جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اولین قوانین شهرداری


اولین قوانین شهرداری
در زمان سید ضیاء و در ۱۳۰۰ بلدیه با تشكیلات جدید تاسیس شد.
گاسپار ایپگیان به عنوان رئیس بلدیه تهران معرفی و مامور تشكیل اداره جدید شد. بلدیه دارای شش اداره بود. اداره صحیه و معاونت عمومی؛ اداره محاسبات و عایدات و اداره امور خیریه؛ اداره ساختمان، روشنایی و میاه (مردگان)، اداره تفتیش، سجل احوال، احصائیه و نشریات؛ اداره كابینه پرسنل، تنظیمات، ملزمات، اجراییات و رسومات.
بلدیه آمده بود تا سیمای تهران را جلایی دهد و راهی بجوید برای ساماندهی این شهر. گاسپار ایپگیان نیز اقداماتی مهم در طهران انجام داد. از جمله آن، تامین روشنایی خیابان‌های مهم تهران با چراغ برق در خیابان‌های امیریه، لاله‌زار، اسلامبول و علاءالدوله بود.
بدین ترتیب خیابان‌های تهران بعد از مدت‌ها رنگ روشنایی را به خود دید. البته مدت‌ها قبل خیابان چراغ گاز كه پشت ارگ سلطنتی قرار داشت، به وسیله فانوس‌ها چراغانی شده بود، اما این اقدام بلدیه بیشتر مورد توجه قرار گرفت.
پس از چندی بلدیه صاحبان دكان‌های خیابان‌های لاله‌زار و علاءالدوله و ناصریه را موظف كرد در و پیكر مغازه‌ها را رنگ كرده و تابلوهایی خوانا بر سردرشان نصب كنند. پشت شیشه‌ها را پاك كرده و از نام‌های فارسی استفاده كنند.
ماموران اداره صحیه به‌طور مرتب، به دكان‌های آشپزی، كله‌پزی، چلوكبابی، سلمانی و حمام‌ها سركشی كرده و به نظارت امور نظافتی آنها می‌پرداختند. ایپگیان دستور بنای ساختمان بلدیه در میدان توپخانه و خاكریزی و تسطیح خیابان چراغ برق را صادر كرد. همچنین این اداره به آب‌پاشی و رفت و روب خیابان‌ها و كوچه‌‌ها و جمع‌آوری زباله‌ها اقدام كرد و برای كوچه‌ها و خیابان‌های شهر، با نصب تابلوهایی نامگذاری كرد.
ایپگیان به عنوان اولین شهردار رسمی شهر تهران توانست به امور شهری نظم دهد و چهره تهران را از شهری ابتدایی به پایتختی منظم تبدیل كند. البته تمامی اقدامات وی در تهران او را به عنوان یك فرد خارجی و اجنبی مطرح كرد و مردم شهر نه به او و نه به فعالیت‌هایش توجهی نكردند.
منبع : همشهری


همچنین مشاهده کنید