یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

فنا - FANAA


فنا - FANAA
سال تولید : ۲۰۰۶
کشور تولیدکننده : هند
محصول : یاش چوپرا و آدیتیا چوپرا
کارگردان : کونال کوهلی
فیلمنامه‌نویس : شیبانی باتیجا
فیلمبردار : راوی ک. چاندران
آهنگساز(موسیقی متن) : سلیم مرچنت، چاتین پاندیت و لالیت پاندیت
هنرپیشگان : عامرخان، کاجول، تابو، شینی آهوجا، جاسپال بهاتی، لارا دوتا و ریشی کاپور
نوع فیلم : رنگی، ۱۶۸ دقیقه


̎زونی̎ (کاجول) دختری کشمیری که از کودکی بینائی‌اش را از دست داده برای حضور در مراسم روز استقلال هند هم‌راه دوستانش به دهلی فرستاده می‌شود. در دهلی، ̎زونی̎ با ̎ریحان̎ (عامرخان) راهنمای تور آشنا می‌شود و دل به او می‌بازد. این عشق دوطرفه است و ̎ریحان̎ تنها به واسطهٔ مشکلی که نمی‌تواند بازگویش کند از قبول عشق ̎زونی̎ سر باز می‌زند. اما سرانجام در شرایطی که قطار ̎زونی̎ به سمت کشمیر حرکت می‌کند، او را از قطار پیاده می‌کند و با هم ازدواج می‌کنند. پس از ازدواج، ̎ریحان̎ راهی برای درمان ̎زونی̎ می‌یابد و او به اتاق عمل می‌زود. وقتی ̎زونی̎ چشم‌هایش را باز می‌کند، ساعتی از کشته شدن ̎ریحان̎ در یک عملیات تروریستی سازمان‌دهی‌شده از سوی یک گروه آزادی‌خواه کشمیری گذشته است. هفت سال بعد ̎ریحان̎ که خود مسبب آن بمب‌گذاری بوده و نمرده، برای مأموریتی دیگر در منطقهٔ مرزی کشمیر نقشه می‌کشد. او در درگیری زخم می‌خورد و جسم نیمه‌جانش را به کلبه‌ای در کوهستانظهای برفی کشمیر می‌رساند. خانه‌ای که متعلق به ̎زونی̎ و پدرش، ̎ذوالفقار̎ (ریشی کاپور) است. ̎زونی̎ فرزند ̎ریحان̎ را هم که او را به نام پدر یعنی ̎ریحان̎ می‌خواند، کنار خود دارد. ̎ریحان̎ بی آن‌که شناخته شود مدتی را نزد خانوادهٔ ̎زونی̎ می‌ماند اما سرانجام زمانی که عشق قدیمی‌اش زنده می‌شود حقیقت را فاش می‌کند. هم‌زمان ̎ذوالفقار̎ می‌فهمد تروریستی که قرار است آخرین قطعهٔ یک بمب اتمی را برای انفجار در دهلی به تندروهای کشمیری برساند، همان ̎ریحان̎ است. در درگیری ̎ریحان̎ و ̎ذوالفقار̎، پدر ̎زونی̎ براثر یک تصادف کشته می‌شود اما ̎زونی̎ حقیقت را می‌فهمد و با ̎تایاگی̎ (تابو) مأمور پی‌گیری پرونده تماس می‌گیرد و به او خبر می‌دهد که ̎ریحان̎ و قطعهٔ آخر بمب نزد او هستند. ̎ریحان̎ پیش ̎زونی̎ می‌آید و قطعه را از او می‌گیرد ولی درست در لحظه‌ای که می‌خواهد قطعه را تحویل دهد به‌دست ̎زونی̎ از پا درمی‌آید.
● فنا امتداد مسیری است که یاش چوپرا در ویرـ زارا (۲۰۰۴) آغاز کرده بود. یک داستان عشقی بر بستر یک رابطهٔ سیاسی؛ و دقیقاً برای پرهیز از تکرار، کارگردانی این یکی به کوهلی سپرده شده و کمپانی یاش راج فیلمز تنها تهیه کنندهٔ کار است. با این حال داستان عوض شده، درگیری‌های درونی قهرمان‌ها این‌جا جایش را به درگیری‌های فیزیکی داده و البته کوهلی برخلاف راتنام در از قلب (۱۹۹۸) حکم کلی را به نفع هند می‌دهد و عشق را قربانی وطن‌پرستی می‌کند. فیلم یک ساختار متعارف بالیوودی دارد اما ویژگی بزرگش زوج بازیگری‌اش است که فیلم به شدت وابسته به آنان است. عامرخان و کاجول که از کمترین ستاره‌های بالیوود هستند در یک نمایش فوق‌العاده ـ به ویژه در نیمهٔ دوم فیلم ـ زوجی به یادماندنی خلق می‌کنند و به پایان فیلم وجهی دیگر می‌بخشند. فنا به واسطهٔ محوری بودن شخصیت‌های مسلمان در کشورهای عربی به شدت مورد توجه واقع شد و تماشاگران غربی هم فیلم را بیشتر از خود هندی‌ها دوست داشتند.