جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

زادگاه عزیزم آلاباما - SWEET HOME ALABAMA


زادگاه عزیزم آلاباما - SWEET HOME ALABAMA
سال تولید : ۲۰۰۲
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : نیل هـ. مارتیس و استاکلی چافین
کارگردان : اندی تنانت
فیلمنامه‌نویس : سی. جی کاکس، برمبنای داستانی نوشتهٔ داگلاس ج. اباک
فیلمبردار : اندرو دان
آهنگساز(موسیقی متن) : جرج فنتن
هنرپیشگان : ریس ویدرسپون، پاتریک دمپسی، کندیس برگن، جاش لوکاس، فرد وارد و مری کی پلیس
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۸ دقیقه


̎ملانی کارمایکل̎ (ویدرسپون) طراح مُد موفق نیویورکی، با ̎اندرو هنینگز̎ (دمپسی) نامزد کرده که مادر ثروتمندش، ̎کاترین̎ (برگن) شهردار نیویورک است. یک روز ̎اندرو̎، حرف سرنوشت‌ساز از دهانش بیرون می‌پرد و از ̎ملانی̎ می‌خواهد تا با او ازدواج کند. ̎ملانی̎ خیلی ذوق می‌کند ولی کارهای ناتمامی دارد که ابتدا باید آنها را به سرانجام‌شان برساند. آن‌چه ̎اندرو̎ نمی‌داند این است که ̎ملانی̎، با وجود سر و شکل بالاشهری‌اش، در منطقه‌ای فقیر در جنوب آمریکا بزرگ شده و در نوجوانی با هم‌کلاسی محبوبش، ̎جیک پری̎ (لوکاس) ازدواج کرده اما پس از مدتی رابطه‌شان به‌هم خورده و ̎ملانی̎ به شرق آمریکا کوچ کرده و زندگی تازه‌ای را آغاز کرده است. اما ̎جیک̎ هرگز به فکر نیفتاده که به ازدواج‌شان از لحاظ قانونی‌ نیز خاتمه دهد. حالا ̎ملانی̎ باید به شهر زادگاهش پیجین کریک در آلاباما برگردد و خبر ازدواج قریب‌الوقوعش را به گوش والدینش برساند و ضمناً ̎جیک̎ را راضی کند که رسماً طلاقش دهد. اما ̎ملانی̎ هرچه بیش‌تر اوقاتی را با محبوب سابقش می‌گذراند، بیش‌تر به او احساس نزدیکی می‌کند و در همان حال متوجه می‌شود که محبوب نیویورکی‌اش با ذائقه‌ٔ خیلی‌ها در زادگاهش جور درنمی‌آید.
● یکی از بهترین کتاب‌هائی که دربارهٔ سینمای عامه‌پسند نوشته شده، در جست‌وجوی خوشبختی نوشتهٔ استنلی کیول، استاد داشنگاه هاروارد با سوتیتر ̎کمدی هالیوودی ازدواج مجدد̎ است. این کتاب به بررسی خطی روائی می‌پردازد که آن را در تعداد زیادی از کمدی‌های کلاسیک اسکروبال مثل داستان فیلادلفیا (جرج کیوکر، ۱۹۴۰) و دستیار همه‌کارهٔ او (هوارد هاکس، ۱۹۴۰) می‌شود یافت: به‌جای ̎پسر، دختر را ملاقات می‌کند̎، این فیلم‌ها با حکایت زنان ازدواج‌ کرده‌ای سروکار دارند که پس از جدائی یا طلاق، دوباره به زوج‌های سابق‌شان می‌پیوندند. یکی از جنبه‌های این فیلم‌ها و شاید خود کتاب کیول حتماً موقع نوشتن فیلم‌نامه، مدنظر کاکس بوده است. آن‌چه او به چنین پی‌رنگی (که شخصیت‌هایش را همیشه اعضاء خانواده‌های پولدار تشکیل می‌دهند) اضافه کرده، ورود دختری از طبقه‌ای تهی‌دست‌تر است. فیلم با رویکردی مردم‌گرایانه و مردم‌پسندانه، به نکته‌های مطرح شده در فیلم پاسخ داده و فرضاً نشان داده آنانی که کلاه‌های بزرگ و لباس‌های فاخر می‌پوشند، جماعت پستی هستند و چنان توصیفی احساساتی از جنوب آمریکا با مردمان مهربان و سنت‌های غیرمتعارف و روحیهٔ مشترک‌شان ارائه داده که گوئی هیچ‌چیز از تولد ملت (دیوید وارک گریفیث، ۱۹۱۵) به این طرف در آن‌جا تغییر نکرده است.