یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

آموزش طراحی و انیمیشن (درس ششم)


آموزش طراحی و انیمیشن (درس ششم)
محل قرار گرفتن کاراکتر و حالات صورت و بدن در کارتون
تا آنجا گفته شد که طراحی بصورت عادی از فیگور انسان را خوب فرا گرفته و سپس اقدام به درهم ریختن مدل و کاراکتر خود به صورت کارتونی نمائید. یعنی اینکه شما قادر هستید مثلا یک انسان را در حالت (مانند تصویر) طراحی نمائید. سپس برای آنکه تصویر شما در نظر خواننده نشریه و یا بیننده کارتون شما بهتر شود . تغییراتی در آن خواهید داد مانند صورت و یا بزرگ و کوچک کردن اندام کاراکتر.
اما باز همه ماجرا در طراحی کارتون نیست. فرض می کنم شما خیلی خوب طراحی کردن را می دانید و حتی پرسپکتیو را نیز آموخته اید. اما آیا این سئوال به وجود نمی آید که از کجا شروع کنید و کاراکتر خود را در کجای تصویر و داخل کادر و صفحه قرار دهید. اگر طراح ماهری هم باشید و ندانید که چگونه صفحه طراحی خود را به قولی تقسیم بندی کنید باز کار شما دارای ایراد است. در تصویر اول من کاراکتر را در وسط و در مقابل دید شما قرار دادم این نشان دهنده آن است که بیننده تصویر من می تواند کاراکتر و طراحی من را خوب مشاهده کرده و من بهترین بهره و اثر را بر روی ببیننده خود گذاشته ام. این درست مثل ساختن انیمیشن و کارتون هم است.
اگر شما مرتب کارتونی را تماشا کنید که حالات و تصاویر آن مهیج نیست و صفحه بندی و کاراکتر خوبی ندارد، آن کاراکتر خسته کننده است و آن انیمیشن خوب نیست. بهترین نوع این تقسیم بندی را در فیلم های کارتون والت دیسنی خواهید دید. در هر چند ثانیه برای جذاب شدن کارتون تصویر را، انیمیشن را در حالات مختلف نشان می دهند. این نکته برای سازندگان فیلم انیمیشن بسیار مهم است در ساخت و پرداخت داستان انیمیشن Story board همان طراحی هایی که در اول ساخت انیمیشن طراحی می شود تا از روی آن داستان انیمیشن ساخته شود. به هر حال چند نمونه به این طراحی ها اضافه خواهم کرد و خودتان متوجه خواهید شد طراحی را از کجای صفحه آغاز کنید و بهترین نقطه دید برای طراحی و کاراکتر شما در کجاست. به این تصویر نگاه کنید . کدام بهتر است این تصویر یا تصویر بالایی.
یک امر مهم دیگر در طراحی آن است که کاراکتر شما چه رفتار و حالتی دارد - شاداب است یا ناراحت و یا غمگین و غیره.
لطفا این نکته توجه داشته باشید و از اینگونه طراحی ها نیز تمرین داشته باشید.
حالت های صورت و حالت های بدن در کاراکتر
دوباره از اول یاد آوری:
۱- طراحی دایره برای گرم شدن دست
۲- طراحی فیگور و مراحل آن، اندازه و طراحی کردن انسان زن و مرد در حالات مختلف در حرکت. در حال نشستن، غذا خوردن. باید طراحی فیگور کامل شود تا به قسمت بعد رفت.
۳- طراحی از حیوانات، حالت عادی و سپس کارتونی آن و طراحی از لوازم مانند میز ، لیوان، ماشین و خلاصه اشیا اطرافمان.
۴- تبدیل کردن فیگور طراحی به کارتونی آن ( طراحی بیشتر از کارتون ها و کتابهای کمیک استریپ).
۵- آشنا شدن با مراحل ساخت انیمیشن و لوازم آن. دوربین، استوری بورد، کلیدهای بینابینی، طراحی، تصویر پس زمینه، مرکبی کردن، رنگ آمیزی کردن، زمان و .....
طول کامل دو سر و نیم برای این کاراکتر
اندازه یک کاراکتر در کارتون نباید کم و زیاد شود اگر طول قد آن مثلا دو سر و نیم است باید همان را حفظ کرد. برای همین خطوط راهنما را ترسیم می کنیم .
در حالات مختلف کاراکتر را طراحی کنید.
منبع : مسیحا