شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

زندگی حشره‌ای - a bug's life


زندگی حشره‌ای - a bug's life
سال تولید : ۱۹۹۸
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : دارلاک. آندرسن و کوین ریئر
کارگردان : جان لاسه‌تر و اندرو استنتن
فیلمنامه‌نویس : استنتن، دانلد مک‌انری و باب‌شا
فیلمبردار : شارون کالاهان
آهنگساز(موسیقی متن) : رندی نیومن
نوع فیلم : رنگی، ۹۵ دقیقه. نقاشی متحرک.
صدا : دیو فولی، کوین اسپیسی، جولیا لوئیس دریفوس و فیلیس دیلر.


مورچه‌ها به‌طور فصلی برای خود و گروه ملخ‌ەای نمک‌نشناس غذا جمع‌آوری می‌کنند. ̎فلیک̎ (فولی)، مورچهٔ کارگر دست‌وپا چلفتی، ناخواسته ذخیرهٔ غذائی‌شان را نابود می‌کند که اگر تا برگشت آنان، ذخیره غذائی جدیدی دست و پا نکرده باشند، مورچه‌ها را می‌کشند. ̎فلیک̎ برای حل این مشکل، و در افتادن با ملخ‌ها، دست به دامن حشره‌های بزرگ‌تر می‌شود. اما آن‌چه نمی‌داند این است که این حشره‌های بزرگ‌تر در واقع، تعدادی حشرات بخت‌برگشته سیرک‌های سیار هستند که دنبال کار می‌گردند. وقتی مورچه‌ها پی می‌برند که قهرمانان‌شان واقعاً بازیگران سیرک هستند (و حشره‌های سیرک نیز در می‌یابند که ملخ‌ها واقعاً بزرگ و بی‌رحم هستند) اوضاع بدتر و بدتر می‌شود. در نهایت، مورچه‌ها از ̎عامل̎ زیاد بودن‌شان برای فایق آمدن بر ملخ‌ها استفاده می‌کنند...
● لاسه‌تر، پدیدهٔ دنیای نقاشی متحرک کامپیوتری سه‌بعدی، پس از تحربه‌های کوتاه تمام کامپیوتری در کمپانی پیکسار با نقاشی متحرک بلند داستان اسباب‌بازی (۱۹۹۵) تاریخ سینمای نقاشی متحرک را به دو بخش تقسیم کرد. این انیماتور سابق والت دیزنی، پس از آمدن به پیکسار و طی توافقی با کمپانی سابق برای شراکت در تولید پنج فیلم بلند در سال ۱۹۹۷، همراه با اندرو استنتن شروع به ساخت زندگی حشره‌ای کرد. گروه نقاشی متحرک پیکسار برای واقعی از کار در آمدن احساسات حشره‌ای کرد. گروه نقاشی متحرک پیکسار برای واقعی از کار درآمدن احساسات حشره‌ای داستان، از چهرهٔ بازیگران صدا پیشه، هنگام موقع کار تصویربرداری کردند و این حکایت دنیای اسرارآمیزی زیر پای انسان‌ها، رکورد افتتاحیه جشن شکرگزاری را شکست و موفق‌ترین فیلم نقاشی متحرک سال شد. حرکت‌های طراحی شده برای حشرات عالی است و پس زمینه‌ها، جلوهٔ رنگی و بصری فوق‌العاده‌ای دارند. چند ماه پس از نقاشی متحرک روشن‌فکرانهٔ مورچه‌ها (تیم جانسن و اریک دارنل، محصول دریم ورکز، ۱۹۹۸)، پیکسار با این فیلم دوباره توجه همه را به‌دنیای حشرات جلب کرد، در عوض چند سال بعد دریم ورکز به تقلید از یافتن نیمو (۲۰۰۳)ی پیکسار، فیلمی دربارهٔ دنیای زیر آب با نام قصهٔ کوسه (۲۰۰۴) را روانهٔ اکران کرد. موسیقی و ترانه‌های نیومن مطابق معمول شنیدنی است.