پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 16 May, 2024
مجله ویستا

اگزوز


در موتورهای احتراق داخلی گازهای حاصل از احتراق توسط مانی‌فولد دود جمع شده و به‌سوی منبع انبساط، صدا خفه کن و از آنجا به لوله انتهائی اگزوز هدایت می‌شود.
● کاهش آلاینده و دودهای حاصل از احتراق
احتراق ۴۰ نوع گاز از آلاینده‌های خطرناک را در محیط منتشر می‌سازد.
۱) مونواکسید کربن
۲) هیدروکربن‌های حاصل از احتراق ناقص
۳) اکسیدهای نیتروژن
۴) دوده حاصل از احتراق موتورهای دیزل
● کاهش دمای گازهای خروجی اگزوز
گرمای گازهای حاصل از احتراق در ورودی اگزوز حدود ۹۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. چنانچه به‌صورت مستقیم وارد محیط می‌گردد، خطرساز می‌باشد. از آنجائی‌که همه سطح لوله اگزوز با هوا در تماس است، دمای گازهای خروجی هنگام تماس با آن کاهش می‌یابد.
● کاهش صدا
انفجارهای ناشی از احتراق تولید صدا می‌کند. نقش صدا خفه‌کن، کاهش صداهای آزار دهنده است.
● اگزوز ـ دستگاه
از این قسمت‌ها تشکیل گشته:
۱) صدا خفه‌کن یا انبار اگزوز
۲) لوله‌های ارتباطی
کار این دستگاه شبیه لوله بخاری است. همانطور که لوله بخاری گرما و دود را به بیرون از ساختمان می‌برد. اگزوز هم راهی است برای بیرون رفتن دود و گرما از موتور. ساختمان اگزوز چنان است که فشار و حالت انفجاری دود را از میان می‌برد و دود بدون صدا از اگزوز خارج می‌شود. در هر ماشین حداقل سه انبار اگزوز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
منبع : مطالب ارسال شده