دوشنبه, ۷ خرداد, ۱۴۰۳ / 27 May, 2024
مجله ویستا
اتلاف منابع انرژی و تخریب محیط زیست
محیط زیست تمامی جنبههای حیات بشر را به نوعی دربرمیگیرد و حكم منطق و عقل سلیم بر مبنای حفاظت و حراست از جنبههای مثبت و ارزشمند آن است. به ویژه آنجا كه به حیات موجودات زنده خصوصا انسان مربوط میشود. مقوله محیط زیست موجب استفاده و سوءاستفادههای بیشماری خصوصا از زمان صنعتی شدن جوامع به این سو شده است. در كشور ما نیز حفاظت از محیط زیست در بخش صنعت چندی است كه مورد توجه زیادی قرار گرفته به طوری كه با گذشت زمان شاهد تحولات مفیدی در این زمینه بودهایم. ازجمله عوامل مهم در رابطه با تخریب محیط زیست در بخش صنعت میتوان به اتلاف انرژی و عدم مصرف بهینه آن اشاره كرد. در حالت ایدهآل، جامعهای كه به دنبال دستیابی توسعه پایدار است تنها منابعی از انرژی را به كار میگیرد كه هیچ اثر منفی زیستمحیطی نداشته و تا جایی كه امكان دارداز اتلاف منابع تجدیدناپذیر در آن جلوگیری شود، اما با این حال، از آنجا كه تمام منابع انرژی تا حدودی بر محیط زیست اثرگذار هستند بهتر آن است كه با بهینهسازی مصرف و استفاده منطقی از انرژی بر آثار منفی آن غلبه كنیم كه تا حد امكان از هدر رفتن این منابع نیز جلوگیری شود. خسارات زیستمحیطی ناشی از مصرف بیرویه انرژی در سال ۷۹ در كشور معادل ۸/۴ درصد تولید ناخالص داخلی (۵۶ هزار میلیارد ریال) محاسبه شده و از آن پس نیز روندی رو به تزاید داشته است. اما نتایج مطالعات انجام شده نشان میدهد با تجدیدنظر در سیاستهای مرتبط با انرژی میتوان خسارات زیست محیطی را تا سال ۲۰۱۹ در حد ۸۹ هزار میلیارد ریال كنترل كرد كه این امر، مستلزم نگرش واقعی به مسائل زیستمحیطی در بخش انرژی و صنعت و حذف یارانههای غیرهدفمند در بخش سوخت كشور است. با بررسی مشكلات زیست محیطی ناشی از اتلاف منابع انرژی میتوان به این نكته پی برد كه این معضل تنها با بهینهسازی مصرف انرژی صورت خواهد گرفت. كشور ایران با داشتن حدود یك درصد از جمعیت جهان، حدود نه درصد از فرآوردههای نفتی دنیا را مصرف میكند. در سالهای اخیر رشد مصرف انرژی در جهان سالانه یك تا دو درصد و ایران پنج تا هشت درصد بوده است. به عبارت دیگر رشد مصرف انرژی در ایران بیش از پنج برابر متوسط رشد مصرف در جهان است و سالانه معادل ۱ تا ۱۳ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت میشود. مصرف سرانه انرژی در ایران متناسب با ساختار تولید، صنعت و اقتصاد كشور نیست و به دلیل ارزانی سوخت و یارانه دولتی، شاهد مصرف غیربهینه، اتلاف انرژی، ساختار نامناسب مصرف و فقدان فرهنگ صرفهجویی هستیم. ناسالم بودن ساختار مصرف انرژی ناشی از آن است كه قیمتها به صورت واقعی تاثیرگذار نیست و قیمتهای داخلی حاملهای انرژی واقعی نیستند و با تغییر قیمت انرژی در جهان، قیمت داخلی تغییری نمیكند. در نتیجه صنایع و مصرفكنندگان انرژی احساس رقابت با كشورهای جهان را نداشته و برای كاهش مصرف تلاش نمیكنند.
