شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

فوتبال و تجارت


فوتبال و تجارت
شاید كسی در این باره كه فوتبال یكی از ورزش های محبوب و پرطرفدار تمامی جوامع است هیچ گونه شكی به خود راه ندهد.امروزه در جای جای كره خاكی كه قدم بگذاریم به ندرت می توان گوشه ای را پیدا كرد كه درآن تعدادی هرچند برای تفریح، در یك مستطیل به دنبال یك توپ گرد ندوند. آری فوتبال آن قدر جذابیت دارد كه حتی افرادی را كه از ورزش به دور هستند حتی برای لحظه ای تفریح، وارد گرداب جذابیت خود می كند.
فوتبال تنها رشته ای بین تمامی ورزش ها است كه برای بازی آن نیاز به تشریفات آنچنانی نیست و می توان با داشتن یك توپ و ایجاد یك دروازه به راحتی به بازی آن پرداخت. شاید هم بازی آسان این ورزش در هر جا باعث شده پیرو جوان، مرد و زن نتوانند از آن دل بكنند.
در گذشته های نه چندان دور، هركس در هر شرایطی حاضر بودحتی برای لحظه ای به نوعی با این رشته جذاب ورزشی خود را سرگرم كند و اگر از طریق باشگاهی و به صورت حرفه ای نیز آن را دنبال می كرد بدون هیچ چشمداشتی به در آمدهای ناشی از آن به انجام بازی آن می پرداخت وحتی حاضر بود با گذاشتن هزینه ای از جانب خود به تشكیل یك تیم و جمع كردن افرادی دور هم، به بازی آن بپردازد.
در سال ۱۹۸۷ وقتی گروهی از گارگران شهر منچستر تصمیم گرفتند تیم فوتبالی را دراین شهر تشكیل دهند تا ساعات بیكاری خود را در آن به بازی فوتبال با سبك وسیاق آن دوره بپردازند، هیچ كس گمان نمی كرد بعدها این تیم ابتدایی كه هدف عمده آن پر كردن اوقات فراغت اعضایش بود به یك باشگاه مدرن و كلاسیك چه در امر ورزش وچه در امر اقتصاد تبدیل شود.اگر نگاهی گذرا به تاریخچه تشكیل تمامی باشگاه های ثروتمند دنیا داشته باشیم خواهیم دید هدف اصلی تأسیس آنها ایجاد یك منبع برای كسب درآمد نبوده است.
اما اكنون می توان به وضوح مشاهده كرد فعالیت باشگاه ها اگر همراه با موازین و معیارهای اقتصادی نباشد نمی تواند عملكردی موفق و قابل قبولی را ازخود ارایه دهند.انحلال باشگاه های معتبری مثل فیورنتینا ایتالیا به دلیل مشكلات مالی در یك دوره مشخص(این تیم در كالچوی ۲۰۰۲ به دلیل مشكلات مالی تا مرز انحلال پیش رفت و به دسته سوم ایتالیا سقوط كرد) از جمله این مصداق ها است.
باشگاه های ورزشی در امر تیمداری، برای رشته جذاب وپرطرفداری مثل فوتبال مجبور به پرداخت هزینه هایی گزاف برای حفظ اعتبار خود هستند. مدیران در رأس باشگاه ها معمولاً آگاه به مسایل ومصائب این رشته و هم چنین به چگونگی سرمایه گذاری در تمامی مقاطع آن هستند و اگر مدیری در بعد اقتصادی نتواند اقدامات مهمی را انجام دهد قطعاً نخواهد توانست به آینده روشن خود وباشگاهش چشم بدوزد.
تغییر نام فصل نقل وانتقالات بازیكنان فوتبال به بازار نقل وانتقالات خود مهر دیگری است بر تأیید اهمیت بعد اقتصادی فوتبال در دنیای امروز.اكثر قریب به اتفاق بازیكنان مستطیل سبز ملاك عشق وعلاقه وبه قول فوتبالی ها تعصب، را برای انتخاب باشگاه خود در اولویت بعد از پیشنهادهای بالای مالی قرار می دهند تا بتوانند حداقل ازاین راه به امرار معاش و گذران زندگی بپردازند.باشگاه هایی در بازار نقل وانتقالات موفق خواهند بود كه با جیب پرتری قدم در آن گذاشته باشند.تیم هایی می توانند نتیجه های لازم ومطلوب را كسب كنند كه در بازار خریدوفروش بازیكنان با هزینه های نجومی خود موفق به خریدهای كهكشانی شوند. (البته این درباره مربیان هم مصداق پیدا می كند).
