دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا

۱۰۱ قانون مهم تجارت


۱۰۱ قانون مهم تجارت
نویسندگان: لسلی پاکل – آدریان آویلا
مترجم: مامک بهادرزاده
انتشارات: پیک آوین
تاریخ چاپ: ۱۳۸۴
دنیای تجارت و کسب و کار جایی برای غیرحرفه‌ای‌ها نیست و معمولا برای گام گذاشتن در این مسیر باید زره آهنین بپوشی و سالها درگیر فرضیات اشتباه شوی و گامهای زیان‌آور برداری تا سرانجام حرفه‌ای شوی. مدرک فوق‌لیسانس مدیریت بازرگانی، فارغ‌التحصیلان علاقه‌مند را با همه گونه اصطلاحات علمی وفنی مرتبط آشنا می‌سازد و بررسی موردی این رشته را محقق می‌سازد. به این ترتیب امکان گفتگوی تجارتی را برایشان فراهم می‌سازد، اما همانند آموزشهای مقدماتی نظامی، جانشین مناسبی برای عرصه واقعی نبرد نیست. مهم نیست شما چقدر خود را برای این کار آماده کرده باشید، باز هم موانع زیادی در این مسیر وجود دارند. همانطور که برای بسیاری از آنها که گفته‌های خردمندانه‌شان در این کتاب آمده است وجود داشته است.
امیدواریم این کتاب نوعی کتاب راهنما برای شما باشد و با معرفی نظرات، مفاهیم، راهکارها و آشکارسازی واقعیاتی که هر تاجر و کاسبی در کار و زندگی خود با آن مواجه است شما را به یک مربی و رایزن خردمند و ایمن بدل سازد. برای تحقق این امر، ما در کنار جستجوی اصول ضروری سرمایه‌گذاری، رهبری، مدیریت، بازاریابی و موفقیت، همچنین به دنبال بیانات مفید و موجزی درخصوص مهارتهای اصولی تجارت از زبان بزرگترین سرمایه‌گذاران، کارآفرینان، مدیران و نوابغ خلاق جهان تجارت و اقتصاددانان و نظریه‌پردازان برجسته این رشته بودیم. علاوه بر اینها برخی حقایق مکاشفه‌ای را نیز از منابع غیرمرتبطی مانند انجیل، یک مقاله‌نویس روزنامه و یک خواننده محلی عنوان کردیم. به منظور وسعت بخشیدن و به حداکثر رساندن مطالب گردآوری شده نیز از هر نفر فقط یک مطلب درج شده است.
در نگاه اول ممکن است برخی ازاین اصول ذکر شده بیشتر ساده به نظر برسند تا ژرف. بعضی دیگر شاید مشابه هم یا در تضاد با هم باشند. اما عقیده ما بر آن است که مجموعه آنها وقتی در کنار هم می‌آید، بسیاری از اصول اساسی و معتبر را که در زندگی و تجارت ارزش فراوانی دارند به واسطه تمرین و تکرار، ملکه ذهن می‌سازد.
دنیای تجارت همانند کل دنیای بزرگ پیرامونمان چیزی نیست که به وسیله قدرت، ثروت یا تنها به ضرب اراده قابل کنترل باشد. قطعا وقتی رهنمودها و دستورالعمل‌های مفیدی در این زمینه وجود دارند، هیچ فرمول جادویی وجود نخواهد داشت. تجارت در نهایت با مردم سر و کار دارد، مردمی که هر کدامشان نیازها، آرزوها، ضعفها و توانمندیهای خاص خود را دارند. این حرفه شامل کسانی است که در ارتباط‌گیری، همدلی و الهام‌بخشی به همکاران و مشتریانشان حرف اول را می‌زنند. کسانی که در تجهیز توانمندیها و به حداقل رساندن ضعفهایشان مصمم‌تر هستند زیرا می‌دانند که این امر، موفقیتشان در دنیای تجارت را محتمل‌تر می‌کند. کتاب شامل شش بخش از قرار زیر می‌باشد: بخش یک اصول سرمایه، بخش دو سرمایه‌گذاری، بخش سه رهبری، بخش چهار مدیریت، بخش پنج بازاریابی و فروش و بخش شش موفقیت .
به عنوان مثال به چند سخن کوتاه از کتاب اشاره می‌گردد: به وقت ضرورت، از گام بزرگ برداشتن نهراس، هرگز نمی‌توان با دو گام کوچک، از پرتگاهی عظیم گذر کرد. (دیوید لوید جورج)؛ مهم نیست چقدر درمی‌آوری، مهم این است که چه مقدارش را حفظ می‌کنی (رابرت کیوساکی)؛ فرق بین یک انسان موفق با دیگران در کمبود قدرت نیست، در کمبود دانش هم نیست، در کمبود اراده است (وینس لومباردی).
گردآورنده: مهناز پورمجیب
منبع : مجله گسترش صنعت


همچنین مشاهده کنید