مصرف انرژی و آلودگی محیط زیست در بخش صنعت
طبق آمارهای موجود، كل تولید انرژی اولیه ایران در سال ۱۳۸۰، ۱۶۹۹/۵ میلیون بشكه نفت خام بوده كه ۷۵ درصد آن به نفت خام، ۲۴ درصد به گاز طبیعی، ۰/۵ درصد به برق آبی و ۰/۵ درصد بقیه به سوختهای جامد، غیرتجاری و انرژیهای تجدیدناپذیر اختصاص داشته است و برای مثال از كل مصرف گاز طبیعی ۱۳/۹ درصد در بخش صنعت، مصرف شده است. همچنین كل مصرف برق در سال ۱۳۸۰، ۹۷۱۷۱ میلیون كیلووات ساعت بود كه ۳۱/۴ درصد آن به بخش صنعت اختصاص داشته است. همچنین از لحاظ اثرات زیست محیطی، با توجه به تركیبات سوختهای مورد استفاده در تولید برق، انتشار ۲۹/۳ درصد از كل SO۲ تولیدی و ۳۳/۶ درصد از SO۳ تولید شده به این بخش اختصاص داشته است. همچنین به ازای هر كیلووات ساعت برق تولیدی توسط نیروگاههای كشور در سال ۱۳۸۰ به تعداد ۱۶۶/۲ گرم كربن، ۲/۸ گرم دی اكسید گوگرد و ۰/۹ گرم اكسیدهای ازت انتشار یافته است. ۱۳/۹ درصد از كل گاز طبیعی و ۳۱/۴ درصد از كل برق تولید شده در كشور توسط بخش صنعت مصرف شده است كه با صرفهجویی در این بخش، ۹۵/۹۱ میلیون مترمكعب در مصرف گاز طبیعی و ۳۰۵/۱۲ میلیون كیلووات ساعت در مصرف برق كاهش دیده میشود. با صرفهجویی انرژی مصرفی در بخش صنعت سالانه حدود ۳۶۴ میلیارد تومان در مصرف انرژی، ۲۷۴ میلیارد تومان در سرمایهگذاری، ۱۸۴۳۹ میلیون كیلووات ساعت در برق تولیدی موتور ژنراتورها و ۲۱۰۵ مگاوات در كاهش ظرفیت نیروگاهی در بخش صنعت، صرفهجویی میشود. به طور كلی اگر در بخش صنعت ۳۵ درصد در مصرف انرژی صرفهجویی شود، معادل ۶۰۰ هزار بشكه نفت خام آزاد خواهد شد و ایران میتواند بدون نیاز به اكتشاف چاههای جدید، پتانسیل صادرات خود را از این طریق افزایش دهد. ازجمله عوامل دیگر كه نقش بسیار مهمی در آلودگی محیط زیست دارند، مصرف غیراستاندارد سوخت خودروهای تولید داخل است. مصرف سوخت خودروهای تولید كشور دو برابر پرمصرفترین خودروهای دنیاست. استاندارد مصرف سوخت خودروها در تمام دنیا بین شش تا هفت لیتر در ۱۰۰ كیلومتر است، در صورتی كه خودروهای تولیدی كشور در هر ۱۰۰ كیلومتر بین ۱۰ تا ۱۵ لیتر بنزین مصرف میكنند. درواقع عمدهترین مشكل آلودگی هوای شهرهای بزرگ ازجمله تهران مربوط به خودروها و حمل و نقل در شهر است و باید در تولیدات داخلی از لحاظ تكنیكی و فنی دقت بیشتری به عمل آید.
