سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا


معرفی عناصر نمایشی و تاریخی در سعدآباد


معرفی عناصر نمایشی و تاریخی در سعدآباد
مبلمان شهری در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد شامل آبنماها ،مجسمه ها ،وسایل روشنایی وعناصر نمایشی و تاریخی است که در اینجا عناصر نمایشی و تاریخی مجموعه معرفی می شوند.
۱) نماد گفتگوی تمدنها
این نماد در سال ۱۳۸۰ در دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی از طرف دبیر کل سازمان ملل به ایشان هدیه شد . این نماد با استفاده از تکنیک نقش برجسته روی سفال توسط یکی از فارغ التحصیلان رشته ی هنر در دانشگاه شهید بهشتی به عنوان پایان نامه دانشجویی ساخته شده است .این نماد در فضای سبز ساختمان موسوم به بوستان در شرق سعد آباد نصب شده است .
۲) اتومبیل برادران امیدوار
در سال ۱۳۳۹ شمسی که برادران امیدوار به کشور فرانسه رسیده بودند تحقیقات و مطالعات خود را که طی سفر در مورد قبایل گوناگون جمع آوری کرده بودند را به شرکت سیتروئن فرانسه ارائه دادند و این شرکت در قبال آن اتومبیل سیتروئنی را به آنان هدیه داد .
این دو برادر بعد از بازگشت به ایران در سال ۱۳۴۳ ادامه ی سفر خود را به قاره ی افریقا به مدت سه سال انجام دادند و در سال ۱۳۴۳ به ایران بازگشتند.
۳) نماد موزه ی آب
نماد سردر ورودی موزه ی آب برگرفته از آرم موسسه گنجینه ملی آب ایران است که نشاندهنده ی طاقی سی و سه پل بر زاینده رود و قطره ای آب در زیر آن است. این تابلو به ابعاد ۳*۲.۵ متر از سفال و لعابی در میان قاب فلزی دارای قوطی ۴۰*۶۰ سانتی متر ساخته شده است.
تابلو در قسمت خطوط مواج با استفاده از لعاب آبی اجرا شده و قطره ی آب زیر آن و نوشته گنجینه آب از سفال است که با نقوش گل و گیاه مزین شده است .
هنرمند سازنده ی این اثر خانم نیلوفر پارسی وند متولد ۱۳۴۸ و دانش آموخته ی رشته گرافیک است که در سال ۱۳۸۱ این نماد را به سفارش موسسه گنجینه ملی آّب ساخته است .
۴) نماد طاق پل
این نماد که برگرفته از طاق های زیر پلهای سنتی و قدیمی ایران است در سال ۱۳۷۷ توسط آقای عزیز گسیلی متولد ۱۳۳۹ و دانش آموخته ی کارشناسی ارشد طراحی صنعتی به سفارش موسسه ملی آب ایران ساخته شده است .
نماد از ورقه ی آهن به قطر ۵ میلی متر با روکش مس در ابعاد ۲۵۰*۵۰ سانتی متر مربع تهیه شده است ودرفضای سبز مقابل ورودی ضلع جنوبی موزه ی آّب بر روی پایه ای نصب شده است .
هنر معماری ایران در دوره ی تمدن اسلامی شکوفاترین دوره خودراگذرانده است وآب در این میان تکمیل کننده ی این تمدن عظیم به شمار می آید.
در این نماد از خطوط طاقهای معماری در دوره ی تمدن اسلامی بهره گرفته شده است خطوط طاق مورد نظر بعداز طراحی های متوالی با یک مقطع سه وجهی و تک پایه طراحی شده وپایه دیگر طاق توسط آب تکمیل گردیده است.
این نماد در سه ارتفاع مختلف و به صورت سه شاخه ساخته شده است . فرم نهایی طاق مجرد شده ای است که یکی از پایه ها از محل خورجینی آن قطع و ریزش آب جایگزین آن شده است سپس این فرم در سه ارتفاع که به طور متناسب رشد یافته است تکثیر شده با توجه به این فلسفه که در هنر ایرانی اسلامی عنصری بیش از دو بار در پیکره ی اثر تکرار شود اشاره به تناوب و ذکر باریتعالی می باشد .
ورقهای مس روی کار که در ابعاد هماهنگ بریده شده سپس به وسیله ی پیچ ومهره به سازه ی آهنی وصل شده است هریک به منزله ی حکومت یا دولتی است که پیکره و تمدن بزرگ مارا همراهی کرده اند . دلیل اینکه عرض هر سه پیکره یکسان در نظرگرفته شده است این است که جهان بینی اسلامی ما و احکام کتاب آسمانی چارچوب تعیین کننده همه ی دولتها و حکومتها بوده است .
افق معنایی همه به اندازه ی گستره ی معنایی کتاب آسمانی و الهی می باشد وابعاد واندازه ی همه ی دولتها وحکومتهای اسلامی به یک اندازه بوده و آنهم قوانین الهی بوده است.
رزیتا صالحی نظامی
منبع : مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد


همچنین مشاهده کنید