دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

عقیده به موعود در ادیان آسمانی


عقیده به موعود در ادیان آسمانی
پدیده ظهور منجی بزرگ که با خروج خود، عدل و قسط، گشایش و آسایش را در مقطع پایانی تاریخ حیات انسان، به ارمغان خواهد آورد و به ستم و تجاوز ظالمان در پهنه كره خاكی پایان خواهد بخشید و دولت كریمه عدل پرور و دادگستری را بنیان خواهد نهاد، عقیده ای است كه پیروان ادیان سه گانه ابراهیمی و بخش چشم گیری از سایر ملل بدان ایمان داشته و دارند. یهودیان مانند مسیحیان- كه به بازگشت عیسی (ع) معتقدند- به ظهور یك منجی می اندیشند و همان گونه كه زرتشتیان در انتظار رجعت بهرام شاه اند، نصرانیان حبشی نیز چشم به راه ظهور پادشاه خود تئودور موعود هستند و هندوها نیز به خروج ویشنو دل بسته اند و مجوسی ها به زنده بودن هوشیدراعتقاد راسخ دارند و بودایی ها منتظر باز آمدن بودا و اسپانیایی ها مترقب بزرگ خود رودریك اند و اقوام مغول هم رهبر خود چنگیز را منجی بزرگ می شمارند. درمصر باستان نیز ایده ظهور منجی هم رواج داشته است، همان گونه كه در متون كهن چینی نیز دیده شده است. (المهدیه فی الاسلام سعد محمد حسن ص ۴۳)
دركنار این حقایق تكان دهنده، تصریحات قابل توجهی ازنوابغ مغرب زمین و اندیشمندان آن دیار می یابیم. مبنی بر این كه جهان در انتظار مصلح كبیری است كه سر رشته امور را به دست خواهد گرفت و جامعه بشری را زیر یك پرچم و به دنبال یك هدف، گرد هم خواهد آورد. مانند فیلسوف شهیر انگلیسی برتراند راسل كه می گوید: دنیا چشم به راه مصلحی است كه همگان را در سایه یك پرچم و یك شعار متحد سا زد.
اساساً میان مسلمانان و دیگر پیروان ادیان و ملل مختلف، در اصل اعتقاد به ظهور یك منجی در آخر الزمان هیچ گونه اختلافی نیست، هر چند در مصداق آن میان مسلمانان و دیگران اختلافاتی وجود دارد.
●انجیل و بشارت موعود
بر اساس بشارات فراوانی كه دركتاب انجیل آمده است، حضرت مسیح (ع) به دنبال قیام حضرت قائم(ع) در فلسطین آشکار خواهد شد وبه یاری آن حضرت خواهد شتافت وپشت سر حضرتش نماز خواهد گزارد، تا یهودیان و مسیحیان وپیروان وی تكلیف خویش را بدانند و به اسلام بگروند وحامی حضرت مهدی(ع) گردند.
از این رو، در آخرین روزهای زندگی- و شاید در طول دوران حیات- به یاران و شاگردان خود، توصیه ها و سفارش های بسیاری درباره بازگشت خود به زمین نموده و آنان را در انتظارگذارده وامر به بیداری و آمادگی فرموده است .
