دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا
مباهله
مدینه اولین باری است كه میهمانانی چنین غریبه را به خود میبیند. كاروانی متشكل از شصت میهمان ناآشنا كه لباسهای بلند مشكی پوشیدهاند، به گردنشان صلیب آویختهاند، كلاههای جواهرنشان برسر گذاشتهاند، زنجیرهای طلا به كمر بستهاند و انواع و اقسام طلا و جواهرات را بر لباسهای خود نصب كردهاند.
وقتی این شصت نفر برای دیدار با پیامبر، وارد مسجد میشوند، همه با حیرت و تعجب به آنها نگاه میكنند. اما پیامبر بیاعتنا از كنار آنان میگذرد و از مسجد بیرون
هم هیات میهمان و هم مسلمانان، از این رفتار پیامبر، غرق در تعجب و شگفتی میشوند. مسلمانان تاكنون ندیدهاند كه پیامبر مهربانشان به میهمانان بیتوجهی كند.
بههمین دلیل، وقتی سرپرست هیات مسیحی، علتبیاعتنایی پیامبر را سؤال میكند، هیچكدام از مسلمانان پاسخی برای گفتن پیدا نمیكنند.
تنها راهی كه بهنظر همه میرسد، این است كه علت این رفتار پیامبر را از حضرت علی بپرسند، چرا كه او نزدیكترین فرد به پیامبر و آگاهترین، نسبتبه دین و سیره و سنت اوست. مشكل، مثل همیشه بهدست علی حل میشود. پاسخ او این است كه:
«پیامبر با تجملات و تشریفات، میانهای ندارند; اگر میخواهید موردتوجه و استقبال پیامبر قرار بگیرید، باید این طلاجات و جواهرات و تجملات را فروبگذارید و با هیاتی ساده، به حضور ایشان برسید.»
این رفتار پیامبر، هیات میهمان را بهیاد پیامبرشان، حضرت مسیح میاندازد كه خود با نهاتسادگی میزیست و پیروانش را نیز به رعایتسادگی سفارش میكرد.
آنان از اینكه میبینند، در رفتار و كردار، این همه از پیامبرشان فاصله گرفتهاند، احساس شرمساری میكنند.
میهمانان مسیحی وقتی جواهرات و تجملات خود را كنار میگذارند و با هیاتی ساده وارد مسجد میشوند، پیامبر از جای برمیخیزد و بگرمی از آنان استقبال میكند.
شصت دانشمند مسیحی، دورتادور پیامبر مینشینند و پیامبر به یكایك آنها خوشامد میگوید. در میان این شصت نفر، كه همه از پیران و بزرگان مسیحی نجران هستند، «ابوحارثه» اسقف بزرگ نجران و «شرحبیل» نیز بهچشم میخورند. پیداست كه سرپرستی هیات را ابوحارثه اسقف بزرگ نجران، برعهده دارد. او نگاهی به شرحبیل و دیگر همراهان خود میاندازد و با پیامبر شروع به سخنگفتن میكند: «چندی پیش نامهای از شما بهدست ما رسید، آمدیم تا از نزدیك، حرفهای شما را بشنویم».
پیامبر میفرماید:
«آنچه من از شما خواستهام، پذیرش اسلام و پرستش خدای یگانه است».
و برای معرفی اسلام، آیاتی از قرآن را برایشان میخواند.
اسقف اعظم پاسخ میدهد: «اگر منظور از پذیرش اسلام، ایمان به خداست، ما قبلا به خدا ایمان آوردهایم و به احكام او عمل میكنیم.»
پیامبر میفرماید:
«پذیرش اسلام، آثار و علایمی دارد كه با آنچه شما معتقدید و انجام میدهید، سازگاری ندارد. شما برای خدا فرزند قائلید و مسیح را خدا میدانید، درحالی كه این اعتقاد، با پرستش خدای یگانه متفاوت است.»
اسقف برای لحظاتی سكوت میكند و در ذهن دنبال پاسخی مناسب میگردد. یكی دیگر از بزرگان مسیحی كه اسقف را درمانده در جواب میبیند، به یاریاش میآید و پاسخ میدهد:
«مسیح بهاین دلیل فرزند خداست كه مادر او مریم، بدون اینكه با كسی ازدواج كند، او را بهدنیا آورد. این نشان میدهد كه او باید خدای جهان باشد.»
پیامبر لحظهای سكوت میكند.