شاید اگر در بین یكی از كشورهای صاحب فوتبال مثل برزیل، به پیدا كردن میانگین سطح سواد وثروت خانوادگی بازیكنان فوتبال آن پرداخته شود، با ارفاق بتوان دیپلم و سطح متوسط زندگی را برای آنها منظور كرد. با این اوصاف كاملاً مشخص است بازیكنان فوتبال از اینكه بتوانند از استعداد و نبوغ خود در این زمینه، كسب درآمد كنند چندان هم ناراضی به نظر نرسند.
اگر دولتمردان یك كشور از گرفتن میزبانی تورنمنت های معتبر بین المللی به تكاپو می افتند وهرچه بیشتر برای بهتر برگزار شدن آن تلاش خود را به كار می بندند ، مطمئناً نگاه اول آنها به هزینه های هنگفتی است كه می توانند ازطریق آن به اقتصاد كشورخود واریز كنند.شركت های مختلف تبلیغاتی به دنبال بازیكنانی هستند كه به اندازه كافی دارای شهرت و محبوبیت دربین جوامع باشند تا پس از قرار دادن كالای تبلیغی خود دركنار آن بازیكن بتوانند به فروش بالای كالای خود اطمینان داشته باشند.
اما آیا بازهم با این اوصاف بازیكنان به درآمد از این رشته ورزشی می توانند اكتفا كنند و تأمین آینده بعد از فوتبال خود را در موفقیت در این رشته ببینند. آنچه مسلم است هیچ باشگاهی در دنیا قادر نیست بازیكنان خود را تحت پوشش بیمه خود در آورد تا آنها بتوانند در دوران بعد از بازیگری به درآمد حاصل از آن اكتفا كنند، زیرا تمامی بازیكنان معمولاً طبق قراردادی ۳ ساله به عضویت یك باشگاه درخواهند آمد ومدیران باشگاه ها بستن عقد قرارداد را بیشتر از این دوره برای خود یك ریسك می دانند.با نگاهی اجمالی به وضعیت شغلی برخی از بازیكنان دنیای توپ گرد به اهمیت این مسأله پی خواهیم برد كه بازیكنان نیز برای تأمین آینده بعد از بازیگری خود به فكر ایجاد شغلی غیر از فوتبال(البته اگر فوتبال را شغل بدانیم) خواهند بود.
● رونالدو و رستوران
ستاره برزیلی میلان را می توان جزو ثروتمندترین های دنیای توپ گرددانست. وی علاوه بر دریافت حقوق های كلان از باشگاه، صاحب چندین رستوران مجلل به نام (آر ۹) نیز هست كه خیلی ها معتقدند آنهادست كمی از رستوران های مك دونالد ندارند. گفتنی است (آر ۹) تركیبی است از ابتدای اسم رونالدو و شماره پیراهن وی.
● «دل پیه رو» و بوتیك
الكس دل پیه رو ستاره محبوب و متعصب یووه همانند بسیاری از ستارهای دنیای توپ گرد تنها به درآمدهای حاصل از این رشته اكتفا نكرده و برای خود وهمسرش در شهر تورین یك بوتیك لباس های زنانه تشكیل داده است.
● مالدینی و تولیدی لباس های ورزشی
شاید كمتر مهاجمی در فوتبال وجود داشته باشد تا از شنیدن نام پائولو مالدینی به دل خود هراس راه ندهد. وی كه این روزها بازنشسته از بازی فوتبال است، در تولیدی بزرگ ورزشی خود به كسب و كار مشغول است.
● نستا و نمایشگاه اتومبیل
الساندرو نستا سد مستحكم دفاع اینتر وایتالیا به علت علاقه به خرید وفروش ماشین در شهر میلان ۴ نمایشگاه اتومبیل دارد.
● اوون ومجموعه تفریحی
مهاجم كم فروغ این روزهای انگلستان یك مجتمع بزرگ و مجهز ورزشی آبی افتتاح كرده كه به نوعی یكی از قطب های ورزش آبی در كشورش محسوب می شود.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید