یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
یادداشتی بر نمایش"دن کیشوت" به کارگردانی یرژی زون از لهستان
نمایش خیابانی"دن کیشوت" دومین اجرای گروه لهستانی به کارگردانی یرژی زون بود که با دو نوبت اجرا در پارکینگ تالار وحدت تعداد بسیار زیادی از مخاطبان جشنواره را به این محل کشاند و با اجرایی پر سر و صدا و با ابزارهای بزرگ و داربستهای عظیماش توانست توجه بیشتر این مخاطبان را به خود جلب کند.
یکی از مهمترین ویژگیهای"دن کیشوت" که این نمایش را به ویژه در حوزه اجرای خیابانی شاخص میکند، استفاده از ابزارها و میزانسنهای اجرایی در ابعاد بسیار بزرگ است. این بزرگی در نمایش گروه لهستانی با صدای بلند موسیقی، حرکات گروهی و جمعی پر سر و صدا و دیگر عناصر اغراق شده حاصل آمده است.
قهرمان نمایش"دن کیشوت" روی داربست با میلههای متحرک بزرگ و چند متری به وسط صحنه آورده میشود و بلافاصله پس از حضور اغراقآمیز یک گروه مذهبی(در رأس آنها کشیش) و یک گروه پزشکی(در رأس آنها یک پزشک) حرکتش در جریان روایت اجرایی و داستانی را آغاز میکند.
یرژی زون لهستانی در خوانش متفاوتی که از روایت آشنای"دن کیشوت" داشته، تصویری امروزی و متفاوت از دن کیشوت و نوکر وفادارش را در جهان معاصر و جنگ نیروهای گریزناپذیر امروزی با قهرمان بلندپرواز افسانهای به نمایش میگذارد. با این تفاوت که"دن کیشوت" نمایش او مردی جدی و گزیدهکار است و حوادث و رویدادهای متعدد پیرامون او در گسترهای وسیعتر و با ابعادی اغراق شدهتر و عجیبتر در اطراف او اتفاق میافتند.
"دن کیشوت" و نوکرش در نمایش یرژی زون، همان مبارزهها و نبردها را با عالم پیرامون دارند اما این بار این حوادث هستند که بر قهرمان واقع میشوند و قهرمان هر بار پس از قرار گرفتن در مرکز بحران و پس از واکنشهایی کوتاه و بیتاثیر از رویارویی با آنها میگریزد.
در واقع"دن کیشوت" در این نمایش ماجراجویی نمیکند و با مخاطرات مواجه نمیشود، بلکه این مخاطرات و حوادث هستند که خودشان را به او نزدیک میکنند.
نقطه جذابیت اجرا در حوزه ارتباط مخاطب و نمایش را هم باید در چگونگی این رویارویی و مواجهه دنبال کرد. در واقع تماشاگر در این نمایش به واسطه قرار گرفتن در موقعیتهای متفاوت و متعدد نمایشی رویدادها و اتفاقات نمایشی را به عنوان جریانی جذاب و در حال دگرگونی و تغییر مداوم تعقیب میکند و از دریافت و تماشای آن لذت میبرد.
اما در فهم این رویدادها و دریافت کامل مفهوم تصاویر پر تعداد نمایشی"دن کیشوت" و کشف آنها باید اعتراف کرد که مخاطب ایرانی و شاید تماشاگری که اندکی از پیش زمینههای جامعه کارگردان اثر فاصله دارد، در این حوزه با اندکی مشکل مواجه میشود. بنابراین بخشی از تصاویر نمایش یرژی زون تنها به تصویری جذاب و دیدنی تبدیل میشوند و به دشواری میتوان ارتباط و معنای آنها را در قالب یک ساختار مفهومی و ادراکی حاصل از اجرا تشخیص داد و متوجه شد.
ولی در عین حال خطی کلی از رویدادها و اتفاقات را با محوریت حضور قهرمان آن میتوان تعقیب کرد و از آن لذت برد.
منبع : ایران تئاتر
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی مجلس شورای نگهبان حجاب دولت دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد افغانستان رئیسی رئیس جمهور
تهران هواشناسی شورای شهر دستگیری پلیس شهرداری تهران سیل قتل وزارت بهداشت کنکور سلامت سازمان هواشناسی
قیمت دلار مالیات خودرو دلار بانک مرکزی قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا سایپا مسکن ایران خودرو تورم
تئاتر سریال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلویزیون سریال حشاشین ازدواج سینمای ایران قرآن کریم سینما فیلم موسیقی مهران مدیری
سازمان سنجش کنکور ۱۴۰۳ خورشید
فلسطین رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس ترکیه نوار غزه
فوتبال پرسپولیس فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور استقلال سپاهان رئال مادرید
اپل فناوری همراه اول ایرانسل آیفون تبلیغات سامسونگ ناسا اینترنت بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان
خواب بارداری دندانپزشکی کاهش وزن آلزایمر مالاریا