یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
زن در برخورد با حاکمان ستمگر
شکی نیست که دو عنصر حیاتبخش اسلام، امر به معروف و نهی از منکر، وظیفه هر فرد مسلمانی است و در تمامی زوایای جامعه باید مورد توجه قرار گیرد.
بارزترین جلوههای پسندیده معروف، در عدالت، حاکم عادل، قانون بر مبنای عدالت، پیوندها و ارتباطات عادلانه خلاصه میشود و مهمترین جلوههای ناپسند منکر را میتوان، در رفتار نکوهیده، ستم، حاکم ستمگر، ستم به مظلوم، قانون ظالمانه، ستم در ارتباطات و نظایر آن یافت. تا آنجا این دو عنصر، اهمیت دارد که امام حسین(ع) در طلیعه قیام مقدس خود، این دو عنوان را قرار میدهد و میفرماید:
«اِنَّما خَرَجْتُ لطلب الْاِصْلاح فی اُمَّهِٔ جَدّی أُریدُ اَنْ آمَرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهی عَنِ الْمُنْکَرِ»
«من تنها برای بهبود وضعیت امت جدم (پیامبرص) قیام کردم. میخواهم مردم را به نیکیها دعوت کنم و از بدیها باز دارم.»
در پرتو این سخن گرانبار، به سادگی میتوان دریافت مبارزه علیه ظلم و ستمِ حاکمان و قیام بر ضد ارتباطات و مسائل سیاسی و اجتماعی ظالمانه و مبارزه در برابر قوانین ضد اسلام، همه بخشی از حرکت امر به معروف و نهی از منکر است. چنان که قیام جامعه برای تغییر حکومت ستمگر نیز در زمره عناصر امر به معروف و نهی از منکر، شمرده میشود.
در این راستا مرد و زن، دوشادوش یکدیگر باید در برابر ظلم، قد برافرازند و برای برپایی عدالت، تلاش کنند. به همین سبب است که ما نیز میگوییم، سخن صریح قرآن، بر این مسأله تأکید فراوان دارد.
از این جمله قرآن که میفرماید: مسلمانان دوستان یکدیگرند، به خوبی برای جامعه ویژگیهایی همچون همکاری، آمیختگی و همیاری استفاده میشود. هر چند شاید در کتابهای لغت برای این کلمات به جز معانی معدودی نتوان یافت، اما به سادگی میتوان از قرآن مفهوم واقعی این واژهها را دریافت. دامنه این کلمات، تمامی فعالیتهای عمومی و اختصاصی بشر را در بر میگیرد و به همین سبب است که نمیتوانیم جامعه اسلامی جامعهای بسته تصور کنیم، بلکه جامعهای باز و آزاد است.
البته شکی نیست که محدوده باز بودن جامعه اسلامی، از مجرای ارزشهای اخلاقی، فراتر نمیرود، چرا که اسلام مجموعهای است که تمام ارکان آن به یکدیگر مربوطند و یک پیکره واحد است. بنابراین اگر پیرامون یکی از ابعاد و یا یکی از مسائل اسلام سخن بگوییم، بیگمان بسیاری ابعاد و مسائل دیگر نیز به همراه آن، بیان خواهد شد. از این رو به بررسی مستقل هر یک از این مسائل نیازی نداریم. بر این اساس، آنچه گفته شد چهره کلی و یا مسیرهای کلی حرکت زن را در جامعه سیاسی اسلام مشخص میکند.
هیچ ارزشی در جهان ارزشها وجود ندارد که مربوط به انسان باشد، مگر آنکه هم مرد و هم زن در آن شریک میباشند.
بارزترین جلوههای پسندیده معروف، در عدالت، حاکم عادل، قانون بر مبنای عدالت، پیوندها و ارتباطات عادلانه خلاصه میشود و مهمترین جلوههای ناپسند منکر را میتوان، در رفتار نکوهیده، ستم، حاکم ستمگر، ستم به مظلوم، قانون ظالمانه، ستم در ارتباطات و نظایر آن یافت. تا آنجا این دو عنصر، اهمیت دارد که امام حسین(ع) در طلیعه قیام مقدس خود، این دو عنوان را قرار میدهد و میفرماید:
«اِنَّما خَرَجْتُ لطلب الْاِصْلاح فی اُمَّهِٔ جَدّی أُریدُ اَنْ آمَرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهی عَنِ الْمُنْکَرِ»
«من تنها برای بهبود وضعیت امت جدم (پیامبرص) قیام کردم. میخواهم مردم را به نیکیها دعوت کنم و از بدیها باز دارم.»
در پرتو این سخن گرانبار، به سادگی میتوان دریافت مبارزه علیه ظلم و ستمِ حاکمان و قیام بر ضد ارتباطات و مسائل سیاسی و اجتماعی ظالمانه و مبارزه در برابر قوانین ضد اسلام، همه بخشی از حرکت امر به معروف و نهی از منکر است. چنان که قیام جامعه برای تغییر حکومت ستمگر نیز در زمره عناصر امر به معروف و نهی از منکر، شمرده میشود.
در این راستا مرد و زن، دوشادوش یکدیگر باید در برابر ظلم، قد برافرازند و برای برپایی عدالت، تلاش کنند. به همین سبب است که ما نیز میگوییم، سخن صریح قرآن، بر این مسأله تأکید فراوان دارد.
از این جمله قرآن که میفرماید: مسلمانان دوستان یکدیگرند، به خوبی برای جامعه ویژگیهایی همچون همکاری، آمیختگی و همیاری استفاده میشود. هر چند شاید در کتابهای لغت برای این کلمات به جز معانی معدودی نتوان یافت، اما به سادگی میتوان از قرآن مفهوم واقعی این واژهها را دریافت. دامنه این کلمات، تمامی فعالیتهای عمومی و اختصاصی بشر را در بر میگیرد و به همین سبب است که نمیتوانیم جامعه اسلامی جامعهای بسته تصور کنیم، بلکه جامعهای باز و آزاد است.
البته شکی نیست که محدوده باز بودن جامعه اسلامی، از مجرای ارزشهای اخلاقی، فراتر نمیرود، چرا که اسلام مجموعهای است که تمام ارکان آن به یکدیگر مربوطند و یک پیکره واحد است. بنابراین اگر پیرامون یکی از ابعاد و یا یکی از مسائل اسلام سخن بگوییم، بیگمان بسیاری ابعاد و مسائل دیگر نیز به همراه آن، بیان خواهد شد. از این رو به بررسی مستقل هر یک از این مسائل نیازی نداریم. بر این اساس، آنچه گفته شد چهره کلی و یا مسیرهای کلی حرکت زن را در جامعه سیاسی اسلام مشخص میکند.
هیچ ارزشی در جهان ارزشها وجود ندارد که مربوط به انسان باشد، مگر آنکه هم مرد و هم زن در آن شریک میباشند.
منبع : مرکز اطلاعرسانی آل بیت
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران حجاب مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم مجلس دولت جمهوری اسلامی ایران رئیس جمهور گشت ارشاد رئیسی پاکستان امام خمینی
تهران پلیس وزارت بهداشت قتل شهرداری تهران سیل کنکور پایتخت بیمارستان زنان آتش سوزی سازمان سنجش
خودرو قیمت خودرو بانک مرکزی قیمت دلار بازار خودرو دلار قیمت طلا سایپا تورم ارز مسکن ایران خودرو
سریال سینمای ایران یمن تلویزیون سینما کیومرث پوراحمد موسیقی سریال پایتخت مهران مدیری فیلم ترانه علیدوستی قرآن کریم
اینترنت کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل غزه فلسطین رژیم صهیونیستی آمریکا جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
پرسپولیس فوتبال استقلال بازی جام حذفی آلومینیوم اراک فوتسال تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس لیورپول سپاهان
تبلیغات هوش مصنوعی ناسا اپل سامسونگ فناوری بنیاد ملی نخبگان آیفون ربات روزنامه
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل