پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
همه مصرف کنندهاند
مشتری مداری در صنعت و بازرگانی، نه تنها امروز بلكه طی قرون متمادی به عنوان یك اصل شناخته می شده است.
شواهد مثال تاریخی بسیاری وجود دارد كه بر این امر تاكید می كند. زمانی كه كالاهای بازرگانانِ ایرانی، از طریق بنادر خلیج فارس به آنسوی آبهای اقیانوس هند، چین و یا به سواحل نیل و دریای مدیرانه و شاخ آفریقا می رسید، بازرگانان خارجی با اطمینان خاطر از كیفیت و كمیت كالای وارده، آن را با كالای مورد درخواست مبادله كرده و هر دو طرف به عنوان فروشنده و خریدار به طور متقابل از مزیت نوعی مشتری مداری كه خود بوجود آورده بودند، بهره مند می شدند. از سویی اگر كالای نامرغوبی ارسال می شد، بازرگانِ آن از صحنه مبادله كالا حذف و اعتبار وی در نزد خریداران منطقه از میان می رفت و تلاش دوباره او برای بازیافتن اعتبار گذشته كمتر به ثمر می نشست.
این نوع مشتری مداری در هیچ جای تاریخ تجارت گذشته ثبت نشده بود، لیكن امری شرطی و لازم بود و اكثر صاحبان كالا یا تولیدكنندگان به آن عمل می كردند.
به تدریج و با گسترش صنعت و تجارت و نیز مبادله انبوه كالاهای متنوع، رقابتی كه در گذشته نیز وجود داشت به اندازه ای تشدید شد كه مشتری مداری به صورت یك پدیده كارآمد، در آمد و حتی پیشگامان تحولات بزرگ اجتماعی بر آن تاكید ورزیدند.
مهاتما گاندی، می گوید: »مشتری مهمترین بازدیدكننده در محدوده ماست، او به ما وابسته نیست، ولی ما به او وابسته هستیم، او مزاحم كار ما نیست، او هدف كار ماست! او بخشی از كار ما بوده و ما با انجام كار برای او لطفی در حق او نمی كنیم. اوست كه با فراهم كردن این فرصت به ما لطف می كند«.
اما علاوه بر مشتری مداری، یكی دیگر از مهمترین عناصر در بحث صنعت بازرگانی، استاندارد به معنای وسیع كلمه است. استاندارد در واقع تبیین كننده نكات گوناگون و متنوعی است كه كالا یا محصول تولید شده را در چارچوب كیفیت و مرغوبیت توصیف می كند و امروزه هیچ كالایی بدون برخورداری از استانداردهای تعریف شده بین المللی مورد پذیرش جهان بازرگانی نیست.
با توجه به نكاتی كه گفته شد، پیوند و برآیند مشتری مداری و استاندارد كه هر دو در صنعت و بازرگانی لازم و ملزوم و در واقع مكمل یكدیگر هستند، آن چیزی است كه پدیده حمایت از مصرف كننده را توضیح می دهد و حمایت از مصرف كنندگان در واقع حمایت از كل جامعه و چرخه تعریف شده آن است كه در مقالات این شماره و به مناسبت، از سویه های گوناگون تشریح شده است.
اما، در بحث اختصاصی تر، هر مجموعه بزرگ تولیدی كه خود مصرف كننده نیز هست (دریافت كننده مواد خام و تولید فرآورده های گوناگون)، باید در راستای پیشرفت و بقای خود در بازار، مدیریت و توانایی رعایت موازینی را داشته باشد كه در ارزیابی بتوان آن را حامی مصرف كنندگان دانست.
به طور خلاصه، كسب۳ گواهینامه معتبر استانداردهای بین المللی، توجه به خواست مشتریان از طریق برگزاری سمینارها و حضور در همایش ها و تماس مستقیم با مصرف كنندگان روانكارها، ایجاد ارتباط با مصرف كنندگان از طریق وسایل ارتباط جمعی، بخشی از فعالیت های شركت را در راستای حمایت از مصرف كننده پوشش می دهد.
علاوه بر این، راهنمایی و هدایت عاملین فروش و تعویض روغنی ها از طریق برگزاری كلاس های آموزشی در شهرها و مراكز استانهای سراسر كشور در زمینه فرآورده های استاندارد و تلاش برای پیشگیری از حضور روغن های تقلبی در بازار مصرف، به طور مستقیم و غیرمستقیم خدمت به مصرف كنندگان و حفظ منافع آنان را در دستور كار خود قرار داده و به اجرا در می آورد.
مخلص كلام اینكه، چون همه عناصر جامعه به نوعی مصرف كننده هستند، دامنه وسیع این پدیده، هنگامی كشورشمول می شود كه یكایك تولیـدكنندگان و مصرف كنندگان، براساس موازین تعیین شده، حقـوق خود و دیگران را به عنوان مصـرف كننده رعایت كنند.
منبع : ماهنامه نفت پارس
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی قوه قضاییه تهران روز معلم پلیس اصفهان سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی حقوق بازنشستگان ایران خودرو سایپا کارگران تورم
نمایشگاه کتاب سریال جواد عزتی تلویزیون عفاف و حجاب فیلم سینمایی مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین انگلیس اوکراین نتانیاهو ترکیه یمن
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی تماس تصویری هواپیما تبلیغات اپل تلفن همراه گوگل همراه اول آیفون ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
کبد چرب فشار خون بیمه کاهش وزن دیابت بیماری قلبی مسمومیت داروخانه