جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

ارزیابی روش LPF و PCLPF و پیشنهاد یک روش جدید برای حل مشکل dc offset در کنترل برداری مستقیم موتورهای القایی


ارزیابی روش LPF و PCLPF و پیشنهاد یک روش جدید برای حل مشکل dc offset در کنترل برداری مستقیم موتورهای القایی
کنترل برداری مستقیم موتورهای القایی با جهت یابی شار استاتور، یکی از انواع روشهای کنترل برداری موتور القایی است که دارای مزایایی نسبت به سایر روشهاست. مهمترین ضعف این روش وجود انتگرال گیر خالص در تخمینگر شار استاتور است. زیرا وجود dc offset در جریان و ولتاژ اندازه گیری شده، باعث ایجاد خطا در شار تخمینی می شود. در این مقاله ابتدا مشکلات ناشی از dc offset در انتگرال گیرهای فوق بیان می شود. برای حل این مشکلات چنانچه به جای انتگرال گیر خالص از فیلتر پایین گذر LPF و یا از فیلترهای پایین گذر برنامه پذیر سری PCLPF استفاده شود، دامنه offset dc در خروجی کاهش می یابد. بنابراین مقادیر تخمینی تا حدودی با مقادیر واقعی نزدیکتر می شوند. ولی در این روشها مسایل دیگری از قبیل ایجاد نوسان در گشتاور و شار، مشکل راه اندازی و کنترل سیستم در سرعتهای پایین پیش می آید. در ادامه این مقاله برای حل مشکل dc offset یک روش جدید مبتنی بر اندازه گیری ماکزیمم و مینیمم خروجی انتگرال گیر پیشنهاد شده است. با استفاده از نتایج شبیه سازی درایو کنترل برداری با تخمینگر فوق ملاحظه می شود که میزان اختلالات ناشی از dc offset بسیار کاهش یافته و نوسانات گشتاور و شار موتور ناچیز خواهند بود. در این حالت انجام کنترل برداری از حالت سکون امکان پذیر است و نیاز به سیستم راه انداز جداگانه ندارد.
محمد ابراهیمی
احمد قادری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی