمه و نتیجه گیری. وی نوشته است: تاكید بر «یك تاپیك» یعنی نپریدن از این شاخه به آن شاخه و پرداختن و تمركز كردن تنها روی یك موضوع و مسئله. رساله نقطه مقابل تخیل است. نتیجه گیری نویسنده از رساله اش نمی تواند خیالبافی باشد. چشم انداز و پیش بینی به استناد حقایق و تجربه ها، خیالبافی نیست. «اسی» نه باید زیاد طولانی باشد و نه خیلی كوتاه. جمع آوری رساله های مربوط به یك موضوع از نویسندگان و پژوهشگران مختلف در یك كتاب، خدمت بزرگی به امر تحقیق و پیشرفت است. مون تاین كه یك انساندوست بود و سفرها و مطالعات بسیار كرده بود در عین حال روشی جامع برای بررسی و مطالعه انسان، از شناخت طبیعت بشر تا شناخت عادتها، عقاید و استعداد های او به دست داده و گفته است كه برای پژوهش بشر، یك پژوهشگر باید نخست خودش را تحت مطالعه قرار دهد زیرا كه انسانها احساس و عواطف و خواست و ناخواست مشترك فراوان دارند.
دکتر نوشیروان کیهانی زاده
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران دولت مجلس حجاب گشت ارشاد رئیس جمهور رئیسی دولت سیزدهم پاکستان کارگران رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی
سیل هواشناسی قتل کنکور تهران قم سازمان سنجش شهرداری تهران آتش سوزی پلیس زنان اصفهان
قیمت دلار خودرو مسکن قیمت خودرو دلار سایپا بازار خودرو قیمت طلا ارز ایران خودرو بانک مرکزی تورم
کیومرث پوراحمد پایتخت کتاب تلویزیون سینمای ایران سعید آقاخانی سریال ترانه علیدوستی فیلم موسیقی مهران مدیری سینما
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین غزه جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک استقلال فوتسال بازی تراکتور بارسلونا باشگاه پرسپولیس تیم ملی فوتسال ایران باشگاه استقلال
هوش مصنوعی گوگل سامسونگ همراه اول فناوری ربات ناسا فیلترینگ ماه
سازمان غذا و دارو مالاریا کاهش وزن آلزایمر زوال عقل