شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
شیعه چند فرقه دارد؟
شیعه نیز مانند تسنن، دارای فرقه های متعدد است. اما به راستی شیعه را باید دارای چند فرقه و انشعاب دانست؟ پاسخ این سوال را به روایت علی ربانی گلپایگانی، پی می گیریم:در كتب ملل و نحل، برای شیعه فرقههای بسیاری ذكر شده و حتی گفته شده است كه حدیث معروف افتراق امت (هفتاد و سه فرقه) بر فرقههای شیعه منطبق میگردد، ولی باید توجه داشت كه اولا: برخی از این فرقهها مانند غلات و شعب آن و. . . ، حقیقتا از انشعابات شیعه نبوده و دانشمندان شیعه آنها را تكفیر نمودهاند، و ثانیا: حقیقت انشعاب در مذهب شیعه این است كه در مسئله امامت، كه معرف مكتب تشیع است، اختلافاتی وجود داشته باشد، ولی اختلاف در مسائل اعتقادی دیگر معیار شناخت فرقههای شیعه نیست. بر این اساس، ذكر بسیاری از این فرقهها، از قبیل هشامیه، یونسیه، نعمانیه و. . . به عنوان فرقه شیعه واقع بینانه نیست، ثالثا: تعداد بسیاری از فرقههایی كه در مسئله امامت از آنها یاد شده است، بر فرض واقعیت داشتن آنها، زمان كوتاهی بیش دوام نیاورده و به كلی محو گردیدهاند، مثلا پس از شهادت امام عسكری علیهالسلام فرقههای چهارده گانهای برای شیعه نقل گردیده كه هیچ اثری از آنان یافت نمیشود و حتی واقعیت داشتن آنها نامعلوم است، چنانكه شیخ مفید پس از ذكر فرقههای چهاردهگانه گفته است:
«در این زمان (۳۷۳ هجری) جز امامیه (اثنا عشری) كه به امامتحضرت مهدی (عج) معتقدند، فرقهای وجود ندارد، و فرقههای دیگر منقرض شده و جز حكایاتی غیر قابل اعتماد از آنان در دست نیست» . (۱)
محقق طوسی نیز پس از اشاره به فرقههایی كه در كتاب ملل و نحل برای شیعه ذكر گردیده گفته است:
«اینها اختلافاتی است كه درباره شیعه نقل شده است، ولی از اكثر آنها جز در كتابهای غیر قابل اعتماد اثری یافت نمیشود، و برخی از این فرقهها مانند غلات و گروهی از باطنیه خارج از اسلاماند» . (۲)
علامه طباطبائی نیز پس از اشاره به فرقههای كیسانیه، زیدیه، اسماعیلیه، فطحیه و واقفیه گفته است:
«دیگر پس از امام هشتم تا امام دوازدهم كه نزد اكثریتشیعه، مهدی موعود است، انشعاب قابل توجهی به وجود نیامد، و اگر وقایعی نیز در شكل انشعاب پیش آمده چند روز پیش نپاییده و خود به خود منحل شده است، مانند اینكه جعفر فرزند امام دهم پس از حلتبرادر خود (امام یازدهم) دعوی امامت كرد و گروهی به وی گرویدند، ولی پس از چند روزی متفرق شدند و جعفر نیز دعوی خود را تعقیب نكرد، و همچنین اختلافات دیگری در میان رجال شیعه در مسائل علمی كلامی و فقهی وجود دارد كه آنها را از انشعاب مذهبی نباید شمرد» . (۳)
● فرقههای اساسی شیعه
در مورد تعداد فرقههای اساسی شیعه (اصول فرقه شیعه) چند قول است:
بغدادی آنها را سه فرقه دانسته است: «زیدیه، كیسانیه و امامیه» . وی در آغاز غلات را نیز از انشعابات شیعه دانسته، ولی بعدا یاد آور شده است كه چون آنان از اسلام خارج شدهاند از فرقههای اسلامی به شمار نمیآیند. (۴)
رازی غلات را نیز بر تعداد آنان افزوده است (۵) و شهرستانی اسماعیلیه را نیز بر شمرده و فرقههای اصلی شیعه را پنج فرقه دانسته است. (۶)
محقق طوسی نیز در قواعد العقائد با نظریه بغدادی موافقت نموده و اصول فرقههای شیعه را زیدیه، كیسانیه و اثنا عشریه دانسته است. این سه فرقه در وجوب نصب امام بر خدا اتفاق نظر دارند، ولی دو فرقه غلات و اسماعیلیه امامت را واجب «من الله» میدانند نه واجب «علی الله» . (۷)
قاضی عضد الدین ایجی نیز اصول فرقههای شیعه را سه فرقه غلات، زیدیه و امامیه دانسته است. (۸) و بالاخره علامه طباطبائی انشعابات اصلی شیعه را در زیدیه، اسماعیلیه و اثنا عشریه خلاصه كرده است. (۹)
یادآور میشویم اگر ملاك در بیان فرقههای امامیه یا شیعه كلام شیخ مفید باشد كه هر كس قائل به نص در مسئله امامتبوده و علی علیهالسلام را امام و جانشین بلا فصل پیامبر بداند امامی و شیعی نامیده میشود، سخن شهرستانی جز در مورد غلات صحیح است و امامیه مشتمل بر فرقههایی چون فطحیه و ناووسیه نیز میگردد، و اگر ملاك فرقههای موجود شیعه است نه آنها كه منقرض شدهاند، در این صورت كلام علامه طباطبائی استوار است.
ما در این بحث، عمده فرقههای شیعه را كه در مسئله امامت پدید آمدهاند به اجمال یادآور میشویم، ولی از فرقههایی چون هشامیه، یونسیه، زراریه و مانند آن كه ربطی به مسئله امامت ندارند بحث نخواهیم كرد و در مورد غلات نیز با نظریه بغدادی موافقیم كه آنها در حقیقت جزو هیچ یك از فرقههای اسلامی نیستند، و درباره پیروان فرقههایی كه منقرض شده، یا در مسائل كلامی آرا و عقاید زیدیه، اسماعیلیه و امامیه را پذیرفتهاند، به اختصار خواهیم گذشت. در حقیقت محور بحث مشروح ما را فرقههای زیدیه، اسماعیلیه و امامیه تشكیل میدهند.
پینوشتها:
۱- الفصول المختاره، ص ۳۲۱.
۲- تلخیص المحصل، ص ۴۱۳.
۳- شیعه در اسلام، ص ۶۱.
۴- الفرق بین الفرق، ص ۲۳- ۲۱.
۵- تلخیص المحصل، ص ۴۰۸.
۶- الملل و النحل، ج ۱، ص ۱۴۷.
۷- قواعد العقائد، ص ۱۱۰.
۸- شرح المواقف، ج ۸، ص ۲۸۵.
۹- شیعه در اسلام، ص ۳۲.
۱- الفصول المختاره، ص ۳۲۱.
۲- تلخیص المحصل، ص ۴۱۳.
۳- شیعه در اسلام، ص ۶۱.
۴- الفرق بین الفرق، ص ۲۳- ۲۱.
۵- تلخیص المحصل، ص ۴۰۸.
۶- الملل و النحل، ج ۱، ص ۱۴۷.
۷- قواعد العقائد، ص ۱۱۰.
۸- شرح المواقف، ج ۸، ص ۲۸۵.
۹- شیعه در اسلام، ص ۳۲.
منبع : خبرگزاری آفتاب
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی حجاب مجلس دولت سیزدهم دولت رئیسی رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی گشت ارشاد پاکستان جمهوری اسلامی ایران
تهران قتل شهرداری تهران پلیس هواشناسی سیل کنکور فضای مجازی وزارت بهداشت سازمان سنجش زنان پایتخت
خودرو قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن ارز تورم ایران خودرو
سینمای ایران سریال کیومرث پوراحمد تلویزیون سریال پایتخت قرآن کریم موسیقی سینما تئاتر ترانه علیدوستی کتاب مهران مدیری
کنکور ۱۴۰۳ اینترنت عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
پرسپولیس فوتبال استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک فوتسال بازی تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا لیورپول
هوش مصنوعی گوگل تبلیغات نخبگان مدیران خودرو فناوری اپل ناسا سامسونگ آیفون بنیاد ملی نخبگان
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل