جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چگونه کودکی فعال و پرتحرک پرورش دهیم !


چگونه کودکی فعال و پرتحرک پرورش دهیم !
امروزه ، كودكان بی تحرك تر شده و چاقی در میان آنان شیوع بیشتری یافته است . میزان چاقی كودكان در حال افزایش است . كودكان امروزی تحرك و فعالیت كافی ندارند یعنی تنها چیزی حدود ۳۸ درصد از كودكان چاق و ۴۷ درصد از كودكان با وزن معمولی تحرك كافی دارند . بقیه كودكان به جای شركت در كلاسهای ورزشی فوق برنامه بعد از مدرسه یا تفریح و نرمش در پاركها بیشتر انجام بازیهای كامپیوتری ، كار با اینترنت یا تماشای تلویزیون را انتخاب می كنند . به ما اجازه دهید كه به شما كمك كنیم تا فرزندانی سالم و پرتحرك تر را با آموزشهای « تربیت كودك فعال » پرورش دهید .
انجام ورزش و نرمش مرتب ، فواید فراوانی برای كودكان دارد كه شامل كنترل وزن ، پرورش استخوانهایی قوی و محكم ، جلوگیری از بروز بیماریهای مزمن ، بهبود سلامت ذهنی ، خواب بهتر و پیشرفت درسی است . برای پرورش كودكی فعال ، نكات زیر را دنبال كنید :
فعالیتهایی را كه كودك طی آن ملزم به نشستن زیاد است ، محدود كنید . یكی از عوامل اصلی و مؤثر در چاقی مدت زمانی است كه كودك در حالت نشسته به تماشای تلویزیون یا بازی كامپیوتری می پردازد . مطالعات نشان داده است كه ۶۰% چاقی كودكان ارتباط مستقیمی با تماشای بیش از حد تلویزیون دارد در واقع میزان رشد چاقی ۲% برای هر ساعت از روز كه به تماشای تلویزیون می پردازید تخمین زده شده است . كاهش مدت زمانی كه كودك در مقابل تلویزیون یا كامپیوتر سپری می كند وقت آزاد بیشتری را برای كودك فراهم ساخته تا او بتواند هر روز به فعالیتهای جسمانی بپردازد .
تشویق به انجام فعالیتهای تفریحی . كودكان دوست دارند اوقات خوبی داشته باشند و در فعالیتهای تفریحی شركت كنند . بدین منظور ، میزان فعالیت و بازیهای آزاد چون گرگم به هوا ، قایم باشك ، طناب بازی ، توپ بازی را به میزان ورزشهای فوق برنامه بعد از ساعات مدرسه او افزایش دهید . اگر كودكان شما از بازی و ورزشهایی كه انجام می دهند ، لذت ببرند ، تمایل بیشتری به ادامه آنها در آینده شما می دهند در نتیجه كالری اضافی بدنشان سوخته و تناسب اندام و سلامت آنان بهبود می یابد .
شیوه زندگی فعال را به كودك خود آموزش دهید :
شما باید یك الگوی مناسب برای كودكتان باشید . چرا كه آنها كارهایی را كه شما انجام می دهید انجام خواهند داد نه آنچه را كه شما بگویید !
مطالعات نشان می دهد كه كودكان والدینی كه خود اهل ورزش هستند ، نسبت به فرزندان والدین غیر فعال شش برابر بیشتر احتمال آن وجود دارد كه پرتحرك شوند . به فرزندانتان لذت و تفریح انجام فعالیتهای بدنی را نشان دهید چرا كه این كار آنها را تشویق به خاموش كردن تلویزیون یا كامپیوتر و پیوستن به تفریح والدین می كنند . با فرزندانتان به پیاده روی در پارك ، دوچرخه سواری یا دیگر فعالیتهایی كه می توانید با هم انجام دهید بروید .
* فعالیت و ورزشهای جسمانی را از همان دوران كودكی آغاز كنید .
كودكانتان را از سنین پایین به انجام فعالیتهای جسمانی و ورزش عادت دهید چرا كه این كار عادت انجام ورزش در تمام طول زندگی او را تضمین می كند . با كودكانی كه چهار دست و پا راه می روند بازی سرگرم كننده دالی موشك را انجام دهید تا ببینید كه او چقدر می تواند خود را بكشد یا بپرد . زمانی كه بزرگتر شدند با كودك خود پیاده به مدرسه روید و مسئولیت انجام بعضی كارهای روزمره را به عهده او بگذارید ، او را تشویق به انجام فعالیتهای فوق برنامه و یا ثبت نام در تیمها و كلاسهای ورزشی محله تان كنید . لیست فعالیتهای جسمانی مناسب بی شمار است پس فعالیتهایی را كه مناسب سبك زندگی و خانواده شماست و از انجام آن لذت می برید انتخاب كنید .
حرف آخر
حرف آخر اینكه باید بدانیم پرورش كودكانی كه بتوانند انجام مرتب فعالیتهای جسمانی را در برنامه روزانه زندگی خود قرار دهند یك عامل كلیدی در سلامت آینده آنان است .
منبع : شمیم


همچنین مشاهده کنید