یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
فرم در فیلم
فرم در فیلم، در مفهومی عام، سیستمی کلی است که بیننده از فیلم دریافت میکند. "به عبارت دیگر فرم، سیستم فراگیر حاکم بر روابط بین عناصر در یک فیلم است. (The general system of relationships among the parts of a film)" البته این روابط چنانکه وجود دارند از سوی تماشاگر درک نمیشوند، بلکه هر تماشاگر این روابط را بهگونهای خاص خود درک میکند.
یعنی در هر لحظه پیشرفت فیلم، تماشاگر چیزی را حدس میزند و انتظار رویدادی را دارد. در همین حال روش بیان یا سبک مولف را به گونهای ویژه درک میکند. هر تماشاگر بر اساس همین کشف مناسبات درونی یا فرم پی به محتوای فیلم میبرد. با چنین تعبیری فرم "بهعنوان مفهومی در برابر محتوا" قرار نمیگیرد، بلکه به تعبیر آیزنشتاین، محتوا عاملی است که با جلبنظر تماشاگر، وی را متاثر میکند و فرم فیلم، این تاثیرات را در قالب تصویر ارائه میکند.
با توجه به اینکه فرم فیلم یک سیستم (نظامی وحدتیافته از عناصر مرتبط و وابسته به هم) است، باید اصولی وجود داشته باشد که به ایجاد روابط بین اجزا کمک کند.
اما در هنر، اصول فرمال مطلقی که همه هنرمندان مجبور به تبعیت از آن باشند، وجود ندارد و بسیاری از اصول فرم هنری، قراردادی هستند.
یعنی هنرمند از هنجارها و مجموعهای از قراردادها، و نه قوانین پیروی میکند یا نمیکند. ولی هر اثر هنری در بطن این قراردادها، تمایل دارد که اصول فرمال ویژه خود را بیان کند.
دیوید بوردول (David Bordwell) و کریستین تامسون (Kristin Thompson) در کتاب هنر سینما (Film Art)*، ۵ اصل کلی را برای تشخیص سیستم فرمال فیلم بیان میکنند:
۱) کارکرد
با توجه به تعریف فرم در فیلم، هر عنصری در کلیت فیلم دارای یک یا چند کارکرد (نقش)است. یکی از راههای پی بردن به کارکردهای یک عنصر، تامل در انگیزه حضور آن عنصر است.
از آنجا که فیلم به عنوان محصولی انسانساخت مطرح است، میتوان انتظار داشت که هر عنصری در فیلم، توجیهی منطقی برای حضور داشته باشد.
۲) تشابه و تکرار
تکرار اساس درک هر فیلمی است. به بیان دقیقتر، ما در طول یک فیلم میتوانیم تکرار هر عنصری مانند یک دیالوگ، قطعهای موسیقی، موقعیت دوربین و ... را ببینیم. هر عنصر تکرار شونده مهم در فیلم را، موتیف میگویند.
موتیف ممکن است یک رنگ، مکان، شخص، صدا یا موقعیت دوربین باشد.
۳) تفاوت و تنوع
تفاوت و تنوع یک اصل اساسی در فیلم است. فرم در پسزمینهای از تشابه و تکرار، نیازمند تفاوت و تنوع نیز میباشد. به ندرت فیلمی تنها از تکرارها تشکیل میشود. تفاوت و تنوع میتواند در کاراکترها، محیطها، رنگمایه، بافت، جهت و سرعت فیلم باشد.
به عنوان مثال، تفاوت میان کاراکترها میتواند بهصورت کشمکش (تقابل)، تفاوت در موقعیت، کنش و عناصر دیگر باشد.
۴) بسط
یکی از روشهای آگاهی بر نحوه کار تشابه و تفاوت در فرم فیلم، یافتن اصول بسط فیلم از یک بخش به بخش دیگر است. بسط، الگوهایی از عناصر مشابه و متفاوت میسازد. از روشهای تجزیه و تحلیل الگوهای بسط یک فیلم، بخشبندی آن است.
بخشبندی عبارتست از نوشتن خلاصهای از قسمتهای اصلی و فرعی و نشان دادن آنها با اعداد یا حروف متوالی. بهعنوان مثال، اگر یک فیلم روایی ده صحنه دارد، میتوان صحنهها را از یک تا ده شمارهگذاری نمود.
با این بخشبندی علاوه بر دیدن تفاوتها و تشابهها، میتوان پیشروی سراسری فرم را نیز
پی گرفت.
۵) وحدت / پراکندگی
تمامی روابط بین عناصر یک فیلم، یک سیستم کامل ایجاد میکنند. حتی اگر عنصری نسبت به سایر عناصر فیلم نامتجانس به نظر آید، به طور یقین نمیتوان گفت که آن عنصر، جزئی از فیلم نیست. درنهایت، این عنصر میتواند در کل فیلم تاثیرگذار باشد.
زمانی که تمام روابط ادراک شده درون یک فیلم، روشن بوده و از درون به هم تنیده باشند، میگوییم آن فیلم دارای وحدت است.
البته وجود پراکندگی در فیلم، به معنای عدم یکپارچگی آن نیست. چرا که، این پراکندگی گاهی بهعنوان مشخصه فرمال مهم فیلم مطرح میشود.
جعفر بزاز
http://seventhview.persianblog.ir/
http://seventhview.persianblog.ir/
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران شورای نگهبان انتخابات حسین امیرعبداللهیان دولت مجلس شورای اسلامی حجاب جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی انتخابات مجلس دوازدهم دانشگاه تهران
تهران شهرداری تهران هواشناسی سیل فضای مجازی قتل سامانه بارشی سازمان هواشناسی باران یسنا آموزش و پرورش هلال احمر
خودرو قیمت دلار بازار خودرو قیمت خودرو یارانه قیمت طلا بانک مرکزی مسکن دلار حقوق بازنشستگان ایران خودرو تورم
تلویزیون نمایشگاه کتاب دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما رهبر انقلاب مسعود اسکویی صداوسیما موسیقی سریال مهران غفوریان تئاتر
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه امیرعبداللهیان اوکراین نوار غزه انگلیس یمن
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید مهدی طارمی لیگ برتر سپاهان جواد نکونام بارسلونا باشگاه استقلال بازی علی خطیر
باتری گوگل اپل آیفون پهپاد سامسونگ ناسا عکاسی مایکروسافت
ویتامین کاهش وزن دیابت خواب بیمارستان سلامتی چای افسردگی توت فرنگی چاقی آلرژی اعتماد به نفس