یارانههای غیرهدفمند
یارانه از موضوعات بحثبرانگیز در سالهای اخیر بوده است و بیشترین یارانه به بخش انرژی اختصاص یافته است. از یك منظر پرداخت یارانه ضرورت اجتنابناپذیر ساختار اقتصادی كشور است و از طرفی تلاشهای زیادی از طرف دولتمردان در جهت تعدیل سیاست پرداخت یارانه انجام شده است كه از آن جمله میتوان به تصویب لایحه تامین كسری یارانه واردات بنزین در مجلس شورای اسلامی اشاره كرد كه براساس این قانون از اوایل سال آتی ارائه بنزین تنها توسط كارت هوشمند انجام خواهد شد. به این ترتیب میزان مصرف روزانه بنزین ساماندهی شده و قیمت واقعی بنزین نیز مشخص خواهد شد. از تبعات اولیه این طرح مصرف كمتر بنزین و در نتیجه كاهش چشمگیر آلودگی هوا خواهد بود. با توجه به اینكه در كشور، پتانسیل عظیمی برای بهینهسازی انرژی وجود دارد، شایسته است جهتیابی یارانه انرژی به سمت افزایش بهرهوری انرژی سوق پیدا كند تا اینكه با حذف مستقیم یارانه موجبات آسیبپذیری قشر كمدرآمد ایجاد شود. همه ساله مبلغی معادل كل بودجه عمرانی كشور صرف یارانه انرژی میشده و از سوی دیگر مصرف انرژی در كشور بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی است. واقعیت نشانگر وجود شكافی بزرگ بین قیمتهای داخلی انرژی در ایران و قیمتهای انرژی در بازارهای مرزی است.به این ترتیب كه با نرخ رایج ارز، قیمت نفت سفید در بازارهای مرزی تقریبا ۷ برابر قیمتهای داخلی است. در مورد نفت كوره قیمتهای مرزی تقریبا ۸ برابر قیمتهای داخلی است، همچنین بنزین ۴ برابر، گازوئیل ۷ برابر، برق ۳/۲ برابر و گاز طبیعی ۵/۱ برابر است. همچنین حدود ۸۵ درصد بهای انرژی مصرفی كشور به صورت یارانه توسط دولت پرداخت میشود. از طرفی اتلاف انرژی در كشور زیاد و بهرهوری انرژی پائین است. نحوه توزیع یارانه نیز بین خانوارهای شهری و روستایی غیرعادلانه است. یارانه انرژی كه دولت پرداخت میكند در دهه ۹۰ میلادی در حدود ۱۱ درصد تولید ناخالص داخلی بوده است.همچنین بهرهمندی اقشار مختلف درآمدی از این یارانهها یكسان نیست، به این معنا كه دهكهای بالایی درآمد (ثروتمندان) بسیار بیشتر از دهكهای پائین درآمدی از یارانههای انرژی برخوردار میشوند. برای مثال در مورد گاز طبیعی فقیرترین دهك در منافع حاصل از یارانه، فقط ۱/۳ درصد یارانه گاز را به خود اختصاص میدهد، در حالی كه ثروتمندترین دهك ۴۱ تا ۴۲ درصد یارانه پرداختی برای گاز طبیعی را به خود اختصاص میدهد. در مورد نفت سفید هم این تفاوت نزدیك به ۴ برابر است. حدود ۴۵ درصد انرژی اولیه تولیدی ایران به مصرف داخلی میرسد و ۵۵ درصد دیگر به صورت نفت خام است. بررسی نظامهای اقتصادی كشورهای جهان نشان میدهد كه پرداخت یارانه در تمام كشورهای جهان به نوعی رایج است. اهداف عمده نظام پرداخت یارانه شامل: حمایت از تولیدكننده داخلی، بهینهسازی مصرف، افزایش سطح رفاه عمومی، كاهش وابستگی به واردات، بهبود وضع امنیتی و سیاسی، حمایت از اقشار كمدرآمد و برقراری عدالت اجتماعی است.در حالیكه تاكنون هدفمند نبودن نظام پرداخت یارانه انرژی در ایران، نه تنها كاهش فقر را به دنبال نداشته بلكه بخش اعظم یارانه را نصیب خانوارهای پردرآمد جامعه نموده است. امید میرود با در نظر گرفتن تمهیداتی نظیر اجرای طرح كارت هوشمند و بهینه كردن مصرف بنزین توزیع و مصرف انرژی ساماندهی شود.
راهكارهای موجود
افزایش راندمان مصرف انرژی (به معنی كاهش میزان مصرف انرژی به ازاء هر واحد تولید كالای صنعتی)، بهبود بازده ماشینآلات، سیاستگذاری مناسب و آموزش كاركنان ازجمله راهكارهای موثر برای كاهش مصرف انرژی در فرایندهای تولیدی و نخستین گام در بخش صنعت است. گام دوم كاهش شدت مصرف انرژی در بخش صنعت، افزایش بازده انرژی محصولات تولیدی است كه در سایر بخشهای اقتصادی، از قبیل حمل و نقل خانگی، تجاری، كشاورزی و... مصرف میشوند چرا كه وقتی در طراحی فرایند تولید یك محصول، مصرف كمتر انرژی توسط آن، پیشبینی شده باشد، مقدمات صرفهجویی انرژی در آینده فراهم شده و در زمان بهكارگیری آن، بدون نیاز به هزینههای جدید، انرژی مصرفی كل كاهش خواهد یافت. طبق مطالعات سازمانهای درگیر با بهینهسازی مصرف انرژی، مشخص شده است كه عمدهترین بخش اتلاف مربوط به عدم آگاهی مدیران فنی از نحوه بكارگیری تكنولوژیهای موجود است. همچنین با توجه به اینكه كشور ایران ظرف سه سال و نیم دیگر به WTO میپیوندد این مسیر باید طی شود و تغییرات جدی در سطح تولید صورت گیرد تا قیمت انرژی در تولیدات نهایی كاهش یابد و تولیدات با قیمت ارزانتر در بازارهای جهان عرضه شود. بنا به اظهارات كارشناسان شدت مصرف انرژی در ایران به طور متوسط حدود ۴/۵ برابر شدت مصرف در سطح جهان است در حالی كه در ۳ سال اخیر این روند تغییر مسیر داده و از روند صعودی به یك روند عادی تبدیل شده است. این امر نشان از فعالیتهای گسترده در زمینه بهینهسازی مصرف انرژی است. درواقع فعالیتهای بهینهسازی مصرف انرژی ثابت كرده است به ازای هر یك میلیون سرمایهگذاری، به طور متوسط حدودا برای ۴۵ نفر اشتغالزایی خواهد شد و این در حالی است كه در صنعت برق تنها شش شغل جدید ایجاد و با یك میلیون دلار سرمایهگذاری در صنعت نفت فقط پنج شغل ایجاد میشود. همچنین در كشور ما همه اقشار جامعه نیازمند آموزش روشهای مصرف صحیح انرژی هستند و این آموزشها، باید به صورت تخصصی درباره انواع تجهیزات صنعتی همچون پمپها، الكتروموتورها، مشعلها و... و همچنین نحوه مصرف انرژی در منازل و محلهای كار باشد. تمام كشورهای صنعتی و اغلب كشورهای اروپایی قوانین خاصی برای مصرف انرژی دارند ولی كشور ایران فاقد این قانون است.
CNG؛ سوخت پاك، هوای پاك
برای كاهش مصرف بنزین و جایگزینی آن با گاز، در قانون بودجه امسال، وزارت صنایع و معادن مكلف شده است به گونهای برنامهریزی كند كه حداقل ۲۰ درصد از خودروهای سبك و سنگین تولید داخل دوگانهسوز باشند. علاوه بر آن مقرر شده است كه ۴۰۰ پمپ گاز جدید در كشور احداث شود.ایران به تنهایی دارای حدود ۱۵/۵ درصد از ذخایر گاز طبیعی دنیاست و جزء تولیدكنندگان عمده گاز در جهان به حساب میآید. همچنین كشور ایران دارای شبكه گسترده خط لوله گاز است كه نصب جایگاه سوخترسانی را در اغلب نقاط كشور میسر میسازد. از طرفی برداشت ۲/۵ میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی جهت واردات بنزین نشاندهنده بروز مشكلات اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی فراوان است و در صورت ادامه این روند و عدم جایگزینی سوختی مناسب در جهت كاهش مصرف بنزین و استفاده بهینه از آن علاوه بر مشكلات فعلی نسلهای آینده را با معضل كمبود انرژی مواجه خواهد كرد. در چنین شرایطی، تلاش برای شناسایی و تامین سوختی ارزان و پاك كه جایگزین مناسبی برای سوختهای مایع متداول همچون بنزین و گازوئیل باشد ضرورت مییابد. با توجه به ذخایر فراوان گاز طبیعی در ایران، استفاده از CNG یا همان گاز طبیعی فشرده در خودروها یك راهحل مناسب است. بررسیها نشان میدهد كه از نظر اقتصادی نیز این سرمایهگذاری از توجیه كافی برخوردار است و از جنبه زیستمحیطی نیز CNG كاملا پاك و سالم است. برای مثال درحالی كه برای اتومبیلهای گازوئیلی كشور رعایت استاندارد یورو ۲ به آسانی امكانپذیر نیست، یك خودرو CNGسوز به راحتی به استاندارد یورو ۳ دست خواهد یافت. همچنین آلودگی صوتی موتورهای CNGسوز نیز بسیار ناچیز است.
جمعبندی
تاكنون طرحهای مفیدی در زمینه بهینهسازی مصرف انرژی در كشور به اجرا درآمده است، ازجمله تدوین استانداردها و معیارهای مصرف انرژی، اجرای برنامههای صرفهجویی انرژی، مدیریت انرژی در بخشهای مختلف، فعالیتهای آموزشی، آگاهسازی و همچنین تهیه نرمافزارهای بهینهسازی ازجمله این اقدامات بوده است. بهرغم موارد به انجام رسیده همچنان پتانسیلهای بسیار گستردهای برای بهینهسازی مصرف انرژی در كشور وجود دارد كه در صورت بهكارگیری راهكارهای مناسب، نتایجی همچون كاهش تقاضای انرژی، بهبود الگوی تولید و مصرف و امكان استفاده بیشتر از ظرفیتهای موجود برای عرضه در بازارهای بینالمللی انرژی به دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر لزوم حفاظت محیطزیست محدودیتهایی را در مصرف انرژی موجب میشود. با توجه به رشد بیش از حد جمعیت در دهههای اخیر، مصرف انرژی در بخشهای مختلف افزایش یافته است. از آنجا كه نیاز به انرژی، پیوسته افزایش مییابد آلودگیهای محیطزیست نیز بیشتر شده و به طور حتم با ادامه روند كنونی، این منابع تجدیدناپذیر بیش از گذشته هدر میروند، به همین دلیل در سالهای اخیر كوشش شده تا برپایه آخرین دستاوردهای فناوری برای بهینهسازی مصرف انرژی و به دنبال آن، كاهش آلودگی اقداماتی انجام شود.
سیده سمیرا طاهری
منبع : مجله گسترش صنعت
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات ریاست جمهوری ایران مجلس دوازدهم مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی شهدای خدمت رئیسی انتخابات ریاست جمهوری 1403
تهران هواشناسی قتل افزایش حقوق بازنشستگان سازمان هواشناسی پلیس شهرداری تهران دستگیری فضای مجازی وزارت بهداشت آتش سوزی کنکور
دولت سیزدهم خودرو بانک مرکزی قیمت خودرو مسکن قیمت طلا قیمت دلار ایران خودرو بازار خودرو بورس حقوق بازنشستگان تورم
بازیگر تلویزیون تالار وحدت موسیقی سینما هنرمندان سینمای ایران سریال رسانه ملی جشنواره کن قرآن کریم تئاتر
دانشگاه آزاد اسلامی جراحی شورای عالی انقلاب فرهنگی دانش بنیان ربات
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه روسیه رفح آمریکا حماس ترکیه جنگ غزه نوار غزه چین
فوتبال پرسپولیس استقلال مهدی طارمی لیگ برتر تیم ملی والیبال ایران لیگ برتر ایران جواد نکونام والیبال استقلال خوزستان باشگاه پرسپولیس بازی
هوش مصنوعی سامسونگ اینستاگرام ایلان ماسک اپل اسنپ ماهواره گوگل واتساپ مایکروسافت
چاقی نمک آلزایمر تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو سکته مغزی استرس کاهش وزن افسردگی