پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا

اعتصاب فراگیر روی شانه های سارکوزی


اعتصاب فراگیر روی شانه های سارکوزی
همزمان با اعتصاب کارکنان بخش حمل و نقل فرانسه به سیاست های سارکوزی، صدها هزار نفر از معلمان، کارکنان پست، ایرفرانس و هواشناسی هم دست از کار کشیدند. روزنامه گاردین سه شنبه نوشت؛ نیکلا سارکوزی باید ببیند آیا می تواند در مقابل یک تست اعصاب دوام بیاورد یا نه که اعتصاب کارکنان بخش حمل و نقل فرانسه در هفتمین روز خود حمل و نقل در فرانسه را به هرج و مرج کشانده. معلم ها ممکن است نصف مدارس فرانسه را به تعطیلی بکشانند و کارکنان هواپیمایی هم ترافیک پروازها را مختل کرده اند. همه اینها در حالی است که اداره پست هم اعتصاب کرده و حتی کارکنان اداره هواشناسی هم دیگر میلی به پیش بینی وضعیت هوا ندارند. اعتصاب ها در اعتراض به سیاست های سارکوزی است که می خواهد سن بازنشستگی را بیشتر کند و همان طور که قبل از پیروزی در انتخابات وعده داده بود فرانسوی ها را قدری به کار بگیرد. در واقع برنامه های بازنشستگی ویژه یی وجود دارد که اجازه می دهد ۵۵۰ هزار نفر از کارکنان بخش حمل و نقل و انرژی بتوانند دو سال و نیم زودتر از سایر شاغلان بازنشسته بشوند.
اما سارکوزی با این برنامه ها مخالف است و قصد دارد این برنامه ها را حذف کند. دولت پیشتر گفته بود تا اعتصاب تمام نشود مذاکرات را با نمایندگان بخش حمل و نقل آغاز نمی کند. اما تا به این جای کار، دولت کوتاه آمده و در حالی که اعتصاب ها همچنان ادامه دارد قرار است مذاکرات چهارشنبه شروع شود. هم اکنون سیستم قطار سریع السیر فرانسه (TGV) نصفه و نیمه کار می کند. در پاریس هم به جای هر سه قطار مترو یک قطار حرکت می کند. ورودی های شهر را دوباره ترافیک فرا گرفته و دو فرودگاه اصلی پایتخت هم با ۴۰ دقیقه تاخیر پروازها را راه می اندازند. یک دلیل طولانی کردن اعتصاب بخش حمل و نقل این بوده تا این اعتصاب ها با اعتصاب ۲۴ ساعته کارکنان بخش خدمات اجتماعی شامل معلم ها، کارمندان بیمارستان ها و شرکت پست که دلیل اعتصاب شان موضوع دیگری است همزمان شود.
همزمان شدن این اعتصاب ها دارد کشور را کاملاً فلج می کند. ریموند سوبی مشاور ارشد سارکوزی در امور روابط با صنایع می گوید اعتصاب ها سارکوزی را از پا در نخواهد آورد. او خوشبین است که نمایندگان اعتصاب کنندگان و دولت تا «اوایل هفته» به توافق برسند. اظهارنظر سوبی پس از آن منتشر می شود که شرکت راه آهن دولتی فرانسه یک پیشنهاد پرداخت ۹۰ میلیون یورویی سالانه را مازاد بر آنچه تاکنون انجام می شده به کارکنان خود داده است. او می گوید برنامه های بازنشستگی ویژه کارکنان بخش حمل و نقل را می توان اصلاح کرد و سارکوزی تا حالا نخواسته از زور استفاده کند و ترجیح داده با «گفتمان» این کار را پیش ببرد. روزنامه گاردین نوشته اگرچه از سارکوزی همیشه قیافه یی جدی و آهنین ترسیم شده، اما از وقتی که رئیس جمهور شده بیشتر رویکردی نرم و محتاطانه داشته که زیاد با رئیس جمهوری که صفت «سوپرسارکو» را یدک می کشد همخوان نبوده است که او یک هفته یی است که سخنرانی علنی نداشته و چنان که گاردین می نویسد، «سارکوزی خوب می داند در شرایطی نیست که بخواهد پیروزی خود را جشن بگیرد یا حرفی علیه مخالفان خود بزند.» قرار است سه شنبه سارکوزی در جمع شهردارها صحبت کند و سکوت خود را بشکند و برنامه اصلاحات خود را اعلام کند. نظرسنجی ها هنوز به نفع اوست اگرچه هرچه می گذرد از محبوبیت و حمایت هایش کاسته می شود.
اعتصاب کارکنان بخش خدمات اجتماعی دو دلیل دارد؛ یک دلیل این اعتصابات به خاطر این است که می گویند دستمزدشان آن قدر پایین است که این ماه را به آن ماه نمی رسانند. موضوع «قدرت خرید» - اینکه دستمزد پایین آنها با هزینه رو به افزایش زندگی همخوان نیست - این روزها نگرانی اصلی جامعه فرانسه است. سارکوزی قول داده اقتصاد را راه بیندازد اما مردم همچنان معترض هستند که تا به اینجای کار وضع جیب شان بهتر نشده. اعتصاب کنندگان بخش خدمات اجتماعی همچنین به یکی از بخش های کلیدی برنامه اصلاحات سارکوزی معترض هستند. جایی که صحبت از «انقلاب خدمات مدنی» سارکوزی به میان می آید که طی آن او قصد دارد از کاغذبازی و نظارت دولت کم کند تا دولت فرانسه دیگر پرخرج ترین دولت اتحادیه اروپایی نباشد. هم اکنون بیش از ۲/۵ میلیون نفر در فرانسه کارمند دولت هستند که این خود یک پنجم نیروی کار در فرانسه است. سارکوزی قول داده این تعداد را کم کند به این ترتیب که از هر سه نفری که از سال ۲۰۰۸ بازنشسته می شوند فقط دو نفر را جایگزین خواهد کرد.
این یعنی سال ۲۰۰۸ بیش از ۲۳ هزار شغل از میان برچیده خواهد شد و بیش از ۱۱ هزار شغل آن، چنان که روزنامه گاردین نوشته، مربوط به شغل های آموزشی خواهد بود. ژیل موندرو رئیس اتحادیه معلمان دبستان ها (اس ان یو ای پی پی) به روزنامه گاردین گفت؛ «جمعیت فرانسه دارد رشد می کند و کاهش تعداد معلم ها منطقی نیست. سپتامبر دیگر برای هر ۵۰ دانش آموز فقط یک معلم خواهیم داشت. یک معلم دبستان که حدوداً ۴۵ ساله باشد ماهی ۲ هزار یورو (حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان) درآمد دارد. با توجه به هزینه مسکن چنین کسی نمی تواند زندگی خود را بچرخاند.»
همه اینها به یک طرف، همچنین گفته می شود که دانشجویان هم در اعتراض به قانونی که اجازه می دهد موسسات آموزشی دولتی از شرکت های خصوصی پول بگیرند در برخی از کلاس های درس حاضر نشده اند.کریستین سالازار وزیر اقتصاد و امور دارایی فرانسه اعلام کرده اعتصاب ها روزانه حدود ۴۰۰ میلیون یورو به اقتصاد فرانسه ضربه می زند. او می گوید از صنایع فولاد گرفته تا مغازه ها، هتل ها و تئاترها متحمل ضرر شده اند. اعتصاب در مترو پاریس نیز باعث شده روزانه مترو پاریس چهار میلیون یورو ضرر کند. در نظام توزیع کالا که توسط خط راه آهن انجام می شود نیز خلل وارد شده است. به عنوان مثال، آرسی متال یکی از شرکت های فولادسازی غول پیکر اعلام کرده محموله ها نرسیده و باعث شده شرکت نتواند سفارشات خود را به موقع تحویل بدهد.
الیور مارم باد رئیس شرکت حمل بار اس ان سی اف هم گفته؛ «پیامدها برای مشتریان ما وخیم است.» بخش تجاری شرکت هم دارد به شدت متحمل ضرر می شود. درآمد برخی از مغازه ها تا ۵۰ درصد پایین آمده به خاطر اینکه ورود کالاها متوقف شده است. یک مغازه دار می گوید چنین چیزی از زمان تظاهرات ماه مه ۶۸ بی سابقه بوده است. چنان که سایت اینترنتی اکسپاتیکا نوشته حتی کسانی که باید از این اعتصاب ها سود ببرند، مثل راننده تاکسی ها می گویند ترافیک شهر مختل شده و نمی شود رانندگی کرد. البته یک بخش هنوز از این قضیه سود می برد؛ دوچرخه فروش ها. فروشگاه زنجیره یی دکاتلون می گوید آمار فروش دوچرخه به شکل بی سابقه یی بالا کشیده است.
برمک بهره مند
منبع : روزنامه اعتماد