پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 16 May, 2024
مجله ویستا
تعامل دین با توسعه فناوری اطلاعات
● جایگاه (۱)ICT در توسعه جوامع
امروزه توسعه جوامع، یكی از ضروریات زندگی بشر محسوب میشود كه حوزههای علمیه از آن مستثنا نیست؛ بلكه در جوامع علمی ـ فرهنگی به خصوص حوزه دین، نیاز بیشتری احساس میشود تا در راستای اهداف خود بتواند با فراسوی دنیای خویش به دور از موانع و چالشهای حاصل از ساختارها و افكار سنتی ارتباط وسیع، سریع، عمیق و آسانتری برقرار كند و مخاطبان خود را به سطح بین الملل گسترش داده، اطلاعرسانی(۲) كاملی را به انجام رساند.
دو عامل اساسی و حیاتی «اطلاعات» و «ارتباطات»، توسعه را پایدار و پویا كرده و میتواند پیشرفت را در جوامع مختلف و به پایینترین و ریزترین موقعیتهای اجتماعی و علمی تسرّی دهد. ICT توسعه را از انحصار خواص در آورده، در معرض عموم جامعه قرار میدهد و ریشههای آن را در جامعه مستحكم كرد، توسعه را به صورت یك امر نهادینه برای آیندگان به ارمغان میگذارد و در یك جمله میتوان گفت كه توسعه جوامع بدون ICTغیر ممكن و محال است.
جهت نیل به چنین جامعه توسعه یافتهای، باید تمامی ساختارهای موجود در جامعه را مجهّز به ICT و هماهنگ با آن نمود تا بتوان یك جامعه اطلاعاتی و ارتباطی(۳) ایجاد كرد. جامعه اطلاعاتی و ارتباطی به جامعهای گویند كه تمامی فعالیتهای اجتماعی جامعه به مقوله ICT وابسته باشد و مردم آن جامعه از ICT حداكثر استفاده را داشته باشند.
در چنین جوامعی، افراد خود را به یكسری اعمال و رفتارهای خاصی ملزم میكنند، كه گرایش به شبكه، همیشه در دسترس بودن، وابستگی به ابزار ICT و توانایی همیشه به روز بودن اطلاعات را میتوان از آن موارد برشمرد. نیل افراد جامعه به توسعه در زمینه ICT اثراتی همچون: ارتقاء سطح آگاهی عموم، انحصار شكنی مخاطبان خاصّ مراكز علمی و فرهنگی، از بین رفتن فاصلهها، حذف محدودیت آزمون و جلسات مراكز علمی و آموزشی از راه دور و تبادل و ارتقاء فرهنگ اشاره نمود.
بنابراین، باید اذعان داشت كه باید بسترسازی مناسبی جهت استفاده از ابزار ICT انجام داد و استفاده مستمر از امكانات و اطلاعات جدید و به روز را سرلوحه كار قرار داد تا بتوان به جامعهای توسعهیافته دست یافت.
● زمینههای نیاز حوزه دین به ICT
در عصر حاضر، ICT چنان تأثیری بر جوامع گذاشته است كه زندگی بشری بدون وجود آن بسیار مشكل و حتی در برخی عرصهها غیر ممكن میباشد و در مواردی همچون ارتباطات قارهای و كشوری و مبادلات تجاری و بازرگانی، بدون ابزار و سیستمهای مخابراتی و ICT امكانپذیر نیست. در نیاز عادی جوامع از خطوط تولید و ارتقاء كیفیت محصولات صنعتی و كشاورزی گرفته تا مسائل پزشكی اتاقهای عمل و یا مراكز بهداشتی روستاهای دور افتاده، همگی محتاج چنین فنّاوریای میباشند.
اگر بخواهیم خریدهای مهم را كه مستلزم هزینهكردها و سفرهای طولانی است انجام دهیم، اگر نیازمند بهرهگیری از منابع پر حجم اطلاعاتی باشیم و اگر قصد ضبط اطلاعات در حجم زیاد و با عمر طولانی را داریم، بهترین مسیر كه كوتاه، سریع، مطمئن و ارزان میباشد، استفاده از ICTاست. همچنان كه در جدول نمایان است، همین خدمات و فواید گسترده ICT است كه باعث شده مردم جهان به سوی آن متمایل شوند.