ما برای نمونه متن برخی از آن بشارات راكه درانجیل آمده است می آوریم:
انجیل متی: ....عیسی در جواب ایشان گفت: زنهاركسی شما را گمراه نكند. آن روز كه بسا به نام من آمده خواهند گفت كه من مسیح هستم و بسیاری را گمراه خواهند كرد. و جنگ ها واخبار جنگها را خواهید شنید. زنهار مضطرب مشوید، زیرا كه وقوع این همه لازم است لیكن انتها هنوز نیست، زیرا قومی با قومی ومملكتی با مملكتی تفاوت خواهند نمود وقحطی ها ووباها و زلزله ها در جای ها پدید آید. و فوراً پس از مصیبت آن امام، آفتاب تاریك گردد و ماه نور خود را ندهد وستارگان از آسمان فرو ریزند، وقوَت های افلاک متزلزل گردد. آن گاه علامت پسر انسان در آسمان پدید گردد، ودر آن وقت جمیع طوایف زمین سینه زنی كنند وپسر انسان را ببینند كه بر ابرهای آسمان با قوت وجلال عظیم آید... (كتاب مقدس، انجیل متی ص ۴۱ باب ۲۴)
انجیل مرقس:...از آن روز وساعت، غیر از پدر، هیچ كس اطلاع ندارد، نه فرشتگان در آسمان و نه پسر هم، پس برحذر و بیدارشده دعا كنید، زیرا نمی دانید كه آن وقت كی می شود. مثل كسی كه عازم سفر شده خانه خود را واگذارد وخادمان خود را قدرت داده، هر یكی را به شغلی خاص مقرر نماید ودربان را امر فرماید كه بیدار بماند . پس بیدار باشید زیرا نمی دانید كه در چه وقت صاحب خانه می آید. در شام یا نصف شب یا بانگ خروس یا صبح . مبادا ناگهان آمده شما را خفته یابد . اما آن چه به شما می گویم به همه می گویم، بیدار باشید. (كتاب مقدس، انجیل مرقس، ص۷۷ باب ۱۳)
انجیل لوقا: كمرهای خود را بسته، چراغ های خود را افروخته بدارید. وشما مانند كسانی باشید كه انتظار آقای خود را می كشند، كه چه وقت از عروسی مراجعت كند، تا هر وقت آید ودر را بكوبد، بی درنگ برای او بازكنند. پس شما نیز مستعد باشید، زیرا در ساعتی كه گمان نمی برید پسر انسان می آید (کتاب مقدس انجیل لوقا، ص ۱۱۶، باب ۱۲)
انجیل یوحنا : وپدر قدرت بخشیده است كه داوری هم بكند، زیراكه پسر انسان است واز این تعجب مكنید، زیرا ساعتی می آید كه در آن جمیع كسانی كه در قبور می باشند آواز او را خواهند شنید وبیرون خواهند آمد، هركه اعمال نیكوكرد برای قیامت حیات، وهركه اعمال بد كرد به جهت قیامت داوری. (كتاب مقدس، انجیل یوحنا، ص ۱۵۲، باب ۵)
مکاشفه یوحنا : وعلامتی عظیم در آسمان ظاهر شد . زنی كه آفتاب را در بر دارد وماه زیر پای هایش وبر سرش تاجی از دوازده ستاره است. و آبستن بوده، از درد و عذاب زاییدن فریاد برمی آورد. وعلامتی دیگر در آسمان پدید آمد كه اینك اژدهای بزرگ آتش گون كه او را هفت سر وده شاخ بود وبر سرهایش هفت افسر، ودمش ثلث ستارگان آسمان را كشیده آن ها را بر زمین ریخت واژدها پیش آن زن- كه می زایید- بایستاد تا چون بزاید فرزند او را ببلعد. پس پسر نرینه را زایید كه همه امت های زمین را به عصای آهنین حكم رانی خواهد كرد وفرزندش به نزد خدا وتخت او ربوده شد....( كتاب مقدس، مكاشفه یوحنا ص ۴۰۸، باب ۱۲) با اندكی تأمل آمد درجملات مذكور، این نتیجه به دست می آید كه شخص مورد بشارت در مكاشفه یاد شده، بزرگترین مولود جهان انسانیت، حضرت مهدی(ع) است كه در زمان نامعلومی از پشت پرده غیبت با شمشیر ظاهر شده وبا عصای آهنین بر بشریت حكومت می كند (بشارت عهدین ص ۲۶۵-۲۶۷).
رساله پولس به رومیان : پولس، رساله های متعددی داشته است، كه در رساله اش به رومیان می نویسد: زیرا یقین می دانم كه دردهای زمان حاضر نسبت به آن جلالی كه در ما ظاهر خواهد شد، هیچ است... و آن كه برای حكمرانی امت ها مبعوث شود، امید امت ما بر وی خواهد بود. (رساله پولس رسول به رومیان، ص ۲۵۲ و ۲۶۱باب ۸ و ۵)
کتاب اعمال رسولان: و چون دین را گفت، وقتی كه ایشان همی نگریستند بالا برده شد وابری او را از چشمان ایشان در ربود. وچون به سوی آسمان چشم دوخته می بودند، هنگامی كه ا و می رفت ناگاه دو مرد سفید پوش نزد ایشان ایستاده، گفتند: ای مردان جلیل چرا ایستاده به سوی آسمان نگرانید؟ همین عیسی كه از نزد شما به آسمان بالا برده شد باز خواهد آمد، به همین طوری كه او را به سوی آسمان روانه دیدید. (كتاب مقدس اعمال رسولان ص۱۸۷ باب۱)
●تورات و بشارت موعود
دركتاب تورات كه ازكتب آسمانی به شمار می رود و هم اكنون در دست اهل كتاب و مورد قبول آن ها است، بشارات زیادی از آمدن مهدی موعود و ظهور مصلحی جهانی در آخرالزمان آمده است.
در زبور حضرت داود(ع) كه تحت عنوان مزامیر درلابلای كتب "عهد عتیق " آمده، نویدهایی درباره ظهور حضرت مهدی (ع) به بیان های گوناگون داده شده است و در ۳۵ بخش از مزامیر ۱۵۰ گانه، اشاره ای به ظهور مبارك آن حضرت ونویدی از پیروزی صالحان بر شریران وتشكیل حكومت واحد جهانی وتبدیل ادیان ومذاهب مختلف به یك دین محكم و آیین جاوید، موجود است . (آخرین امید، داود الهامی ص ۱۹۳) و جالب این كه مطالبی كه قرآن كریم درباره ظهور حضرت مهدی (ع) اززبور نقل كرده است عیناً در زبور فعلی موجود و از دستبرد تحریف وتفسیر مصون مانده است. قرآن كریم چنین می فرماید: ولقد کتبنا فی الزبور من بعده الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون (سوره انبیاء، آیه ۱۰۵) ما علاوه بر ذكر تورات در زبور نوشتیم كه درآینده بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد. مقصود از ذكردر آیه شریفه، تورات موسی (ع) است كه زبور داود(ع) پیرو شریعت تورات بوده است . در زبور آمده است:... زیرا كه شریران منقطع می شوند. اما متوکلان به خداوند وارث زمین خواهند شد (عهد عتیق، كتاب مزامیر مزمور۳۷). اسم او ابداً بماند، اسمش مثل آفتاب باقی بماند، در او مردمان بركت خواهند یافت وتمامی قبایل او را خجسته خواهند گفت، بلكه اسم ذوالجلال او ابداً مبارك باد وتمامی زمین از جلالش پر شود، دعای داوود پسر یسئ تمام شد. (همان، مزمور ۷۲)
دركتاب اشعیای نبی كه یكی از پیامبران پیرو تورات است، بشارات فراوانی درباره ظهور حضرت آمده است: ونهالی ازتنه یسی (یسی به معنای قوی، پدر حضرت داود و نوه "راعوت " است، و به طوری مشهور بود كه داود را پسر یسی می نامیدند در صورتی كه خود داود شهرت و شخصیت عظیمی داشته و از پیامبران بزرگ بنی اسرائیل بوده است. قاموس كتاب مقدس. ) بیرون آمده، شاخه ای از ریشه هایش خواهد شگفت وروح خداوند بر او قرار خواهد گرفت... مسكینان را به عدالت داوری خواهد كرد وبه جهت مظلومان زمین، به راستی حكم خواهد نمود... كمربند كمرش عدالت خواهد بود وكمربند میانش امانت... (تورات، كتاب اشعیای نبی، باب ۱۱) منظور ازنهالی كه از تنه یسی خواهد رویید ممكن است یكی از چهار نفر: حضرات داود، سلیمان، عیسی و مهدی (ع)و باشند ولی دقت و بررسی كامل آیات مذكور نشان می دهد كه منظور از این نهال، هیچ یك از آن پیامبران نیستند، بلكه همه آن بشارت ها ویژه قائم آل محمد(ع) است، زیرا حضرت داود وسلیمان فرزندان پسری یسی ، وحضرت عیسی (ع) نواده دختری وی، و مهدی (ع) نیز از جانب مادرش، جناب نرجس خاتون- كه دختر یشوعا، پسر قیصر، پادشاه روم و از نسل حضرت داود، و مادرش از اولاد حواریون حضرت عیسی (ع) بوده، ونسب شریفش به (ع) شمعون صفا، وصی حضرت عیسی (ع) می رسد نواده دختری یسی می باشد. (ظهور حضرت مهدی ا زدیدگاه اسلام، مذاهب وملل جهان هاشمی شهیدی، ص ۳۱۲).
دركتاب یوئیل نبی كه از پیامبران پیرو تورات است، چنین آمده است: آن گاه جمیع امت ها را جمع كرده، به وادی یهوشافاظ (نام صحرای است در نزدیكی بیت المقدس كه اكنون وادی قدرون نامیده می شود . لغت نامه دهخدا ص ۱۷۷) فرود خواهم آورد و در آن جا با ایشان درباره قوم خود ومیراث خویش، اسرائیل را محاكمه خواهم نمود. زیرا كه ایشان را در میان امت ها پراكنده ساخته وزمین مرا تقسیم نموده اند وبر قوم من قرعه انداخته وپسری در عوض فاحشه داده و دختری به شراب فروخته اند تا بنوشند (نام صحرای است در نزدیكی بیت المقدس كه اكنون وادی قدرون نامیده می شود . لغت نامه دهخدا ص ۱۷۷) دركتاب عاموس نبی (تورا ت، كتاب عاموس نبی، ص۱۳۳۳ باب ۴ بندهای ۲ ۱ و ۳ ۱) وهوشع نبی (تورات، كتاب هوشع نبی ص ۱۳۱۴باب ۵ بندهای ۱۴ و ۱۵) نیز از نزول حضرت عیسی (ع) وداوری آن حضرت سخن به میان آمدهاست.دركتاب "زکریای نبی بشارت ظهور مهدی (ع) چنین آمده است: اینك روز خداوند می آید وغنیمت تو در میانت تقسیم خواهد شد . وجمیع امت ها را به ضد اورشلیم برای جنگ فراهم خواهد كرد وشهر را خواهند گرفت وخانه ها را تاراج خواهند نمود ... وخداوند بیرون آمده با آن قوم ها مقاتله خواهد كرد چنان كه در روز جنگ مقاتله نمود... و آن یك روز معروف خداوند خواهد بود... ویهوه خدا بر تمامی زمین پادشاه خواهد بود... (تورات كتاب زكریای نبی ص ۱۳۸۲ باب ۴ ۱، بندهای ا- ۱۰).
لازم به یادآوری است كه دركتب عهدین تورات وانجیل كلمه خداوند بیشتر در مورد حضرت عیسی (ع) به كار می رود. دركتاب حزقیال نبی نیز در مورد حضرت مهدی (ع) و سرنوشت اسرائیل و جهانی شدن آیین توحید خبرهایی آمده ادست: .. و اما توای پسر انسان خداوند یهوه چنین می فرماید: كه به هر جنس مرغان وبه همه حیوانات صحرا بگو: جمع شوید وبیایید ونزد قربانی من كه آن را برای شما ذبح می نمایم فراهم آیید.
قربانی عظیمی كه بر كوه های اسرائیل، تا گوشت بخورید و خون بنوشید. و خداوند یهوه می گوید: كه بر سفره من از اسبان وسواران وجباران وهمه مردان جنگی سیر خواهید شد. ومن جلال خود را در میان امت ها قرار خواهم داد و جمیع امت ها داوری مرا كه آن را اجرا خواهم داشت ودست مرا كه بر ایشان فرود خواهم آورد، مشاهده خواهند نمود..... (تورات كتاب حزقیال نبی ص ۱۲۶۵ باب ۳۹، بند ۷ ۱-۲۳) باید توجه داشت كه منظور از پسر انسان مانند كلمه مسیح ، حضرت عیسی (ع) نیست بلكه مراد از آن، حضرت مهدی (ع) است، زیرا در انجیل بیش از هشتاد باركلمه پسر انسان آمده است كه تنها در سی مورد آن حضرت مسیح (ع) اراده شده است(قاموس کتاب مقدس، ماد ه پسر خواهرص ۲۱۹).
دركتاب حَجئ نبی نیز بشارت ظهور آمده است: یهوه صبایوت چنین می گوید: یك دفعه دیگر آسمان ها وزمین ودریا وخشكی را متزلزل خواهم ساخت وتمامی امت ها را متزلزل خواهم ساخت و فضیلت جمیع امت ها خواهد آمد ... این خانه را از جلال خود پر خواهم ساخت... (كتاب مقدس كتاب حجی نبی ص ۱۳۶۷باب ۲بندهای ۶-۹).
كه در آن به تشكیل حكومت واحد جهانی اشاره شده است. دركتاب "صفنیای نبی " همچنین آمده است:... خداوند می گوید: برای من منتظر باشید، تا روزی كه به جهت غارت برخیزم، زیرا كه قصد من این است كه امت ها را جمع نمایم و ممالك را فراهم آورم تا غضب خود وتمامی حدت خشم خویش را بر ایشان بریزم، زیرا كه تمامی جهان به آتش غیرت من سوخته خواهد شد... (كتاب مقدس كتاب صفنیای نبی ص ۱۳۶۳باب ۳، بندهای ۵- ۹) نیز دركتاب دانیال نبی آمده كه: ... امیر عظیمی كه برای پسران قوم تو ایستاده قائم است، خواهد برخاست... بسیاری از آنانی كه در خاك زمین خوابیده اند بیدار خواهند شد(كتاب مقدس كتاب دانیال نبی ص ۱۳۰۹، باب۱۲ بندهایا- ۱۲)
●زرتشت و بشارت موعود
در منابع زرتشتیان تصریحات بسیاری به ظهور حضرت مهدی (ع) شده است كه قسمتی از آن ها را در این جا می آوریم: دركتاب زند كه ازكتب مقدسه زرتشتیان است، درباره انقراض اشرار و وراثت صلحا می گوید: لشكر اهریمنان با ایزدان، دایم در روی خاكدان محاربه وكشمكش دارند وغالباً پیروزی با اهریمنان باشد، امَا نه به طوری كه بتوانند ایزدان را محو ومنقرض سازند، چه در هنگام تنگی از جانب اورمزد كه خدای آسمان است به ایزدان كه فرزندان اویند یاری می رسد و محاربه ایشان نه هزار سال طول می كشد.
آنگاه پیروزی بزرگ از طرف ایزدان می شود و اهریمنان را منقرض می سازند، وتمام اقتدار اهریمنان در زمین است و در آسمان راه ندارند، و بعد ازپیروزی ایزدان و برانداختن تبار اهریمنان، عالم كیهان به سعادت اصلی خود رسیده، بنی آدم بر تخت نیكبختی خواهند نشست (بشارت عهدین ص۲۳۷).
در بخش گات ها كه یكی از بخش های چهارگانه اوستاست، نویدهایی درباره ظهور حضرت مهدی (ع) وسیطره جهانی آن حضرت آمده است:... وهنگامی كه سزای این گناهكاران فرا رسد، پس آنگاه ای مزدا كشورت را بهمن در پایان برپا كند، از برای كسانی كه دروغ را به دست های راستی سپرند، وخواستاریم از آنانی باشیم كه زندگی تازه كنند ... كی ای مزدا بامداد روز فراز آید، جهان را دین راستین فرا گیرد، با آموزش های فزایش بخش پر خرد رهانندگان، كیانند آنانی كه بهمن به یاری شان خواهد آمد، از برای آگاه ساختن، من تو را برگزیدم ای اهورا بهمن را نماینده توانایی و منش نیك وراستی وپارسایی دادار اهور مزدا، تفسیر كرده ا ند (بشارات عهدین استدراكات، پس از مقدمه چاپ دوم ص ۱۰ و ۱۱). جا ماسب دركتاب معروف خود جاماسب نامه می گوید: پیغمبر عرب، آخر پیغمبران باشد.
كه در میان كوه های مكه پیدا شود، وشتر سوار شود وقوم او شتر سواران خواهند بود، وبا بندگان خود چیز خورد، وبه روش بندگان نشیند، واو را سایه نباشد وازپشت سر، مثل پیش رو ببیند. دین او اشرف ادیان باشد وكتاب او باطل گرداند همه كتاب ها را ... واز فرزندان دختر آن پیغمبركه خورشید جهان وشاه زنان نام دارد، كسی پادشاه شود در دنیا به حكم یزدان، كه جانشین آخر آن پیغمبر باشد در میان دنیا كه مکه باشد ودولت اوتا به قیامت متصل باشد وبعد از پادشاهی او، دنیا تمام شود... همه جهان را یك دین كند ودین گبری وزرتشتی نماند، وپیغمبران خدا وحكیمان وپری زادان ودیوان ومرغان وهمه اصناف جانوران وابرها وبادها ومردان سفیدرویان در خدمت او باشند... (لمعات النور، ج ۱ ص ۲۳-۲۵).
در زند و هومن یسن از ظهور شخصیت فوق العاده ای بنام سوشیانس،- نجات دهنده بزرگ- خبر داده و درباره نشانه های ظهور وی چنین می گوید. نشانه های شگفت انگیزی در آسمان پدید آید كه به ظهور منجی جهان دلالت می كند وفرشتگانی از شرق و غرب به فرمان او فرستاده می شوند، وبه همه دنیا پیام می فرستند ... سوشیانس دین را به جهان رواج دهد، فقر وتنگدستی را ریشه كن سازد، ایزدان را از دست اهریمن نجات داده، مردم جهان را هم فكر و همگفتار و همكردارگرداند. (او خواهد آمد علی اكبر مهدی پور، ص ۰۸ ۱ و ۱۲۱ و ۱۲۲).
لازم به یاد آوری است كه اعتقاد یه ظهور سوشیانس در میان ملت ایران باستان به اندازه ای رایج بوده است كه حتی در موقع شكست های جنگی وفراز ونشیب های زندگی با یادآوری ظهور چنین نجات دهنده مقتدری، خود را از یأس ونا امیدی نجات می دادند. (ظهور حضرت مهدی (ع) از دیدگاه اسلام ، مذاهب و ملل جهان، هاشمی شهیدی ص ۳۵۵)
●هندوها و بشارت موعود
دركتاب های مذهبی مقدسی كه در میان هندیان به عنوان كتاب های آسمانی شناخته شده و آورندگان این كتاب ها به عنوان پیامبر شناخته می شوند، تصریحات بسیاری به وجود مقدس مهدی موعود(ع) و ظهور مبارك آن حضرت شده است كه قسمتی از آن ها را می آوریم: دركتاب اوپانیشاد كه یكی ازكتب معتبره و از منابع هندوها به شمار می رود، بشارت ظهور مهدی موعود(ع) چنین آمده است: این مظهر ویشنومظهر دهم در انقضای كلی یا عصرآهن، سوار بر اسب سفیدی، در حالی كه شمشیر برهنه درخشانی به صورت ستاره دنباله دار در دست دارد، ظاهر می شود و شریران را هلاک می سازد ...
