سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا


مدیریت استراتژیک


مدیریت استراتژیک
نویسنده : علیرضا معینی
شماره کنگره : ۴م۶۵م/ ۲۸/ ۳۰ HD
شابک : ۰-۱۳۴-۴۵۴-۹۶۴
رده دیویی : ۶۵۸.۴۰۱۲
تاریخ نشر : ۰۷/۰۸/۸۵
تعداد صفحه : ۳۵۶
تیراژ : ۲۰۰۰
نوبت چاپ : ۱

نگارنده در اين كتاب، ابتدا تعريفي از مديريت استراتژيك به دست مي‌دهد. به گفته‌ي وي: مديريت استراتژيك عبارت است از هنر و دانش تبيين يك برنامه‌ي بلند‌مدت، اجرا و ارزيابي آن به گونه‌اي كه سازمان با استفاده از آن قادر به دست‌يابي اهداف خود باشد. در ادامه برنامه‌ي مديريت استراتژيك چنين تبيين گرديده است: 1- جهت‌گيري دراز مدت سازمان و تصميمان اتخاذ شده به منظور دست‌يابي به اهداف را نشان دهد. 2- نوعي آينده‌نگري مبتني بر واقعيات محيطي، اساس و بنيان آن را تشكيل دهد. 3- برنامه‌ي جامعي را به منظور تخصيص منابع، سازماندهي و مديريت آن عرضه نمايد. 4- سازمان را قادر سازد تا عكس‌العمل‌هاي دفاعي را به فعاليت‌هاي تهاجمي در عرصه‌ي كسب و كار تبديل كند. 5- دلايل مناسبي را براي زمان، مكان و چگونگي اجراي عمليات بيان دارد و عوامل اجراي آن را مشخص سازد. و... در ادامه مباحثي از اين دست فراهم آمده است: مديريت تغيير استراتژيك، رويكرد آماري به كاربرد برنامه‌ريزي استراتژيك، تدوين استراتژي، تجزيه و تحليل توانمندي‌ها و قابليت‌هاي موسسه، ارزيابي تحولات محيطي و شناخت فرصت‌ها و تهديد‌ها، تعيين اهداف بلند‌مدت، مفهوم استراتژي و انواع آن، مدل‌هاي تبيين استراتژي، پياده‌سازي و اجراي استراتژي، نهادينه كردن استراتژي، و ارزيابي و كنترل استراتژي.