شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

زنده یاد حمیده معین‌پور


هستی‌ات بود برازنده‌ی سیر ملکوت این جهان ، گرچه بهار بود ، بهار تو نبود
در هفته‌ی اول تیرماه ۸۳ در حالی که آخرین دست‌نوشته‌های این کتاب را به منظور تکمیل نهایی آن بررسی می‌کردیم و در انتظار دریافت زندگی نامه و پرسش‌نامه‌ی حاوی دیدگاه‌های ایشان بودیم ، خبری ناگوار و بهت‌انگیز حاکی از وداع ابدی او با جامعه‌ی فرهنگ دوستان و اندیشه‌وران استان شد .
او که حضوری چشم‌گیر در مجامع علمی و پژوهشی و بحث و درس و نظر داشت تنها در فاصله‌ی سال‌های ۸۲ و ۸۳ به دلیل فعالیت‌ها و آثار ارزشمندی که ارائه داد به رتبه‌ی پژوهشگر برگزیده ، مؤلف برگزیده و مدرس نمونه در سطح استان نائل آمد .
خانم معین‌پور در راستای تدریس و تحقیق ، همکاری نزدیک خویش را به عنوان ناظر طرح‌های پژوهشی شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان از سال ۱۳۷۵ آغاز کرد و تا آخرین روزهای عمر پربار خویش این فعالیت‌ را ادامه داد . آن زنده‌یاد در عین برخورداری از تواضع علمی و کرامات اخلاقی ، دارای سخت‌کوشی و پرهیز از ساده‌انگاشتن اصل تحقیق بود که موضوعات مورد انتخاب وی و نیز روش تحقیق انتخابی او این ادعا را ثابت می کرد . شاهد آن که در انتخاب موضوع ، بررسی رابطه‌ی شاخص تراکم دانش‌آموزی در کلاس« پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه‌ی پنجم ابتدایی در استان اصفهان با توجه به جنبه‌هایی از متغیرهای فیزیکی و انسانی کلاس » در سال ۱۳۷۷ که اطلاعات محدودی در مورد آن در دسترس پژوهشگران قرار داشت و نیز انتخاب تحقیق « بررسی فراتحلیلی عوامل مؤثر بر جذب و مشارکت دانش‌آموزان به نمازجماعت مدارس » این ویژگی ها را به خوبی می‌توان دید و همین واقعیت در مقاله‌های ایشان نیز مشهود است .
از آن محقق تلاشگر ، تا آخرین لحظه‌ی حیات ، ۸ عنوان پژوهشی یا مقاله‌ی علمی ، در کتاب‌ها و نشریات مختلف به چاپ رسید و حداقل ۸ عنوان دیگر نیز آماده‌ی ارائه و انتشار شده بود که … اثر جمعیت و محیط انسانی او رد حوزه‌ی علوم تربیتی در فراخوان و همایش بزرگداشت فرهنگیان اهل قلم به عنوان اثربرگزیده انتخاب شد و مورد تقدیر قرار گرفت .
▪ یکی از یاران و همراهان صمیمی او می‌گوید :
ایشان جهت گذراندن تعدادی از دروس پیش‌نیاز دوره‌ی کارشناسی ارشد در کلاس‌های ما حضور می‌یافت . رشته‌ی اصلی‌شان زیست‌شناسی بود اما به دلیل علاقه به حوزه‌ی علوم انسانی و تربیتی وارد رشته‌ی برنامه‌ریزی آموزشی گردید و به حق در این رشته بسیار خوب درخشید . علاقه ، پشتکار و تلاش و کوشش ایشان در فراگیری دروس ، قابل تقدیر بود به طوری که با معدلی بسیارخوب ، این دوره را به اتمام رساند و پس از پایان این دوره از دانشگاه علامه‌طباطبایی تهران به تدریس در مراکز تربیت معلم پرداخت و به طور همزمان به عنوان راهنمایی آموزشی دوره‌ی عمومی درمدارس فلاورجان فعالیت می‌کرد و همچنان پرداختن به تحقیق و پژوهش در سرلوحه‌ی برنامه‌های او بود .
روابط دوستی و شغلی من با ایشان در سال ۸۲ به اوج خود رسید به طوری که در غالب لحظات ، دوشادوش وی در کلاس‌ها ، جشنواره‌ها ، جلسات و … حضور می‌یافتم و تنها چیزی که می‌دیدم ، شور بود و شوق ، جرقه‌های ذهنی و انگیزه‌های تازه‌تر برای ارائه کاری بهتر‌، سوختن ولی بودن و خیر رساندن ، زمان‌هایی بود که احساس خستگی می‌کرد اما علناً می‌گفت که « فرصت استراحت کردن ندارم » !
تقید به خواندن نماز اول وقت ، زیارت عاشورا قبل از خواب و بیان ذکرهای مختلف جزء لاینفک برنامه‌ی روزانه‌اش بود . عیادت از بیماران به ویژه همکاران فرهنگی ، دلجویی از ایتام و رسیدگی به امور آنها و کمک در انجام امور عام‌المنفعه ، بخش‌های دیگری از رفتارهای بزرگوارانه‌ی او بود که اخیراً به آن پی‌ برده‌ایم .