دركتاب "باسك " كه ازدیگر كتب مقدسه آسمانی هندوهاست، بشارت ظهور حضرت ولی عصر(ع) چنین آمده است: دور دنیا تمام می شود . پادشاه عادلی در آخرالزمان، كه پیشوای ملائكه و پریان و آدمیان باشد و حق و راستی با او باشد و آن چه در دریا و زمین ها وكوه ها پنهان باشد، همه را به دست آورد و از آسمان ها و زمین و آن چه باشد خبر می دهد و از او بزرگ تر كسی به دنیا نیاید.
دركتاب "پاتیكل " نیزكه ازكتب مقدسه هندویان است، بشارت ظهور حضرت چنین آمده است: چون مدت روز تمام شود، دنیای كهنه نو شود و زنده گردد، و صاحب ملك تازه پیدا شود از فرزندان دو پیشوای بزرگ جهان كه یكی " ناموس آخرالزمان " و دیگری صدیق اكبر". یعنی وصی بزرگتر وی كه پشن نام دارد و نام آن صاحب ملك تازه "راهنما" است. به حق پادشاه شود و خلیفه "رام " باشد و حكم براند و او را معجزه بسیار باشد... .
در این بشارت، شاید مقصود از " ناموس آخرالزمان " پیامبر اسلام باشد. پشن، نام هندی حضرت علی (ع) ، "صاحب ملك تازه "، حضرت ولی عصر(ع) و راهنما نام مبارك حضرت مهدی (ع) بوده باشد وكله "رام " به لغت سانسكریتی، نام اقدس حضرت احدیت است.
دركتاب وشن جوك نیز بشارت به ظهور حضرت آمده است: آخر دنیا به كسی برمی گردد كه خدا را دوست می دارد و از بندگان خاص او باشد و نام او خجسته و فرخنده باشد.
دركتاب دید كه ازكتب مقدسه هندیان است آمده كه: پس از خرابی دنیا، پادشاهی در آخرالزمان پیدا شود كه پیشوای خلایق باشد و نام منصور باشد و تمام عالم را بگیرد و به دین خود درآورد... دركتاب "دادتگ" نیزآمده است: بعد از آن كه مسلمانی به هم رسد، در آخرالزمان، و اسلام در میان مسلمانان از ظلم ظالمان و فسق عالمان و ... برطرف شود و دنیا مملو از ظلم و ستم شود... دست حق به درآید و جانشین آخر ممتاطا (در زبان هندی به معنی محمد، است) ظهوركند و شرق و مغرب عالم را بگیرد ... و دركتاب "ریگ و دا" آمده است كه: ویشنو در میان مردم ظاهر می گردد... او از همه كس قوی تر است... در یك دست ویشنو نجات دهنده شمشیری به مانند ستاره دنباله دار و در دست دیگرش انگشتری درخشنده دارد، هنگام ظهور وی، خورشید و ماه تاریك می شوند و زمین خواهد لرزید".
دركتاب " شاكمونی " نیزكه ازكتب مقدسه هندیان است آمده : "پادشاهی و دولت دنیا به فرزند سید خلایق دو جهان گشن " بزرگوار تمام شود، و اوكسی باشد كه بركوه های مشرق و مغرب دنیا حكم براند و فرمان كند، و بر ابرها سوار شود و فرشتگان، كاركنان او باشند ... دین خدا یك دین شود و زنده گردد و نام او "ایستاده " باشد و خداشناس باشد.
منبع: بازتاب
منبع : مرکز اسناد انقلاب اسلامی