جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


۵ راه رسیدن به موفقیت


۵ راه رسیدن به موفقیت
۱) به مغزتان فرمان دهید که بین محیط کار و خانه خط قرمزی بکشد
زیرا اگر در منزل هم دائم از مشکلات محیط کار، رفتار کارمندان و مسائل کاری صحبت کنید از آرامش و استراحت محروم می‌شوید و دیری نمی‌پاید که سر و صدای بقیه اعضاء خانم هم درمی‌آید و لب به شکایت باز می‌کنند و زندگی به کامتان تلخ می‌شود.
پس برای حل این مشکل، از همان ابتدا که وارد محل کارتان می‌شوید با ارادهٔ قوی و قدرتمند به حل دشواری‌ها بپردازید و یکی یکی آنها را از میان بردارید و زمانی‌که محل کار را ترک کردید همه موارد کاری را همانجا بگذارید. آنگاه مجوز خروج بگیرید و وارد دیار دیگری بشوید. کار و موضوعات کاری را فراموش نماید و در کنار خانواده لحظات خوشی را سپری کنید تا بتوانید فردای آن روز با انرژی و پرقدرت کار خود را از نو آغاز کنید.
۲) خانه را به‌صورت یک مکان امن درآورید
برای کسب آرامش بیشتر، مانع از تجاوز کارتان به درون خانه شوید. با برنامه‌ریزی به‌خوبی از عهده این‌کار برمی‌آئید و به زندگی خود نظم می‌دهید و جریان زندگی بر وقف مرادتان پیش خواهد رفت و همگی راضی خواهید بود.
۳) محدودیتی برای حرف زدن دربارهٔ کار در نظر بگیرید
حتی اگر خارج از محل کار هم فقط با همکارانتان معاشرت دارید، محدودیتی برای حرف زدن در مورد کار قایل شوید. خارج از محیط کاری به چیزهای دیگری فکر کنید به تفریح، خرید، تزئینات داخلی منزل، پوشاک، سفر، مطالب علمی جدید و ... اگر دوستانتان مایل هستند همچنان در مورد اداره و همکاران صحبت کنند به‌راحتی حرف آنها را قطع کرده و موضوع را عوض کنید و شجاعانه اعلام دارید که دیگر مایل نیستید در مورد کار و کارمندان اداره صحبت شود.
۴) به‌جز همکارانتان با افراد دیگری هم دوستی برقرار کنید
دوستی با افراد جدید و غیرهمکار باعث می‌شود که خارج از محل کار، کمتر درگیر دشواری‌های کار باشید و از زندگی به‌صورت گسترده‌تری استفاده کنید. در یک کلاس ورزشی مثل بدنسازی، شنا و ... با یک کلاس هنری مثل نقاشی، مجسمه‌سازی و ... ثبت‌نام کنید. یا برای آموختن و نواختن یک ساز پیشقدم شوید و در کنار اینها در یک کلاس از تعالیم درونی یا روانشناسی شرکت کنید؛ مطمئن باشید که دوستان متنوع و خوبی خواهید یافت، و زمان شما بهتر سپری می‌شود.
۵) چند کار را با هم انجام ندهید
افرادی هستند که در محل کارشان چند کار را با هم انجام می‌دهند مثلاً ضمن مرتب کردن پرونده‌ها، جواب تلفن را هم می‌دهند، نامه‌ها را بررسی می‌کنند و .. اما مطمئناً به هیچ یک از کارها به درستی نمی‌رسند چون تمرکز کافی بر روی هیچ‌یک ندارند. در منزل هم برخی از افراد در حال تماشای تلویزیون، نامه‌های الکترونیکی خود را در کامپیوتر می‌خوانند و یا کارهای منزل را انجام می‌دهند و مسلماً از هیچ‌کدام هم به درستی چیزی نمی‌فهمند و هر کاری را نصفه و نیمه انجام می‌دهند بنابراین بررسی دقیق را به وقت دیگری موکول می‌کنند که این باعث هدر رفتن زمان و دوباره کاری می‌شود.
البته شما این کارها (انچام چند کار با هم) را از روی عادت انجام می‌دهید و شاید هم آن لحظه احساس فشار و ناراحتی نکنید. اما بدن شما ناراحت می‌شود و به اعصابتان فشار وارد می‌آید، سیستم بدن شما مختل می‌شود و برای شما مشکلاتی پدید می‌آورد اما شما علتش را نمی‌دانید. فرض کنید در یکی از موقعیت‌های فوق (زمانی که دارید چند کار را با هم انجام می‌دهید) فرزند شما از راه برسند و با خوشحالی بخواهد موضوعی را برای شما تعریف کند و یا با اصرار بخواهد در مورد کاری با شما مشورت کند. در این شرایط شما چه عکس‌العملی نشان می‌دهید؟ آیا به او می‌گوئید که الان وقتش نیست؟ اگر او به اصرار خود ادامه دهد چطور؟ حتماً او را با بی‌حوصلگی، کنار می‌زنید و دست آخر هم عصبانی می‌شوید و با پرخاشگری او را از خود می‌رنجانید و کمی بعد از رفتار نامتعادل خودتان پشیمان می‌شوید و اعلام می‌دارید که: نمی‌‌دانم چرا یکهو کنترل خود را از دست دادم و عصبانی شدم (البته اکنون با توجه به مطالب فوق، شما حتماً به‌علت اصلی عصبانیت خود پی برده‌اید).
از هم‌اکنون برای جلوگیری از فشار عصبی و روحی در کارتان تعادل ایجاد کنید و چند کار را با هم انجام ندهید؛ بازی و سرگرمی را از یاد نبرید، به منظور ایجاد نظم، برای ساعاتی که در منزل می‌گذرانید، برنامه‌ریزی کنید. کاری را بدون تفکر انجام ندهید تا از فشار روحی و عصبی در امان باشید و آرامش و آسایش بر زندگی شما حکمفرما باشد.
یلدا فرزاد
منبع : ماهنامه طمطراق