ناگهان فرشته وحی نازل میشود و پاسخ این كلام را از جانب خداوند برای پیامبر میآورد. پیامبر بلافاصله پیام خداوند را برای آنان بازگو میكند: «وضع حضرت عیسی در پیشگاه خداوند، همانند حضرت آدم است كه او را به قدرت خود از خاك آفرید...» (۱)
و توضیح میدهد كه «اگر نداشتن پدر دلالتبر خدایی كند، حضرت آدم كه نه پدر داشت و نه مادر، بیشتر شایسته مقام خدایی است. درحالی كه چنین نیست و هر دو بنده و مخلوق خداوند هستند.»
لحظات بكندی میگذرد، همه سرها را بهزیر میاندازند و بهفكر فرو میروند. هیچ یك از شصت دانشمند مسیحی، پاسخی برای این كلام پیدا نمیكنند. لحظات بهكندی میگذرد; دانشمندان یكی یكی سرهایشان را بلند میكنند و درانتظار شنیدن پاسخ به یكدیگر نگاه میكنند، به اسقف اعظم، به شرحبیل; اما.. سكوت محض.
عاقبت اسقف اعظم بهحرف میآید:
«ما قانع نشدیم. تنها راهی كه برای اثبات حقیقتباقی میماند، این است كه با هم مباهله كنیم. یعنی ما و شما دستبه دعا برداریم و از خداوند بخواهیم كه هركس خلاف میگوید، به عذاب خداوند گرفتار شود.»
پیامبر لحظهای میماند. تعجب میكند از اینكه اینان این استدلال روشن را نمیپذیرند و مقاومت میكنند. مسیحیان چشم به دهان پیامبر میدوزند تا پاسخ او را بشنوند.
در اینحال، باز فرشته وحی فرود میآید و پیام خداوند را به پیامبر میرساند. پیام این است:
«هركس پس از روشن شدن حقیقت، با تو به انكار و مجادله برخیزد، [به مباهله دعوتش كن] بگو بیایید، شما فرزندانتان را بیاورید و ما هم فرزندانمان، شما زنانتان را بیاورید و ما هم زنانمان. شما جانهایتان را بیاورید و ما هم جانهایمان، سپس با تضرع به درگاه خدا رویم و لعنت او را بر دروغگویان طلب كنیم.» (۲)
پیامبر پس از انتقال پیام خداوند به آنان، اعلام میكند كه من برای مباهله آمادهام. دانشمندان مسیحی به هم نگاه میكنند، پیداست كه برخی از این پیشنهاد اسقف رضایتمند نیستند، اما انگار چارهای نیست.
زمان مراسم مباهله، صبح روز بعد و مكان آن صحرای بیرون مدینه تعیین میشود.
دانشمندان مسیحی موقتا با پیامبر خداحافظی میكنند و به اقامتگاه خود باز میگردند تا برای مراسم مباهله آماده شوند.
صبح است، شصت دانشمند مسیحی در بیرون مدینه ایستادهاند و چشم به دروازه مدینه دوختهاند تا محمد با لشكری از یاران خود، از شهر خارج شود و در مراسم مباهله حضور پیدا كند.
تعداد زیادی از مسلمانان نیز در كنار دروازه شهر و در اطراف مسیحیان و در طول مسیر صف كشیدهاند تا بیننده این مراسم بینظیر و بیسابقه باشند.
نفسها در سینه حبس شده و همه چشمها به دروازه مدینه خیره شده است.
لحظات انتظار سپری میشود و پیامبر درحالی كه حسین را در آغوش دارد و دستحسن را در دست، از دروازه مدینه خارج میشود. پشتسر او تنها یك مرد و زن دیده میشوند. این مرد علی است و این زن فاطمه.
تعجب و حیرت، همراه با نگرانی و وحشتبر دل مسیحیان سایه میافكند.
شرحبیل به اسقف میگوید: نگاه كن. او فقط دختر، داماد و دو نوه خود را به همراه آورده است.
اسقف كه صدایش از التهاب میلرزد، میگوید:
«همین نشان حقانیت است. بهجای این كه لشكری را برای مباهله بیاورد، فقط عزیزان و نزدیكان خود را آورده است، پیداستبه حقانیت دعوت خود مطمئن است كه عزیزترین كسانش را سپر بلا ساخته است.»
شر حبیل میگوید: «دیروز محمد گفت كه فرزندانمان و زنانمان و جانهایمان. پیداست كه علی را بهعنوان جان خود همراه آورده است.»
«آری، علی برای محمد از جان عزیزتر است. در كتابهای قدیمی ما، نام او بهعنوان وصی و جانشین او آمده است...»
