چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

vebCamها یا دوربین های اینترنتی


vebCamها یا دوربین های اینترنتی
دوربین های اینترنتی دوربین های كوچك دیجیتالی هستند كه می توانند به كامپیوترها متصل شوند. این دوربین ها می توانند عكس های دیجیتال را با سرعت بالا بگیرند كه میتوانند در اینترنت برای تله كنفرانس یا یك ارتباط زنده در وب استفاده شوند در چند سال گذشته وب كم ها به طور قابل توجهی ارزان شده اند ( تعداد زیادی از آنها زیر ۱۰۰ دلار قیمت دارند ) و كیفیت و سهولت استفاده و سازگاری با نرم افزار در آنها ارتقاء یافته است. اندازه ی تصویر عمومآ ۶۴۰در۴۸۰ پیكسل است. نرم افزار لازم برای عملكرد ابزار و تنظیمات تصویر و كنفرانس از راه دور ( تلكنفرانس ) اغلب با خود وب كم همراه است.
زمانیكه Web Cam ها را ارزیابی می كنید.
شما باید آن را از نظر كمیتهای اندازه تصویر ( image size ) و كیفیت تصویر ( image quality ) و سرعت فریم ( frame speed ) سبك، سنگین كنید.
▪ بخصوص شما باید به موارد زیر توجه داشته باشید:
پهنای باند ( Bandwidth ) اگر شما تصاویرتان را از طریق یك خط تلفن می فرستید یا كسی كه قرار است عكس شما را ببیند با یك مودم و یك خط تلفن معمولی به اینترنت متصل است شما پهنای باند زیادی نخواهید داشت. بنابراین تصاویر بزرگ با رزولوشن بالا به راحتی و سرعت مناسب با یك خط تلفن معمولی نمایش داده نخواهند شد. تصاویر با قطع و وصل زیاد و همراه با پرش خواهند بود. در نتیجه رزولوشن بالاتر ترجیح داده نمی شود بنابراین شما احتیاج نخواهد داشت كه یك دوربین با قیمت بالا كه رزولوشن بالایی دارد بخرید در حالیكه از رزولوشن بالای آن نتوانید استفاده كنید.
ـ اتصال:
بیشتر web com ها به كامپیوتر شما از طریق پورت USB متصل می شوند بنابراین مطمئن باشید یكی از این پورتها در كامپیوترتان در دسترس باشند. ( اگر همه ی پورتهای USB سیستم شما استفاده شده است ممكن است بخواهید از یك hub برای افزایش تعداد پورتهای در دسترسی خود استفاده كنید. )
ـ نرم افزار:
انواع مختلفی از نرم افزارها با دوربین های مختلف عرضه می شود بعضی از پكیچ ها شامل نرم افزار ویرایش تصویر هستند كه به شما اجازه می دهند كنتراست و درخشندگی ( brightness ) و اشباع ( saturation ) و رنگ ( hue ) یك تصویر را تغییر دهید و همچنین نرم افزار تلكنفرانس می تواند همراه با web cam موجود باشد.
همچنین ویژگیهای دیگری وجود دارند كه ممكن است شما بخواهید از آنها استفاده كنید به عنوان مثال شما می توانید بعضی از webcamها را از كامپیوتر جدا كنید و با آنها عكس بگیرید به عبارت دیگر از آنها به عنوان یك دوربین دیجیتال ارزان قیمت استفاده كنید البته به خاطر داشته باشید رنج رزولوشن دوربینهای دیجیتال از یك مگا پیكسل آغاز می شود در حالیكه یك webcam در رنج ۰/۳ مگا پیكسل كار می كند. بنابراین كیفیت عكس در webcam به طور قابل ملاحظه ای كمتر است.
منبع : آموزش و پرورش استان خراسان