یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

آفرودیت توانا - MIGHTY APHRODITE


آفرودیت توانا - MIGHTY APHRODITE
سال تولید : ۱۹۹۵
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : رابرت گرینهوت
کارگردان : وودی آلن
فیلمنامه‌نویس : وودی آلن
فیلمبردار : کارلو دی پالما
آهنگساز(موسیقی متن) : دیوید هیمن
هنرپیشگان : آلن، هلنا بونهام کارتر، میرا سوروینو مایکل راپاپورت، ف. مورای ایبراهم، کلر بلوم، الیمپیا دوکاکیس، جک واردن و پیتر ولر
نوع فیلم : رنگی، ۹۳ دقیقه


ـ ̎لنی̎ ( آلن) پدری نگران است که غافل از همسرش، ̎ آماندا ̎ (بونهام کارتر)، یکباره پس از سال‌ها، سرگرم تحقیق دربارهٔ پسر بچه‌ای می‌شود که از کودکی به فرزندی خود پذیرفته است و در می‌یابد که مادر واقعی پسرش، خیابان گرد ساده‌دلی به نام ̎لیندا ̎ (سوروینو) است که خبری از سرنوشت فرزند خود ندارد. در انتها دختر در حالی ازدواج می‌کند (با شوهری که از آسمان نازل می‌شود!) و سر و سامان می‌‌گیرد که از ̎لنی̎ بچه‌دار شده است. آنان مدت‌ها بعد یکدیگر را ملاقات می‌کنند بدون‌ اینکه هیچ‌یک بدانند که بچه‌اشن را دیگری بزرگ می‌کند.
ـ گامی دیگر در بازگشت قاطعانه به کمدی (پس از قصهٔ جنائی منتهن، ۱۹۹۳ و گلوله‌های بالای برودوی، ۱۹۹۴) و پر از شوخی‌های کلاسیک ̎ آلن̎ی با همه چیز ـ از تراژدی‌های یونانی تا هرزه‌نگاری ـ و نشانگر ذهن کماکان خلافی که کمدی را به عنوان زیربنای بیش انتقادی شالوه‌شکنانه‌اش به کار می‌گیرد. آثار پا به سن گذاشتن آلن در شخصیت پدر دلسوز هویداست. همین‌طور ورود شخصیت فوق‌العادهٔ سوروینو به گالری آدم‌های آثار آلن، تغییر ذائقه‌ای اساسی است. شخصیتی که بی‌تکلفی و صراحتش ـ به ویژه طی حرف‌های بی‌پرده‌ای که می‌زند ـ راه را بر دیدگاه‌های جدیدی در آثار او نسبت به روزمره‌های آنسانی می‌گشاید. هر قدر طنز فیلم از این جهت عینی، به روز و روح افزاست، بیان دل‌مشغولی‌های قبلی دربارهٔ رابطه‌های زناشوئی ناهنجار، تنها کلیشه‌ٔ مستعمل و خود ساختهٔ آلن را سوهان می‌زند و استفادهٔ ̎برشت‌وار̎ از بازیگران تآتر یونانی و ارجاع‌های مختلف به اسطوره‌های یونانی خیلی زود مناسب تفسیرگرانه‌اش را قبال حادثه‌های فیلم را از کف می‌دهد و به تمهید آشکاری برای هجو فاضل مآبی‌های هنری ـ طبق معمول آلن ـ بدل می‌شود.