دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا

هرزنامه به سمت تلفن های همراه سرازیر می شود


هرزنامه به سمت تلفن های همراه سرازیر می شود
اگر کاربران، هرزنامه های دریافتی در رایانه هایشان را آزاردهنده می دانستند اکنون دارندگان تلفن همراه نیز باید خود را آماده کنند زیرا هرزنامه نویسان می خواهند به تلفن همراه آن ها راه یابند. به گزارش ایسنا، به موازات تبدیل شدن تلفن های همراه به شخصی ترین دستگاه های فناوری مصرف کنندگان، برخی از مدیران اجرایی صنعت به همراه گروه های مصرف کنندگان و کارشناسان امنیتی نگرانند پیام های کوتاه ناخواسته در تلفن های همراه حتی از پیام های رایانه ای ناخواسته نیز دردسرسازتر باشند. هرزنامه تلفن همراه ناراحتی ویژه ای برای گیرندگان به همراه می آورد زیرا مزاحمت آن بیش تر بوده و می تواند هزینه ساز نیز باشد. بر اساس تحقیقات موسسه Ferris Research واقع در سانفرانسیسکو، انتظار می رود مصرف کنندگان آمریکایی در سال جاری میلادی در حدود ۵/۱ میلیارد پیام کوتاه ناخواسته دریافت کنند که نسبت به میزانی که در سال ۲۰۰۶ دریافت کرده اند، تقریباً دو برابر می شود. البته این درصد کوچکی از مجموع شمار پیام های کوتاه است؛ بر اساس یک تحقیق صنعتی، مصرف کنندگان آمریکایی تنها در ماه دسامبر گذشته در حدود ۴۸ میلیارد پیام کوتاه دریافت و ارسال کرده بودند. اما برای کسانی که دریافت پیام برایشان ۲۰ سنت تمام می شود حتی این میزان پیام ناخواسته نیز بسیار زیاد است. اکنون برخی از مشترکان تلفن های همراه خود را برای پیام های ناخواسته کنترل کرده و در برخی موارد تقاضای استرداد وجه خود را دارند. شرکت های امنیت رایانه نیز محصولاتی را برای کمک به مبارزه با هرزنامه تلفن همراه طراحی کرده اند و شرکت های تلفن همراهی مانند AT&T و وریزون مسدود کردن پیام های ناخواسته و دور نگه داشتن هرزنامه نویسان را برای مشترکانشان آسان تر ساخته اند. هزینه ای که مصرف کنندگان برای دریافت پیام کوتاه می پردازند، منبع درآمدی برای شرکت های تلفنی است و برآورد میزان درآمدی که این شرکت ها به دست می آورند دشوار است.
بسیاری از مصرف کنندگان از طرح های ماهانه ای استفاده می کنند که به آن ها امکان می دهد شمار زیادی پیام ارسال و دریافت کنند اما برای آن دسته از افرادی که از چنین طرح هایی استفاده نمی کنند، دریافت شمار اندک ده پیام کوتاه ناخواسته در ماه به تحمیل هزینه اضافی ۲۴ دلار در سال تمام خواهد شد. از سوی دیگر شرکت های مخابراتی نیز اعلام کرده اند که به هرزنامه به عنوان یک منبع درآمد علاقه مند نیستند. آن ها خواهان این هستند که روزی از قدرت تبلیغات سفارشی در تلفن های همراه استفاده کنند و هرزنامه های پیش پا افتاده این تهدید را ایجاد می کنند که مصرف کنندگان آن ها را نسبت به تمامی پیام های تجاری دشمن کنند. این شرکت ها تلاش می کنند پیش از اعتراض مصرف کنندگانش با این مشکل برخورد کنند و برای این منظور از فیلترهای هرزنامه برای مسدود کردن پیام های مزاحم استفاده می کنند. به عنوان نمونه، شرکت اسپرینت، بیش از ۶۵ درصد از تمامی پیام های کوتاه ارسالی در شبکه خود را به عنوان هرزنامه شناسایی کرده و آن ها را بیش از رساندن به مصرف کنندگان فیلتر کرده است. شرکت های مخابراتی راه های قانونی را نیز به کار می گیرند؛ شرکت وریزون اعلام کرده از سال ۲۰۰۴ هشت شکایت علیه هرزنامه نویسان ترتیب داده است.
براظهار مدیر اجرایی بخش بی سیم شرکت AT&T، شرکت های بی سیم آمریکایی به تازگی موافقت کرده اند به منظور مبارزه موثرتر، اطلاعات خود در مورد منابع هرزنامه را به سرعت به اشتراک گذارند. به گفته مدیران اجرایی این صنعت، بیش تر هرزنامه های تلفن همراه در واقع ایمیل هایی هستند که از طریق درگاه های متصل به اینترنت و شبکه های تلفن همراه می آیند. اکثر تلفن های همراه یک آدرس ایمیل اختصاصی دارند و هرزنامه نویسان با استفاده از رایانه ها، میلیون ها آدرس احتمالی ایجاد کرده و پیام های خود را به این آدرس ها ارسال می کنند اما به دلیل این که هرزنامه نویسان مرتب آدرس ایمیل خود و وب سایت هایی را که آن ها را تبلیغ می کنند، تغییر می دهند یک روز زمان می برد تا حمله آن ها دفع شود اما تا آن زمان تقریبا نزدیک به پنج میلیون پیام ناخواسته از فیلترهای ضدهرزنامه عبور کرده و به شکایت و تقاضای جبران هزینه از سوی مصرف کنندگان منتهی می شوند. هرزنامه تنها جنبه منفی تلفن همراه نیست؛ با شبیه شدن تلفن های همراه به رایانه های شخصی، ویروس ها نیز به تهدیدات تلفن همراه اضافه شده اند البته برخی شرکت ها از قبل برای این مورد آماده شده اند. سیمانتک، شرکت سازنده نرم افزار امنیتی درزمستان گذشته به معرفی محصولی برای تلفن های هوشمند اقدام کرد که با اتصال به اینترنت تهدیدهای تلفن همراه را کشف کرده، ویروس ها را بررسی کرده و به طور خودکار هرزنامه و پیام های مشکوک در فایل ها را پاک می کند.نرم افزار سیمانتک ویژه آسیا و اروپا طراحی شده که در آن ها هرزنامه نویسان خلاق تلاش دارند اطلاعات کارت اعتباری یا اطلاعات بانکی را از طریق تلفن ها به سرقت ببرند. تمامی شرکت های مخابراتی بزرگ به مصرف کنندگانشان امکان داده اند با تغییر آسان آدرس ایمیل برای تلفن خود یا مسدود کردن کامل پیام هایی که از اینترنت می آیند با هرزنامه مقابله کنند که این عمل را می توانند با ورود به وب سایت این شرکت ها و تغییر تنظیمات شخصی شان انجام دهند.
منبع : روزنامه ابرار اقتصادی


همچنین مشاهده کنید