سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا
بنزین و یک عادت ایرانی
شاید روزی كه بوعلی سینا، در گوشه تنگ و تاریك خانه كوچكش قلم در دست گرفت و بر سر لوحه یكی از پوستین ها عبارت: «پیشگیری بهتر از درمان است» را نوشت، هیچ گاه نمی توانست تصور كند كه هزار سال بعد، اخلافش این كلام را هر روز در گوش یكدیگر زمزمه می كنند و آن را مدام تكرار می كنند. اما هیچ گاه به آن عمل نمی كنند.
راستش، این ماجرا به یك عادت و رویه در زندگی ما ایرانی ها بدل شده است. انگار قرار نیست هیچ گاه این سخن نغز شنیده شود و به آن هم عمل. ماجرا، حكایت پرتب و تاب بنزین است.
هنگامی كه در سال ۵۷ به منظور افزایش ظرفیت پالایشی كشور اقدامات اولیه صورت گرفت، مصرف بنزین به عنوان یك معضل هنوز مطرح نشده بود. اما پس گذشت چند سال و با گسترش تولیدات خودروسازان، تقاضا برای مصرف بنزین روز به روز گسترش یافت و امروز با وجود افزایش ظرفیت پالایشگاه ها، هنوز چشم به دروازه های ورودی كشور برای واردات بنزین داریم.
مصرف روزانه بنزین در كشور به مرز ۷۵ میلیون لیتر رسیده است و این در حالی است كه كمتر از ۴۰ میلیون لیتر از بنزین مصرفی، تولید داخل است. با این خبر می توان به این موضوع پی برد كه دوباره، بحران باعث چاره اندیشی شده است.
هر چند در طول سال های اخیر و در پی تحقق برنامه های چهارم توسعه، با سرمایه گذاری ۱۷ میلیارد دلاری در ساخت و توسعه پالایشگاه ها، می توان امیدوار بود كه تا سال ،۸۹ تولید بنزین داخل به مرز ۱۲۰ میلیون لیتر، یعنی سه برابر تولید امروز برسیم.
اما با نگاهی به آمار و با توجه به رشد ۸۴ درصدی مصرف بنزین در هشت سال گذشته، آیا می توان امیدوار بود كه این میزان از تولید، پاسخگوی نیاز چهار سال آینده خواهد بود؟! با توجه به این نكته كه در تحقق تمام اهداف نیز موفق باشیم.
مشكل اصلی شاید در این آمار و ارقام نباشند. شاید عدم توجه به مدیریت مصرف، امروز ما را با این مشكل روبه رو كرده است. مشكلی كه در هر سال باعث صرف هزینه ۵ الی ۶ میلیاردی به منظور واردات بنزین می شود.
اگر در همان روزهایی كه به گسترش و توسعه پالایشگاه های كشور برای تأمین بنزین مصرفی توجه می شد، به نحوه مصرف جامعه نیز دقت می كردیم و مصرف مهار نشده ای را الگوی این سال ها نمی كردیم، شاید افزایش مصرف بنزین، ارقامی متعادل تر و باورپذیرتری را پیش رویمان می گشود.
با افزایش تولید خودروسازان از سویی و تردد خودروهای مسن و عدم رعایت استانداردهای روز جهانی، مصرف بنزین روز به روز افزایش می یابد و تقاضا برای مصرف این محصول هر روز بیشتر می شود. بنابر این بسیار بدیهی است كه اگر تصور كنیم كه در چهار سال آینده، چنانچه به مدیریت مصرف به عنوان یك مبنای اصلی توجه نكنیم، تولید ۱۲۰ میلیون لیتر در هر روز، كفاف مصرف داخلی را نكند و ما همچنان چشم به دروازه های ورودی كشور داشته باشیم. چقدر خوب است كه قبل از آن كه به فكر درمان باشیم از بروز یك بحران جلوگیری كنیم تا چالشی به نام بنزین در آینده مثل امروز بروز نكند.
عباس ثابتی راد
منبع : روزنامه همشهری
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رافائل گروسی نیچروان بارزانی رهبر انقلاب حج عراق مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم
شهرداری تهران تهران حجاب هواشناسی قوه قضاییه آموزش و پرورش قتل فضای مجازی پلیس سازمان هواشناسی شهرداری باران
خودرو ایران خودرو بازار خودرو قیمت دلار بانک مرکزی قیمت طلا قیمت خودرو دلار حقوق بازنشستگان مسکن قیمت بورس
نمایشگاه کتاب سریال افعی تهران مسعود اسکویی زنان تئاتر محمدعلی علومی تلویزیون دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما سریال کتاب
مغز دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان گوشی هوشمند
اسرائیل رژیم صهیونیستی حماس غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه رفح اوکراین طوفان الاقصی نوار غزه
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر ذوب آهن نساجی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی سپاهان رئال مادرید جواد نکونام
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون باتری گوگل مایکروسافت تلفن همراه ماهواره ناسا
رژیم غذایی بیمه کاهش وزن زیبایی چای دندانپزشکی فشار خون بیماران خاص سبزیجات