جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۳۰ ژانویه ۱۹۴۸ ـ روزنامه نگاری که گزارشگری جنگ را بنیادگذارد


۳۰ ژانویه ۱۹۴۸ ـ روزنامه نگاری که گزارشگری جنگ را بنیادگذارد
«آلفرد» تاونسند روزنامه نگاری که جنگهای داخلی آمریکا (۱۹۶۱ تا ۱۹۶۵) پوشش خبری داد سی ام ژانویه ۱۹۴۸ به دنیا آمد. در طول تاریخ از زمان توسیدیدس تا جنگهای داخلی آمریکا، جهان جنگنویس فراوان به خود دیده است که بسیاری از آنان شاهد عینی نبردها بودند، اما آلفرد نخستین روزنامه نگاری بود که حرفه گزارشگری جنگ را به وجود آورد و پس از او سمت «خبرنگار نظامی» در رسانه ها خلق شد. او بود که نظر داد تا کسی از رموز و فنون نبرد آگاه نباشد و تاریخ و جغرافیا نداند و با سیاست آشنا نباشد نخواهد توانست یک گزارش بیطرفانه و واقعی از یک فعالیت جنگی را که حتی قابل استفاده برای یک ژنرال باشد تهیه کند. از زمان پیدایش گزارشگری جنگ، بیشترین تلفات نیز درمیان روزنامه نگاران جنگنویس رخ داده است.
آلفرد تنها به شرح صحنه نبرد ها اکتفا نمی کرد بلکه جزئیات حاشیه و اثر نبردها بر زندگی مردم و مزارعی که صحنه جنگ قرار می گرفتند به رشته تحریر در می آورد. وی دارای چند پیک سوار بود تا گزارشهایش را به روزنامه ها برساند و عمدتا به صورت خبرگزاری عمل می کرد. پس از اتمام جنگهای داخلی آمریکا، آلفرد به نوشتن خاطرات خود از این جنگها پرداخت. بسیاری از مورخان جنگهای داخلی آمریکا به نوشته های او استناد کرده اند.
از کارهای جالب آلفرد خرید زمینی است که صحنه یکی از نبردها بود و این زمین در ایالت مریلند، اینک به نام او به صورت یک پارک عمومی در آمده و سنگر ها و جنگ افزارهای بر جای مانده به همان صورت نگهداری می شود. او پول این زمین را از محل فروش کتاب خاطراتش به دست آورده بود. آلفرد که نام مستعار «گاث» برخود گذارده بود در سال ۱۹۱۴ در گذشت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید