جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

عمر وسائل خانگی


انتخاب صحیح و استفاده درست از وسائل خانگی نه فقط مصرف انرژی و در نتیجه هزینه‌های خانواده را کاهش می‌دهد و سرمایه بزرگی را برای توسعه کشور ذخیره می‌کند، بلکه بر عمر این دستگاه‌ها نیز می‌افزاید. تمام دستگاه‌های خانگی دارای عمر مشخصی هستند که بر اساس تعداد ساعت‌های مصرف و در شرایط استفاده درست، محاسبه می‌شود. بدیهی است هر اندازه فشار مصرف بر آنها کمتر باشد این دستگاه‌ها بیشتر عمر خواهند کرد. به‌عنوان مثال، آزمایش‌های علمی نشان داده‌اند که عمر متوسط یک ماشین لباسشوئی ساخت ایران، حدود هزار ساعت است. پس اگر هفته‌ای ۲ بار و هر بار ۱ ساعت از آن با ظرفیت کامل استفاده شد، ۱۰ سال بدون آن‌که مشکل چندانی ایجاد نماید، عمر خواهد کرد. اگر به‌جای ۲ بار، ۳ بار در هفته با ظرفیت نیمه کامل و هر بار یک ساعت از آن استفاده کنیم، عمر این دست‌گاه به ۷ سال کاهش خواهد یافت.
عمر متوسط تلویزیون ۲۰ هزار ساعت است که استفاده روزانه ۴ ساعت از آن، ۱۴ سال بهره‌برداری از آن ممکن می‌کند. اما اگر مثل بسیاری از خانواده‌ها بی‌آن‌که برنامه‌ای خاص و مورد نظر باشد تلویزیون را روشن نگه داریم و ۶ ساعت از آن در روز استفاده کنیم، عمر دستگاه به ۱۰ سال کاهش می‌یابد، همین محاسبه‌ها را خود شما نیز می‌توانید انجام بدهید. عمر متوسط چند دستگاه برقی را که در همان آزمایش‌ها مشخص شده‌اند، در زیر مشاهده می‌کنید:
پلوپز ۲۵۰۰ ساعت
سماور برقی ۵۰۰۰ ساعت
یخچال و فریزر هر کدام ۳۵۰۰۰ ساعت
پنکه ۱۰۰۰۰ ساعت
باز هم یادآوری می‌کنیم که این عمرها تنها در شرایطی صادق است که فشار اضافی بر دستگاه‌ها وارد نیاید و طبق سفارش‌های تولید کننده‌ها استفاده شود.
- مصرف برق:
از این روزها که صرفه‌جوئی در مصرف برق معمول شده و بهای برق در کیلو وات‌های بالا، به‌طور تصاعدی افزایش یافته، همه خانواده‌ها باید از میزان مصرف وسائل برقی منازل اطلاع حاصل کنند و بدانند هر وسیله برقی چند کیلو وات ساعت برق مصرف می‌کند و بهای آن چقدر است.
آیا می‌دانید وسائل برقی شما چقدر باید کار کنند تا یک کیلو وات برق مصرف شود؟


همچنین مشاهده کنید