یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا


بلوتوث فرهنگ استفاده بایدها و نبایدها


بلوتوث فرهنگ استفاده بایدها و نبایدها
آیا تا کنون برای شما پیش آمده است که یکی از نزدیکان و دوستان تان از شما درخواست کرده باشد که بلوتوث تلفن همراهتان را فعال کنید تا او جدیدترین فایل دریافتی اش را برای شما ارسال کند؟!
آنچه که امروزه گریبانگیر گروهی از اقشار نوجوان و جوان این مرز و بوم و جامعه ما شده است ارسال و دریافت بلوتوث های جدید است، تصاویر میهمانی های بازیگران معروف سینما و تلویزیون، تقلید صدای افراد و شخصیتهای مختلف، آخرین مدل های لباس و موی داخلی و خارجی، قطعاتی از تصاویر و فیلمهای هالیودی، تصاویر غیر مجاز از میهمانی های خانوادگی، عروسی ها، جشن تولد دختران، کلاسهای دانشجویان دانشگاهها و... وهر روز که می گذرد بر تعداد آنها افزوده می شود. البته این نوشتار به صورتی کوتاه فقط به بلوتوث هایی که برروحیه، اعتقادات، وبینش گروههای مختلف جامعه تأثیر نامطلوب می گذارد خواهد پرداخت و مطمئنا خطاب ان نه به تمام جامعه و نه در خصوص تمامی فایلها ی صوتی و تصویری ارسالی از طریق بلوتوث نیست! چرا که در بسیاری از موارد استفاده های مطلوب نیز دارد.
بلوتوث یکی از روش های ارتباطی است که با فشار دادن دکمه ای از تلفن همراه به طور خودکار به جستجوی فرکانس های ارسالی از اطراف خود پرداخته و آنها را به صورت صوت یا تصویر دریافت و ارسال میکند. این امر نیز مانند دیگر فناوریها در ابتدای قرن حاضر و از سال ۲۰۰۰ عرضه شد و یکی از فناوریهای جدید در صنعت ارتباطات می باشد و موجب می شود استفاده کننده امکانات بسیار بیشتری را برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز خود داشته باشند.
یکی از دلایل توسعه روزافزون استفاده از این فناوری در میان اقشار ایرانی شاید عدم لزوم شناخت طرف مقابل برای دریافت یا ارسال اطلاعات باشد. مسئله ای که می توان به راحتی در اماکن عمومی مانند اتوبوس، مترو، سینما،پارک و... به راحتی آنرا مشاهده نمود. افراد بسیاری را مشاهده میکنید که دائما با تلفن همراه خود در حال ارسال و یا دریافت فایلهای صوتی وتصویری می باشند.
واقعا جای سؤال دارد که جامعه با فناوریهایی که هر روز با پیشرفت تکنولوژی شاهد گستردگی روزافزون آن ها هستیم چگونه باید برخورد کند؟
با توجه به تأثیرات گوناگونی که بلوتوث های غیر اخلاقی بر افکار و خلق و خوی جوانان و نوجوانان و حتی بزرگسالان دارد وظایف نهادهای نظارتی، تبلیغاتی، ارشادی و ... در این خصوص چیست؟
مطمئنا برانگیخته شدن حس کنجکاوی، کسب اطلاعات از افراد مشهور و مورد علاقه، عدم کنترل پیامهای ارسالی، سهولت در استفاده و بسیاری موارد دیگر باعث این امر شده است. مضرات استفاده از بلوتوث های غیر اخلاقی را شاید در اخبار و نشریات گوناگون خوانده و یا شنیده اید؛ مشکلات روحی و یا روانی بوجود آمده برای افرادی که در تصاویر منتشر شده حضور دارند، ایجاد مشکلات خانوادگی و اجتماعی، ترور شخصیتها، از بین رفتن حجابها و مرزهای اعتقادی و شرعی، تحریک ریشه های قومی و قبیله ای و هزاران مورددیگر.
به طور کلی استفاده از بلوتوث به عنوان یک فرایند جدید ارتباطی برای ایجاد ارتباط بیسیم دستگاه تلفن همراه و هندزفری با یکدیگر، امکان ارتباط بیسیم بین کامپیوترها در محیط های کوچک،امکان ارتباط بیسیم با دستگاههای ورودی و خروجی کامپیوترهای PC مانند صفحه کلید،چاپگر و موس، امکان انتقال فایل های صوتی و تصویری بین گوشی های تلفن همراه و کامپیوتر، امکان استفاده در دستگاه های کنترل از راه دور و موارد دیگر می باشد ولی آیا به راستی در جامعه ما فرهنگ استفاده از این ابزار پرسود معرفی و برای چگونگی استفاده از آن آموزش های لازم ارائه شده است؟
بدون تردید برای استفاده از هر وسیله ارتباطی و فناوری جدید بایستی فرهنگ خاص استفاده از آن
نیز تدوین و در اختیار همگان قرار گیرد. البته ممکن است در ابتدا با موانع و مشکلاتی روبرو شود؛ «مانندآموزش استفاده از کمربند ایمنی اتومبیل» اما مطمئنا در دراز مدت اثرات بسیار مثبت و خوشایندی خواهد داشت. برای رسیدن به این مقصود استفاده از وسایل ارتباط جمعی مانند تلویزیون «ساخت فیلمهای کارتونی و انیمیشن» پیامهای رادیویی و روزنامه ها میتوان در مدت زمان کوتاهی اقشار جامعه را با استفاده بهینه از فناوریهای جدید اطلاعاتی و ارتباطی آگاه کرد.
حضور جامعه شناسان، روان شناسان اجتماعی و سازمانهای مرتبط نیز برای تدوین فرهنگ مذکور به منظور بررسی، شناخت، آسیب شناسی و ارائه راهکارهای جدی و قابل انجام بسیار ضروری است.
به زعم نگارنده دو نهاد خانواده«پدر، مادر، بستگان و محیط خانواده» و جامعه«مدرسه محیط کار محیط های آموزشی و...» مهمترین عامل تأثیر گذار در این عرصه می باشند که هر یک و ظایفی بر عهده دارند و بایستی این وظایف توسط اندیشمندان و فرهیختگان جامعه تدوین و ارائه گردد.
مجید بوجارزاده
کارشناس ارشد تحقیق در ارتباطات
منبع : آرش رضائی