تصویر نمودار تعداد سالهایی كه طول كشید تا استفادهكنندگان به تعداد ۵۰ میلیون نفر برسند(۴) در سال ۱۹۹۷م كاربران اینترنت در سطح جهان از ۸۲ میلیون نفر(۵) تجاوز نمیكرد؛ ولی در آغاز سال ۲۰۰۲ این آمار به ۴۸۰ میلیون كاربر میرسد و با محاسبه دو برابر شدن كاربران اینترنت در هر صد روز، پیشبینی میشود كه این تعداد در سال ۲۰۰۵ به ۷۲۰ میلیون نفر برسد. این سیر صعودی به زودی به جایی میرسد كه نیاز عمومی بشر به ابزار ICT یك امر بدیهی تلقی شود. و در این جهش، حوزه دین هم میتواند زمینههای بسیاری را برای خود تعریف كند و از این ارمغان قرن بیستم در راستای اهداف خود بهرهها ببرد و جایگاه خود را در گردونه اطلاعاتی و ارتباطی دنیا حفظ كند.
با بررسی و شناخت زمینههای ICT استفاده میتوان علاوه بر ایجاد جذابیت و انگیزههای بهرهوری، قدمهای مطمئنتری برداشت و با بهینهسازی و منسجم كردن امكانات سرعت بیشتری به توسعه آن داد و بهصورت یك امر نهادینه تبدیل نمود. برخی از آن موارد، از قرار ذیل میباشد:
۱) تأمین پشتوانه تصمیمگیری
وجه تمایز انسان با سایر موجودات، تفكّر و تصمیم گرفتن بر مبنای آن میباشد. تصمیمگیری اساس كردار هوشمندانه است و در اصطلاح، به حركاتی هوشمندانه میگویند كه پشتوانه آنان تصمیمات درست و بجا بوده باشد. با تصمیمگیری مناسب میتوان از فرصتها بهرهمند شد و معایب را برطرف نمود. در جامعه امروزی نیازهای زندگی بشری بهسرعت در حال تغییر است كه شبهات، تردیدها، تهدیدات و در مقابل، فرصتهای بسیاری را برای حوزه دین بوجود میآورد و با تصمیمگیریهای مناسب میتوان از حالت انفعالی درآمده بر شرایط موجود فائق شد. بدیهی است كه هیچ تصمیمی بدون پشتوانه اطلاعات مفید، فرجام مطلوبی ندارد و این اطلاعات است كه میتواند به تصمیمات درست و بهموقع عینیت ببخشد.
ICT میتواند تأمین كننده چنین نیاز حیاتی و جایگاه و موقعیت حوزه دین باشد و در مواردی همچون: مدیریت بخش انسانی، مدیریت آموزشی، نظام مالی، نظام ساختار اداری، انتخاب و كشف ضرورت و اولویت مباحث مورد پژوهش، مخاطبشناسی، شناسایی ضعفها و قوتها بهوسیله مقایسهها (comparisons)، میتوان از ICT جهت رسیدن به تصمیمات صحیح و درست بهرهمند شد.
۲) تأمین كمّی و كیفی اطلاعات پژوهشی
در گذشته كاربر جهت جمعآوری اطلاعات درباره پژوهش مورد نظر نیازمند صرف هزینههای بسیار و زمانی طولانی بود و چه بسیار تحقیقاتی كه به خاطر در دسترس نبودن اطلاعات كافی، در بین راه عقیم میماند و یا از همان ابتداء شروع نمیشدند. اطلاعات مایه حیات تحقیقات و پژوهش است و حركتهای علمی بدون اطلاعات لازم و مفید غیر ممكن میباشد. از طرف دیگر، سرعت و كیفیت دسترسی به اطلاعات دو عامل مهم در توفیق یك امر پژوهشی است و چه بسیار فعالیتها و انگیزههای تحقیقاتی شخصی و گروهی كه به خاطر كندی دسترسی به اطلاعات كه آن هم نتیجه عدم كیفیت اطلاعرسانی است، رها و یا فراموش شدهاند.
ICT میتواند تأمین كننده اطلاعات لازم و مفید با سرعتی بسیار بالا و با كیفیتی مطلوب و غیر قابل قیاس نسبت به طرق سنتی باشد و حوزه دین را در تأمین اطلاعات پژوهشی و پشتوانه تحقیقات یاری نماید. و زمینه تقویت انگیزههای پژوهشی را فراهم آورد. از آنجا كه در ICTاطلاعات به میزان فراوانی وجود دارد و این موضوع باعث میشود كه عطش دانایی و بیشتر دانستن را زیادتر كند، بنابراین این ابزار كارآمد میتواند نقش پژوهشزا بودن خود را ایفا نماید و به پرورش پژوهشگران بپردازد و این همان چیزی است كه حوزههای دینی به آن نیاز مبرمی دارند.
۳) جهانیسازی مخاطبان
یكی از پایهها و اركان تبلیغ اصول و ارزشهای دینی ـ مذهبی ایجاد ارتباط مطلوب با مخاطب میباشد. هرچه كیفیت رابطه بالاتر و راحتتر باشد، اثرگذاری آن عمیقتر میشود و نیز هرچه ارتباطات وسیعتر باشد، تعداد مخاطبان بیشتر شده، به تكلیف تبلیغی كاملتر عمل میشود.مخاطبان زیاد و استمرار مخاطبسازی خود یكی از قراین موفقیت میباشد و حوزه دین بدون مخاطب فقط جنبه علمی صرف پیدا میكند و از جنبه فرهنگی و جامعهسازی فاصله میگیرد؛ به بیان دیگر، حوزه دین نیازمند روابط گسترده میباشد تا بتواند به شكل موفقتری به وظایف درون سازمانی و بین سازمانی با مخاطبان عمل كند. جهت نیل به چنین اهدافی چارهای جز استفاده از ICTنمیباشد.
به وسیله ICT میتوان در موارد ذیل به ایجاد رابطه و تعمیق آن پرداخت روابط مدارس علمیه تشیع داخل و خارج از كشور با یكدیگر؛ در دسترس قرار دادن منابع علمی و دینی در سطح جهانی؛ به روز سازی اطلاعرسانی؛ سرعتبخشی در ارتباطات؛ در دسترس بودن شخصیتهای حقیقی و حقوقی؛ توسعه كمی مخاطبان از داخل به دوردستترین مناطق خارج از كشور؛ روابط حوزه دین با سایر حوزههای جامعه در داخل و خارج از كشور؛ اطلاعرسانی مراكز آموزشی و علمی به مخاطبان خاصّ خود؛ روابط اساتید، علماء، صاحبنظران و نظریهپردازان حوزه دین با یكدیگر؛ روابط مراكز تحقیقاتی و پژوهشی با یكدیگر؛ و روابط متقابل مراكز فرهنگی و تبلیغی با هم.
۴) كاهش هزینهها
چه بسیار مراكزی بوده و هستند كه به خاطر تبلیغات ICT و هیاهوی ایجادشده، هزینههای گزاف مربوط به ایجاد، نگهداری و به روز كردن ICT و تأمین نیروی انسانی ماهر را متحمل شدهاند؛ ولی نتوانستهاند دو اصل مهم ارتباطات و اطلاعات را محقق سازند؛ نه اطلاعات مفید و كارسازی ارائه میدهند و نه ارتباطات درستی برقرار میكنند.
از اینرو، مشكلاتشان همچنان به قوّت خود باقی مانده و در سرعتبخشی به اطلاعرسانی افزایش چشمگیری نداشتهاند و هنوزه كاربران و مخاطبان آنها باید جهت كسب اطلاعات و ایجاد ارتباط هزینه زمانی و مالی بالایی بپردازند؛ در حالی كه ICT بر مبنای كاستی هزینهها و ازدیاد سرعت اطلاعرسانی استوار میباشد. امّا، نهادهای حوزوی میتوانند با رویكرد و نگرشی صحیح به ICT در خصوص تأمین اهداف خود، كاهش هزینهها و افزایش سرعت سرمایهگذاری كنند و در نتیجه گامهای جدّی و نتیجهبخشی در مسیر توسعه این فنّاوری در حوزه دین بردارند.