دراین حال، چندین نفر از مسیحیان خود را به اسقف میرسانند و با نگرانی و اضطراب میگویند:
«ما به این مباهله تن نمیدهیم. چرا كه عذاب خدا را برای خود حتمی میشماریم.»
چند نفر دیگر ادامه میدهند: «مباهله مصلحت نیست. چهبسا عذاب، همه مسیحیان را دربر بگیرد.»
كمكم تشویش و ولوله در میان تمام دانشمندان مسیحی میافتد و همه تلاش میكنند كه بهنحوی اسقف را از انجام این مباهله بازدارند.
اسقف به بالای سنگی میرود، به اشاره دست، همه را آرام میكند و درحالیكه چانه و موهای سپید ریشش از التهاب میلرزد، میگوید:
«من معتقدم كه مباهله صلاح نیست. این پنج چهره نورانی كه من میبینم، اگر دستبه دعا بردارند، كوهها را از زمین میكنند، درصورت وقوع مباهله، نابودی ما حتمی است و چهبسا عذاب، همه مسیحیان جهان را دربر بگیرد.»
اسقف از سنگ پایین میآید و با دست و پای لرزان و مرتعش، خود را به پیامبر میرساند. بقیه نیز دنبال او روانه میشوند.
اسقف در مقابل پیامبر، با خضوع و تواضع، سرش را به زیر میافكند و میگوید: «ما را از مباهله معاف كنید. هر شرطی كه داشته باشید، قبول میكنیم.»
پیامبر با بزرگواری و مهربانی، انصرافشان را از مباهله میپذیرد و میپذیرد كه بهازای پرداخت مالیات، از جان و مال آنان و مردم نجران، در مقابل دشمنان، محافظت كند.
خبر این واقعه، بسرعت در میان مسیحیان نجران و دیگر مناطق پخش میشود و مسیحیان حقیقتجو را به مدینه پیامبر سوق میدهد.
پینوشتها:
× برگرفته از مجله بشارت، شماره ۱.
. «ان مثل عیسی عندالله كمثل آدم خلقه من تراب ثم قال له كن فیكون». آل عمران (۳)، آیه ۵۹.
. «فمن حاجك فیه من بعد ما جاءك من العلم، فقل تعالوا ندع ابناءنا و ابناءكم و نساءنا و نساءكم و انفسنا و انفسكم ثم نبتهل فنجعل لعنتالله علی الكاذبین». آل عمران (۳)، آیه ۶۱.
صاحب اثر : سید مهدی شجاعی
منبع : ماهنامه موعود جوان شماره ۱۶
× برگرفته از مجله بشارت، شماره ۱.
. «ان مثل عیسی عندالله كمثل آدم خلقه من تراب ثم قال له كن فیكون». آل عمران (۳)، آیه ۵۹.
. «فمن حاجك فیه من بعد ما جاءك من العلم، فقل تعالوا ندع ابناءنا و ابناءكم و نساءنا و نساءكم و انفسنا و انفسكم ثم نبتهل فنجعل لعنتالله علی الكاذبین». آل عمران (۳)، آیه ۶۱.
صاحب اثر : سید مهدی شجاعی
منبع : ماهنامه موعود جوان شماره ۱۶
منبع : سایت پیامبر اعظم
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب شورای نگهبان مجلس مجلس شورای اسلامی صادق زیباکلام دولت مجلس دوازدهم انتخابات انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم دولت سیزدهم
هواشناسی تهران شهرداری تهران قتل بارش باران حج تمتع سیل سلامت سازمان هواشناسی زلزله پلیس وزارت بهداشت
خودرو قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو سایپا بازار خودرو بانک مرکزی مسکن بورس گاز نمایشگاه نفت ایران خودرو
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران کتاب تلویزیون سالار عقیلی تئاتر سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران رضا عطاران دفاع مقدس سینما سریال
خورشید دانشگاه تهران کره زمین
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین حماس جنگ غزه روسیه آمریکا افغانستان سازمان ملل نوار غزه اوکراین
استقلال فوتبال مهدی طارمی پرسپولیس لیگ برتر فولاد خوزستان رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران بازی لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس هوادار
هوش مصنوعی فناوری شفق قطبی ایرانسل نوآوری تبلیغات دبی ایلان ماسک ناسا اپل
ویتامین خواب کودک شیر رژیم غذایی کاهش وزن افسردگی تجهیزات پزشکی فشار خون درمان ناباروری