پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

فصل را از نو آغاز کنید


فصل را از نو آغاز کنید
طرفداران مغبون آبی و اناری های کاتالونیا، سینه چاک های روسونری میلان یا هواداران جهانی سرخ های آنفیلد شاد باشند که امیدهای قهرمانی فصل ۲۰۰۸-۲۰۰۷ از نو زنده می شوند. نسخه ۲۰۰۸ فوتبال منیجر ( FM ۲۰۰۸) یکی، دو ماه است که به بازار آمده و حالا عاشقان بارسلونا، میلان و لیورپول که حتماً از بی کفایتی امثال فرانک رایکارد، کارلو آنچلوتی و رافا بنیتس به ستوه آمده اند می توانند خود شخصاً سرنوشت تیم محبوب شان را در همه ابعاد فنی و مالی به دست بگیرند. کافی است یک نسخه از آخرین ورژن این نرم افزار مشهور مربیگری و مدیریت فوتبال را روی رایانه تان نصب کنید و یک ماموریت تازه را با تیم محبوب تان در یکی از ۵۰ لیگ معتبر جهان (البته به استثنای لیگ برتر ایران) یا یکی از تیم های ملی (باز هم به استثنای تیم ملی ایران) آغاز کنید.
آن وقت این احساس به شما دست خواهد داد که بر عامل زمان فائق آمده اید. تازه ترین نسخه فوتبال منیجر (۲۰۰۸) زمان را به نفع شما به عقب برخواهد گرداند؛ به ماه جولای ۲۰۰۷، یعنی تعطیلات تابستانی میان فصل گذشته و فصل جاری. حالا شما فرصت دارید که عنوان منیجر باشگاه محبوب تان را از آن خود کنید؛ منیجری که اختیاراتش حتی از سطح یک سرمربی فراتر می رود و عملاً بر تمام امور فنی، مالی، تبلیغاتی، نقل و انتقالات و عمرانی باشگاه اشراف دارد. با این وصف همه چیز برای به راه انداختن انقلابی جدید در باشگاه دلخواهتان مهیا است و به قول معروف می توانید در همه زمینه ها طرحی نو در اندازید و حتی رنگ و طرح لباس تیم یا نام ورزشگاه اختصاصی را به دلخواهتان تغییر دهید. چنین امکاناتی حتی طرفداران باشگاه های موفق این فصل فوتبال اروپا را هم وسوسه می کند چرا که شاید شما به عنوان یک طرفدار دوآتشه رئال مادرید، اینتر میلان، بایرن مونیخ، منچستر یونایتد یا آرسنال این باور را داشته باشید که بهتر از شوستر، مانچینی، هیتسفلد، فرگوسن یا ونگر می توانستید تیم محبوب تان را در کورس قهرمانی به جلو هدایت کنید یا عملکرد موفق تری نسبت به آنها در بازار نقل و انتقالات داشته باشید.
جذابیت های پنهان و آشکار برنامه های مجازی فوتبال بسیار وسوسه کننده هستند، حتی اگر پای آبروی شغلی بعضی مربیان یا فوتبالیست های مطرح وطنی در میان نبود، می شد نام چند تن از آنها را که معتاد سری برنامه های «فیفا» یا «فوتبال منیجر» و برنامه های مشابه آن شده اند، در اینجا به میان آورد. اینها که عمدتاً از نسل جدید فوتبال ایران هستند ساعت ها وقت خود را صرف بازی (البته آنها خودشان معتقدند که این بخشی از کارشان است) با چنین نرم افزارهایی می کنند تا به رهیافتی تازه نسبت به مربیگری و مدیریت فوتبال مدرن دست یابند.در آن سوی مرزهای کشورمان این اصلاً موضوع پیچیده یی نیست چرا که حتی طراحان برنامه ۲۰۰۸ FMبه اعتیادآوری بازی هایشان معترفند. «مایلز یاکوبسن» مدیر اجرایی شرکت «اسپورت اینتراکتیو» اعتراف می کند؛ «براساس آمار مجله انگلیسی «منز هلث» یا سلامت مردان دو سال پیش آمار ۳۵ طلاق در طول ۱۲ ماه سال گزارش شده بود که به این برنامه مربوط می شد. این بسیار نگران کننده است، اما اگر مردم می خواهند به این دنیای مجازی فرار کنند پس لابد با دنیایی که در آن زندگی می کنند، مشکل دارند؟»
فهم این مساله که چرا هواداران فوتبال به برنامه «فوتبال منیجر» معتاد می شوند چندان دشوار نیست به خصوص که در آخرین ورژن این برنامه اطلاعات جزیی و باور نکردنی از لیگ های ۵۰ کشور جهان وجود دارد که به هر هواداری در هر گوشه جهان امکان می دهد ساعت های متمادی از زندگی اش را غرق رویاپردازی و ماجراجویی با تیم مورد علاقه اش در یک لیگ محلی یا حرفه یی، لیگ قهرمانان اروپا، آسیا، آفریقا یا لیبرتادورس و حتی تورنمنت های معتبر ملی مثل جام جهانی و جام های ملت های قاره های مختلف کند. رشد گرافیکی فزاینده و واقع نمایی بصری و اطلاعاتی «فوتبال منیجر» از سال ۱۹۹۲ که نخستین نسخه اش با عنوان Championship manager به بازار آمد پیشرفت وحشتناکی داشته است و شبیه سازی ورزشگاه ها و بازیکنان چنان دقیق است که ابراز شیفتگی دوستداران فوتبال نسبت به آنها واکنشی طبیعی خواهد بود. «یاکوبسن» مدعی است که حتی بسیاری از بازیکن یاب های مطرح فوتبال اروپا و جهان عضو بانک اطلاعاتی متعلق به «فوتبال منیجر» هستند و حتی بعضی از آنها که او نمی خواهد نامشان را فاش کند با شرکت SI قرارداد دارند. «ما می دانیم که باشگاه ها از بانک اطلاعاتی ما بهره می برند و از این بابت به خود می بالیم. همیشه این مایه تفریح ماست که ببینیم بازیکنی به باشگاهی می پیوندد و آن وقت از خود می پرسیم آیا باشگاه این بازیکن را از بانک اطلاعاتی FM شکار کرده است؟ همچنین می دانیم که مربیان سرشناسی هم از این برنامه استفاده می کنند مثلاً «یرزی انگل» سرمربی لهستان در فاصله سال های ۲۰۰۲-۲۰۰۰ به ما گفته است که بازی با FM بهترین راه ممکن است تا مربیان جوان بیاموزند چگونه تیمشان را اداره کنند.» در مقابل سری بازی های «فوتبال منیجر» که تولید شرکت انگلیسی SI هستند، کمپانی معظم طراح و تولید بازی های الکترونیکی در امریکا (EA sport) نیز هر سال یک ورژن تازه برنامه مربیگری فوتبال را همراه بازی «فیفا» به بازار عرضه می کند که آن هم نام مخفف FM را روی خود دارد. اما حرف «F» در اینجا مخفف نام فیفا است. در واقع شرکت هنرهای الکترونیکی (EA) از حدود ده سال پیش امتیاز انحصاری تولید بازی هایی در رابطه با فوتبال را از فیفا خریداری کرده است و گرچه بازی های امریکایی «فیفا» یا «فیفا منیجر» از نظر طراحی و ساختار همواره دنباله رو تولیدات شرکت انگلیسی SI و چند شرکت دیگر اروپایی بوده اند ولی بازار جهانی گسترده تری را در اختیار داشته اند. مثلاً FM امریکایی ها با دو سال تاخیر نسبت به FM بریتانیایی ها تصویر بازیکنان را به پروفایل آنها ضمیمه کرد و تازه این تصویر نه به صورت عکس بلکه در قالب گرافیک بود تنها به این دلیل که بریتانیایی ها حق استفاده از عکس بازیکنان باشگاه های عضو کنفدراسیون فوتبال اروپا (یوفا) را از پیش خریداری کرده بودند. اما در حالی که در نسخه های قبلی FM امریکایی امکان طراحی چهره و فیزیک بازیکنان جدید یا اصلاح مشخصات بصری مربوط به بازیکنان موجود در بانک اطلاعاتی وجود داشت این ویژگی به تازگی به نسخه ۲۰۰۸ بریتانیایی اضافه شده است و شما می توانید بازیکنانی را که در فصل های آینده به تیم های پایه باشگاهتان وارد می شوند در چهره و قامت موردنظرتان کنید. اما بزرگ ترین برتری نسخه امریکایی سری برنامه های مربیگری بر انواع بریتانیایی و اروپایی آن، مزیت گرافیکی و بصری است.
«فیفا منیجر» از موتورهای گرافیکی فوق العاده پیشرفته سری گیم های «فیفا» بهره می برد که هم با رایانه های شخصی و هم با پلی استیشن سازگار هستند اما نسخه های رقیب نظیر FM انگلیسی از نظر گرافیکی نخ نما شده اند، گرچه مزیت نسخه انگلیسی به گستردگی کاربران آن در شبکه جهانی اینترنت باز می گردد. کم حجم و ساده بودن نسخه های Network Multi Player یا همان Championships معروف باعث شده که به ویژه طی یک دهه اخیر میلیون ها کاربر اینترنتی در رقابت مربیگری با یکدیگر به این شبکه عظیم بپیوندند در حالی که نسخه اینترنتی شرکت EA تنها با سرعت آنچنانی شبکه های اینترنتی داخل ایالات متحده قابل استفاده هستند. یاکوبسن در این باره می گوید؛ «این بازی نیازمند تکامل است نه انقلاب و ما به همین دلیل یک پایگاه هواداری به وجود آورده ایم. برای توسعه فوتبال منیجر در حال حاضر دو راه پیش رو داریم؛ یکی توسعه ورژن مختص اینترنت است و بخش «پرسش» که در جریان بازی ها اطلاعات کاربران را نسبت به داده های برنامه می سنجد. از طرف دیگر ما نسخه های عادی فوتبال منیجر را داریم که خوشبختانه روز به روز در دنیا طرفداران بیشتری پیدا می کند.
منبع : روزنامه اعتماد