وجود یادگاری به نام ریحانه ، دختر ۱۸ ساله و میلاد پسر ۸ ساله‌ی او که هردو در حساس‌ترین مقاطع زندگی خویش از وجود مادری این چنین ارزشمند ، محروم شده اند از دل‌خوشی این روزهای ما در فقدان آن عزیز است . در شب تدفین آن سفرکرده در کمال حزن و اندوه و ناباوری ، تفعلی به حافظ و چرایی رفتن او زدم که می‌تواند گویای غم سنگین و احساسات ناگفتنی‌ام باشد :
یارب آن نوگل خندان که سپرده‌ی به منش می‌سپارم به تو از چشم حسود چمنش
گرچه از کوی وفا گشت به صدمرحله دور دور باد آفت دور فلک از جان و تنش
گر به سر منزل سلمی رسی ای باد صبا چشم دارم که سلامی برسانی زمنش
این مصیبت در ایام سوگواری فاطمیه به وقوع پیوست و سخن را بدین بهانه با پیامی از ریحانه، دخترش در تودیع مادر ، به پایان می‌بریم . همه‌ی لحظات با او بودن خاطره بود ، فقط می‌توانم بگویم :
حب زهرا چو شیر از مادر گرفتم ، همچنان که زهراوار زیستن را در زندگی او دیدم ،‌او بود که با اخلاق نیکو ، خلوص نیت ، پشتکار و جدیت ، حلم و بردباری و راضی بودن به رضای خدا از مال و مقام دنیا چشم پوشید و با استقامت در برابر تمامی مشکلات ، درس تلاش و کوشش و تحصیل علم را به ما آموخت . از خدای علی و فاطمه مدد می‌طلبیم ، رسالت مادرم را پاسدار باشم و همچنان که نام او لوح و مدال افتخاری است برای من ، من نیز باقیات الصالحاتی باشم ، یادگار او …
ایشان علاوه بر ارائه مقالات علمی در همایش‌های مختلف کشوری و استانی ، آثاری را نیز در مطبوعات مختلف به چاپ رسانده‌اند ، ایشان در مراکز تربیت معلم اصفهان مشغول به کاربودند .
● آثار انتشار یافته از ایشان
۱) مقاله‌ی رابطه شاخص تراکم – فصل‌نامه تعلیم و تربیت – ملی ۱۳۸۱
۲) مقاله‌ی تأثیرعوامل فیزیکی کلاس بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان ( اصفهان ) مجله‌ی دانشگاه اصفهان – ملی ۱۳۸۲
۳) مقاله‌ی بررسی رابطه‌ی تعداد دانش‌آموزان کلاس با پیشرفت تحصیلی (تهران) مجله دانشور دانشگاه شاهد – ملی ۱۳۸۲
۴)مقاله‌ی بررسی مشکلات تربیت دبیر نشریه‌ی دانش‌و پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی – استانی ۱۳۷۹
۵)مقاله‌ی گزارش پژوهشی – فصل‌نامه‌ی آموزه – استانی – ۱۳۷۹
۶)مقاله تربیت و ارتباط آن با آموزش نشریه‌ی همایش تربیت در فلاورجان – منطقه‌ای ۱۳۸۱
۷) مقاله فناوری و اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش – آیین فرزانگی – استانی ۱۳۸۲
۸) مقاله‌ی راه‌های ترغیب نوجوانان به نماز – مندرج در نشریه‌ی همایش شمیم رحمت در تبریز ملی – ۱۳۸۰
● آثار آماده‌ی انتشار
۱) پژوهش بررسی مشکلات گزینش ، تربیت و استخدام دبیر دوره‌ی متوسطه
۲) پژوهش بررسی تأثیر شاخص تراکم دانش‌آموزی با توجه به متغیرهای فیزیکی و استانی
۳) پژوهش بررسی فراتحلیلی عوامل مؤثر بر جذب و شرکت دانش‌آموزان در نماز جماعت
۴) پژوهش گروه‌های آموزشی در مراکز تربیت معلم
۵) مقاله‌ی لزوم امنیت در مراکز آموزشی
۶) نقش آموزش زنان در توسعه پایدار کشور
۷) ضرورت بهسازی تربیت معلم
۸) مقاله‌ی ارزشیابی کارکنان در آموزش و پرورش
شایان ذکر است که به همین مناسبت ، مجلس یادبود باشکوهی از سوی سازمان آموزش و پرورش استان و مراکز علمی تابع از جمله : مرکز تحقیقات معلمان اصفهان – مرکز انجمن‌های علمی – آموزشی معلمان استان – گروه‌های آموزشی – کارشناسی و شورای تحقیقات استان و مراکز تربیت معلم استان در سالن اجتماعات مرکز تحقیقات معلمان برگزار شد و از مقام و منزلت والای آن زنده‌یاد تجلیل به عمل آمد .
روانش شاد و راهش پر رهرو باد .
منبع : زنان آموزش و پرورش استان اصفهان