● نقش حوزه دین در توسعه ICT
همانطور كه ICT به حوزه دین، مسائل و علوم دینی كمكرسانی میكند، حوزه دین هم نقش بسیار مؤثر و مفیدی را در توسعه ICT ایفا نماید. ICT ضمن تشویق اندیشمندان و محققان علوم دینی و كشاندن آنان در، عرصه فنّاوری، امكانات و ابزارهای راهگشایی را فراهم كرده، فرصتها و زمینههای مناسبی را در خصوص پیشبرد علوم اسلامی ایجاد مینماید.
۱) مشروعیت بخشی
نظام، سازمان و ساختار اداری حوزههای علمیه، علماء و مراجع، مراكز علمی ـ پژوهشی و مراكز فرهنگی ـ تبلیغی نیز هر كدام به عنوان بخشی از حوزه دین میتوانند وظایف خود را در راستای تحقق بخشیدن بخشی یا تمامی موارد توسعه ICT انجام دهند تا همچون قرون پرافتخار گذشته، در نوآوریهای مفید و فنّاوریهای روز پیشرو باشند.
زمانی كه حوزه دین امری را تأیید و خود متصدّی ترویج آن شود، آنچنان سرعتی به توسعه ICT در جوامع دینی میدهد كه هیچ جایگاهی نمیتواند چنین اثری را برجای نهد. در مقابل، اگر حوزه دین بانگ مخالفت سردهد سرعت توسعه آن چنان كُند میشود كه هیچ حركتی نمیتواند به آن سرعت بخشد.
جای بسی خوشحالی است كه توجه و اهتمام حوزه علمیه قم به توسعه فنّاوری باعث شده كه شهر مقدس قم در این زمینه پیشتاز باشد و در بهرهوری از رایانه و اینترنت از لحاظ كمّی بعد از تهران، شهر دوم ایران و به نسبت جمعیت، شهر اوّل به شمار آید. به عقیده برخی كارشناسان در تهران از هر ۲۰ نفر، یك نفر با رایانه و اینترنت كار میكند؛ ولی در قم از هر ۱۲ نفر، یك نفر درگیر با این ابزارها سروكار دارد.
۲) سرمایهگذاری
سرمایهگذاری مهمترین مقوله در امر توسعه ICT میباشد. حوزه دین دارای منابع مالی مستقّل است و در برنامه ملّی توسعه و كاربری فنّاوری اطلاعات و ارتباطات ایران (تكفا) از جمله بخشهای دریافت كننده اعتبارات و حقوق مالی است و همچون كشورهای موفّق در عرصه ICTكه بخش عظیمی از قدرت سیاسی، اجتماعی، علمی و فرهنگیشان مرهون سرمایهگذاریهای هنگفت در این زمینه است، میتواند با جهتدهی صحیح و سرمایهگذاریهای مناسب، به توسعه ICT در جامعه دینی و ملی كمك كند.
البته هرچه درك و شناخت نسبت به ICT بیشتر باشد، نقاط قوّت و ضعف بهتر شناخته شده و سرمایهگذاریها صحیحتر و مؤثرتر انجام میگیرد و به توسعه شتاب بیشتری میدهد. گفتنی است كه سرمایهگذاری حوزه دین در صورتی منجر به توسعه ICT خواهد شد كه از دو شرط اساسی مقرون به صرفه بودن و استمرار برخوردار باشد.
از آنجا كه هدف در سرمایهگذاری ICTكاهش هزینههای بهرهوری و ارتقاء كیفیت تجهیزات و خدماترسانی ICT است تا در نهایت بتواند ما را به همگانی شدن ICT در جامعه دینی سوق دهد، باید توجه داشت كه با پرهیز از سرمایهگذاریهای نادرست است كه از عواقب غیر مطلوب مصونیت مییابیم. در غیر این صورت، از فواید بسیاری همچون سرعت و ارزانی محروم میمانیم و پس از مدتی به خاطر تحمیل شدن هزینههای گزاف، پیامدهای غیر قابل جبرانی پیشآمد خواهد كرد.
ویژگی دیگری كه قابل توجه است و بسیار ضروری مینماید، استمرار و دائمی بودن سرمایهگذاری است. سرمایهگذاریهای مقطعی و ناچیز، چهرهای ناهماهنگ درست میكند كه در نتیجه، فقط بخشهای خاصی نسبت به ICTمجهز میشوند و یا در بسیاری از موارد، خدمات عرضه شده ناقص ارائه میشوند. مثلاً مؤسسهای میخواهد پایگاهی بر روی اینترنت ایجاد كند، با سرمایه اندك چیزی جز صفحهای ناقص و ضعیف كه لینكهای آن محتوایی در پی نخواهد داشت، ارائه نمیگردد؛ ولی با سرمایه كافی میتواند صفحه index كاملی طراحی كند تا كاربران با نگاه اوّل جذب پایگاه شوند و از مشتریان دائمی آن باشند.
بجاست كه جهت تعیین میدان توسعه فنّاوری در حوزه دین، مقدار و درصد سرمایهگذاریهای سالانه در بخش توسعه ICT تعیین شود تا شاهد سیر صعودی این صنعت و موفقیت مدیران تصمیمگیر باشیم.
۳) فرهنگسازی
اگر گروهها و بخشهای مهم جامعه چون: فرهیختگان، علماء و دانشمندان؛ تصمیمسازان و تصمیمگیران؛ كاربران ICT آشنا باشند، سرعت بسیار زیادی در توسعه و گسترش آن ایجاد میشود. هماكنون، در حوزه دین در این راستا تلاشهای مستمری انجام میگردد و از طریق: مجلات، خبرنامهها، برقراری همایشهای داخلی، شركت در همایشهای تخصّصی، فیلمهای مستند و ایجاد واحد درسی به تدریج به این امر مهم نایل میآید تا به صورت هماهنگ بسترسازیهای توسعه ICT ایجاد، و یك قدم دیگر به سمت نهادینهسازی آن برداشته شود.
۴) گسترش ابزاری ICT
یكی از شاخصهای توسعه ICT، چگونگی وضعیت ICT در نقاط دور از مركز میباشد. هرچه نقاط دوردست دارای امكانات قویتر و از شبكهای كارآمدتر برخوردار باشند، مركز آن توانمندتر بوده و ICT توسعه بیشتری یافته است.
مسئولان و تصمیمگیران حوزه دین میتوانند به واسطه فعالیتهایی همچون: ایجاد شبكههای اینترانتی بین حوزههای علمیه، ایجاد پایگاههای اینترنتی قوی، ارتباطات درون سازمانی و بین سازمانی به وسیله ICT و تأمین ابزارهای مورد نیاز، در عمل ICT را در نقاط دوردست توسعه دهند و در همگانی كردن آن نقش مؤثری ایفا نمایند.
نویسنده : مجید كافی امامی
پانوشتها:
۱. Ssinformation and communications technlogy
۲. Informatic
۳. Information and communication society
۴. جزوه دبیرخانه شورای عالی اطلاعرسانی (تكفا)
۵. استفادهكنندگان و كاربران.
پانوشتها:
۱. Ssinformation and communications technlogy
۲. Informatic
۳. Information and communication society
۴. جزوه دبیرخانه شورای عالی اطلاعرسانی (تكفا)
۵. استفادهكنندگان و كاربران.
منبع : مرکز اسلامی آموزش از راه دور
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم دولت مجلس تعطیلی شنبه ها رئیس جمهور قوه قضائیه شورای نگهبان رهبر انقلاب مجلس یازدهم حسن روحانی
سیل مشهد سیل مشهد قوه قضاییه تهران هواشناسی پلیس قتل شهرداری تهران فضای مجازی دستگیری آموزش و پرورش
خودرو قیمت خودرو قیمت دلار مالیات مسکن تعطیلی شنبه بانک مرکزی قیمت طلا دلار بازار خودرو سایپا بورس
نمایشگاه کتاب تلویزیون سریال فردوسی کتاب همایون شجریان نمایشگاه کتاب تهران شاهنامه سینمای ایران
دانشگاه تهران شورای عالی انقلاب فرهنگی فضا تحقیقات و فناوری
رژیم صهیونیستی روسیه غزه آمریکا جنگ غزه حماس چین اوکراین ترکیه نوار غزه طوفان الاقصی یمن
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر لیگ برتر انگلیس جواد نکونام لیگ برتر ایران باشگاه استقلال رئال مادرید فولاد خوزستان بازی لیگ برتر فوتبال ایران
هوش مصنوعی گوگل عیسی زارع پور ایرانسل وزیر ارتباطات تبلیغات تلفن همراه ناسا سرعت اینترنت موبایل اپل
خواب چاقی دیابت بارداری زوال عقل کودک نمک