جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


گسترش فرهنگ قانون گرایی در گرو تعامل پلیس با سینما


گسترش فرهنگ قانون گرایی در گرو تعامل پلیس با سینما
از آنجا که یکی از اهداف تشکیل نیروی انتظامی ایجاد امنیت اجتماعی است و از آنجا که ایجاد امنیت فکری و فرهنگی زیرمجموعه های این مهم به شمار می رود یکی از راههای برقراری تعامل میان نیروی انتظامی و جامعه برای درک بهتر و باورپذیری جمعی ایجاد و ارتقا سطح آگاهی و گسترش فرهنگ قانون گرایی و ایجاد و بسط تعامل فکری است که منوط به هم سو و همگون شدن عرضه و تقاضا در بین این دو است .
به یقین بهره مندی از توان و کارکرد رسانه سینما و تلویزیون برای نهادیه سازی رفتارهای صحیح اجتماعی و فرهنگ سازی قانونمند و برنامه ریزی شده در جهت تقویت امنیت پایدار می تواند در این مسیر بسیار موثر باشد. توجه نیروی انتظامی به سینما و تلویزیون به ویژه در سالهای اخیر که با تشکیل مرکز سینمایی ناجی هنر و برگزاری جشنواره فیلم پیوند و پلیس نمود یافته تصمیم جدی آن نیرو را در برخورداری و بهره برداری از این رسانه قدرتمند نشان می دهد.
سومین جشنواره فیلم پلیس همزمان با عید سعید قربان از ۱۹ تا ۲۲ آذر ماه سال جاری در تهران برگزار می شود . سید علیرضا سجادپور دبیر سومین جشنواره فیلم پلیس معتقد است که این جشنواره ها به پلیس کمک می کند تا در راستای وظایف و ماموریت های خود با تغییر افق دید بهبود رویکردها روش ها و استفاده صحیح از ابزارهای تصویری برای تقویت و تحکیم پایه های امنیت اجتماعی و ملی گام های موثری بردارد.
سومین جشنواره فیلم پلیس در ۷ بخش فیلم های سینمایی مسابقه فیلم های بلند ویدیویی سریال های تلویزیونی فیلم های مستند کوتاه و بسیار کوتاه و فیلم نامه نویسی در رشته های بلند و کوتاه برگزار می شود. فیلم های مستند در این جشنواره از نظر پلیس اهمیت ویژه ای دارد زیرا این آثار بعد از جشنواره در گروه های هدف که مهمترین آنها نوجوانان دبیرستانی است که در سن حساسی قرار داشته و می توان از ورود آنها به آسیب های اجتماعی جلوگیری کرد به نمایش گذاشته می شوند.
اما در این راستا گفتگویی را با یکی از کارگردان شرکت کننده در این دوره از جشنواره داشته ایم که در ادامه به آن اشاره شده است . سیدمهدی نهاوندی متولد ۱۳۵۲ شهر اصفهان با فیلم سینمایی « بلوف » به کارگردانی ساموئل خاچیکیان فعالیت حرفه ای خود را آغاز کرد . نهاوندی در سال ۱۳۸۱ موسسه سینمایی « رسانه هزار فانوس » را در شهر اصفهان تاسیس کرد و عمده فعالیت خود را در زمینه نویسندگی و تهیه کنندگی متمرکز داشت . وی پس از تهیه فیلم هایی چون « نقشی برای تو » « دوئت » و « معجزه های روزانه » این بار علاوه بر نویسندگی و تهیه کنندگی کارگردانی فیلم « دل های شیشه ای » را عهده دار شده است . فیلم بلند « دل های شیشه ای » نخستین تجربه سیدمهدی نهاوندی در مقام کارگردانی است که در ژانر پلیسی کار شده است .
▪ آقای نهاوندی چه شد که تصمیم گرفتید تا وارد عرصه کارگردانی شوید ؟
ـ نهاوندی : من در سال های گذشته فیلم های کوتاه ساخته بودم اما در آن زمان در این فکر نبودم که روزی کارگردانی را به شکل حرفه ای تجربه کنم . دغدغه اصلی من همیشه نوشتن مدیریت تولید و یا تهیه کنندگی بود اما پس از نوشته و کامل شدن این فیلمنامه شاید یک اتفاق و یا به عبارتی یک توفیق باعث این حرکت شد و باید به جرات بگویم که عرصه کارگردانی فیلم سخت ترین و در عین حال جذاب ترین کاری بوده که طی این سال ها در امور فیلم و سینما انجام داده ام . البته باید به این موضوع نیز اشاره کنم که به جز کارگردانی نگارش و تهیه کنندگی فیلم « دل های شیشه ای » را هم عهده دار بودم که البته این فیلم در بخش خصوصی و بدون هیچگونه حمایت و پشتوانه دولتی تهیه و تولید شد.
▪ چرا برای نخستین کار کارگردانی خود ژانر پلیسی را انتخاب کرده اید ؟
ـ نهاوندی : با توجه به اینکه این جانب بیشتر در تهیه و تولید فیلم های مذهبی و ارزشی فعالیت داشته ام دوست داشتم اولین فیلمی را که کارگردانی می کنم در ژانر پلیسی باشد چرا که معتقدم به خصوص در سال های بعد از انقلاب پلیس ما در امنیت جامعه کوشاتر شده به نحوی که دارای معانی برتر دیگری از قبیل امنیت اقتدار جهاد و شهادت شده است .
امروزه پلیس به حق اعتماد مردم را به خود جلب کرده و با مردم در کمال صلح و دوستی جهت امنیت ملی گام برداشته است . پلیس به خصوص در چند سال گذشته ایستادگی و مقاومت خود را در مقابله با اراذل و اوباش توزیع کنندگان مواد مخدر سرقت و غیره چندین برابر کرده است . من هم دوست داشتم در ابتدای مسیر کارگردانی دینم را به نوعی به پرسنل خدوم و زحمتکش نیروی انتظامی ادا کنم .
▪ نظر شما در مورد وضعیت کنونی سینمای پلیسی چیست ؟
ـ نهاوندی : بعضی اوقات فیلم های پلیسی ای را می بینم که پلیس فقط حاشیه است حتی کارگردان های با سابقه ای را دیده ام که در فیلم هایشان از پلیس امکانات زیادی را گرفته اند اما در آن فیلم ها پلیس موثر واقع نشده و نام استفاده از ژانر پلیس فقط نردبانی برای سازندگانش بوده است . باید در فیلم های پلیسی دست به نوآوری زده شود. فیلم های پلیسی نشانه اش فقط در نشان دادن نشان پلیس ماشین و یا بی سیم و سلاح نیست باید در سینمای پلیسی و حادثه ای بیشتر هدفمند بود. اگر مقصود معلوم نباشد نمی توانیم آگاهانه مسیرمان را انتخاب کنیم . بسیار واضح بگویم کافی است فقط تکلیف خود را با خودمان و مخاطبانمان مشخص کنیم . البته ناگفته نماند که ارائه فیلم های پلیسی در بخش خصوصی آن هم در طی این سال ها مدیون تهیه کنندگانی است که به حق بی ادعا و با بضاعت های موجود در تهیه و تولید اینگونه فیلم ها کوشا بوده اند.
▪ فیلم « دل های شیشه ای » در مجموع حامل چه پیامی است ؟
ـ نهاوندی : ما در این فیلم قصد داریم ضمن ادای احترام به مخاطب بگوئیم حرفی برای گفتن و الگویی برای ارائه داریم . فیلم « دل های شیشه ای » زنگ هشداری است برای همه خانواده ها و اقشار مختلف جامعه تا به خصوص متوجه پاتوق ها و محفل های خصوصی باشند. نباید با این گونه موضوعات به سادگی و کورکورانه برخورد شود. فیلم « دل های شیشه ای » درس عبرت دیگری است که خانواده ها متوجه غیبت فرزندانشان باشند.
▪ نوع همکاری موسسه « ناجا هنر » با فیلم شما به چه شکلی بود ؟
ـ نهاوندی : امروزه نیروی انتظامی بخشی را به نام معاونت اجتماعی و یا ناجا هنر به خود اختصاص داده است که به خصوص این بخش برای حفظ امنیت و آرامش فیلمسازان و همکاری در مورد ارائه تجهیزات نظامی مرتبط به سازندگان این گونه فیلم هاست . پس باید انتظارات از این مرکز هم به نوعی باشد که از عنوانش قبلا شناخته و معرفی شده است . البته نوع همکاری و سرویس دهی ناجاهنر با همکاری کارشناس محترم انتظامی « دل های شیشه ای » قابل تقدیر است که طبعا جای تشکر دارد اما صراحتا باید بگوییم که برای ارائه یک فیلم خوب پلیسی که نشان از قدرت و اقتدار یک پلیس ایرانی دارد در وهله اول ناحیه انتظامی باید تحت هرگونه شرایطی از فیلمنامه های پلیسی خوب به نحو مطلوب و رایگان حمایت کند. متاسفانه یک روز گفته می شود برای تجهیزات از نیروی انتظامی هیچگونه وجهی دریافت نمی شود روز دیگر گفته می شود برای تجهیزات باید با مرکز ناجاهنر قرار داد بست و ناجا هنر به بخش نیمه خصوصی تبدیل شده است . حال در نیمه راه با تمام این سختی ها فیلم ساخته شده است اما گاه این طور به نظر می رسد که این ردیف هزینه ها از طرف بعضی از مدیران تلویزیون به چشم نمی آید و گاه محاسبه نمی شود. این جاست که می گویم یک بام و چند هوا نمی شود. بسیار معتقدم که در راستای تهیه و تولید فیلم های پلیسی و حادثه ای حتما باید نیروی محترم انتظامی همراه و همگام با صدا و سیما حمایت های بیشتری را از فیلمسازان و تهیه کنندگان ژانر پلیسی داشته باشند.
▪ شما فیلم « دل های شیشه ای » را در جشنواره فیلم پلیس شرکت می دهید ؟
ـ نهاوندی : با توجه به این که اصولا به جشنواره ها زیاد اعتقادی ندارم اما برای جشنواره پلیس اهمیت خاصی قائلم ضمن آنکه جشنواره پلیس به خصوص در مرحله اول و دوم نسبتا با اعتماد فیلمسازان مواجه شده است . حال با شناختی که از مسئولان این دوره از جشنواره پلیس دارم امید آن دارم تا به دور از هرگونه هزینه های بی جهت تدبیر بهتری صورت بگیرد تا جشنواره پلیس خوبی را شاهد باشیم و از داوران این جشنواره تقاضا می کنم تا فیلم های ارائه شده به بخش مسابقه را بدون هیچگونه تبعیضی با نگاه کارشناسانه و عادلانه مورد بررسی و قضاوت قرار دهند. طبعا این جانب نیز فیلم خودم را به جشنواره پلیس تقدیم خواهم کرد.
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی