جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آنتی‌بادی‌تراپی برای نور و بلاستوما در طب کودکان


آنتی‌بادی‌تراپی برای نور و بلاستوما در طب کودکان
نوروبلاستوما نوعی سرطان است كه در سلول‌های عصبی اتفاق می‌افتد و بیشتر كودكان به آن مبتلا می‌شوند. دانشمندان در بیمارستان‌ كودكان آمریكا نوعی درمان را كه شامل آنتی‌بادی سلول T نسبت به سلول‌های نورپلاسما است شروع كردند و مولكولی را برای تحریك رشد سلول T وارد بدن كردند. البته این روش برای سرطان‌های خفیف و تومورهایی كه در مراحل اولیه رشد هستند، مناسب است. پتانسیل این روش در درمان این بیماری بسیار چشمگیر است و ۴۰% كودكان مبتلا به نوربلاستوما را می‌تون با این روش تحت درمان قرار داد.
این پژوهش نشان می‌دهد كه سیتم ایمنی را می‌تون در مورد سلول‌‌های سرطانی مورد نظر كه نسبت به درمان‌های رایج، مثل شیمی درمانی مقاوم شده‌اند، تغییر داد. در این روش آنتی‌بادی‌های مصنوعی به بدن تزریق می‌شوند كه سلول‌های نورپلاسما را شناسایی می‌كنند و سولل‌های ایمنی مثل لنفوسیت‌های T با این سلول‌های شناسایی شده مبارزه می‌كنند و پروتئین‌های موسوم به سیتوكین با این روش می‌توانند لنفوسیت‌های T را تحریك كنند.
در گذشته نیز برای درمان این بیماری از آنتی‌بادی استفاده می‌شد. اما این روش درمانی همراه با درد بسیار شدیدی بود كه باعث می‌شد سطح آنتی‌بادی قابل تزریق به بدن محدود باشد. اما در این روش جدید آنتی‌بادی خاصی مورد استفاده قرار گرفته است، كه مشكلات قبلی را ندارد و می‌توان آن را تا سطوح بالا به بدن بیمار تزریق كرد بدون اینكه مشكل خاصی را برای او به وجود آورد. موفقیت در درمان این بیماری بسیار اهمیت دارد چرا كه نورپلاسما به سرعت در بدن منتشر می‌شود و هر چه بیشتر پیشرفت كند. درمان آن مشكل‌تر می‌شود. بسیاری از كودكان با این روش تحت درمان قرار گرفتند و تا ۵ سال پس از درمان هم اثرات این بیماری در این كودكان مشاهده نشده است.
منبع : مجله مهندسی پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی


همچنین مشاهده کنید