یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا


نگرشی جامع بر یادگیری و حافظه


نگرشی جامع بر یادگیری و حافظه
نویسنده : اندرسون - جان‌روبرت
مترجم : مختاری - پونهطیبی - علی
زیر نظر : عشایری - حسن
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۱/۰۷/۲۷
رده دیویی : ۱۵۳.۱
قطع : وزیری
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۷۸۸
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : BF۳۱۸فلا۸۷۱ن۱۳۸۰
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۱۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۶۴۷۳-۴۹-۰

مولف در این کتاب, با اشاره به تحقیقات و نظریات رفتاری, مقوله 'یادگیری و حافظه 'را طی یازده فصل برای دانشجویان رشته‌های روان‌شناسی و علوم تربیتی شرح داده است .وی در پیش گفتار کتاب درباره یادگیری و حافظه اذعان می‌دارد : 'یادگیری را می‌توان از ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار داد .یک بعد بررسی نور و فیزیولوژیک است که در آن باید روی چگونگی استقرار داده‌ها در ذهن از طریق به کارگیری روش‌های آزمایشگاهی که روی سلول‌های عصبی, پتانسیل‌های غشایی آنها, مدارهای عصبی تسهیل کننده و مهار کننده و ...کار می‌کنند, تحقیق نمود .بعد دیگر بررسی روان شناختی است .از این منظر می‌باید از تجزیه و تحلیل دقیق آن چه در مدارهای عصبی و نرون‌های مغزی در طی یادگیری یک واقعیت می‌گذرد, صرف نظر کنیم و دقت خود را اساسا به درون داد و برون داد این سیستم معطوف نمائیم . این کتاب چنین رویکردی به دو مقوله انفکاک ناپذیر یادگیری و حافظه دارد و البته صرفا به رویکرد روان شناختی بسنده نشده است و هر جا که لازم است, به طور مجمل به مباحث فیزیولوژیک و آناتومیک نیز پرداخته شده است .'عناوین فصل‌های کتاب از این قرار است' :دیدگاه‌های موجود در مورد یادگیری و حافظه', 'شرطی سازی کلاسیک', 'شرطی سازی ابزاری', 'تقویت یادگیری', 'حافظه موقت', 'اکتساب حافظه', 'یاد داری حافظه‌ها', بازیابی حافظه‌ها', 'اکتساب مهارت', 'یادگیری استقرایی 'و 'کاربردهای آموزشی .'