شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۱۷ بهمن ـ ۶ فوریه ـ بانو « رزا پارکز » ، که دلاوری او جنبش حقوق مدنی آمریکا را به حرکت در آورد و پیروز کرد


۱۷ بهمن ـ ۶ فوریه ـ بانو « رزا پارکز » ، که دلاوری او جنبش حقوق مدنی آمریکا را به حرکت در آورد و پیروز کرد
بانو «رزا لی پاركز» كه یك اقدام دلیرانه او باعث تشدید فعالیت جنبش حقوق مدنی آمریكا و پیروزی آن شد چهارم فوریه سال ۱۹۱۳ در یك خانواده سیاهپوست در شهر «تاسكجی» واقع در ایالت جنوبی آلاباما به دنیا آمد. پدرش نجار و مادرش آموزگار بود و خود او بعدا به کار دوزندگی سرگرم شده بود. او در محیطی زندگی می كرد كه میان سیاهپوستان و سفید پوستان تبعیض و جدایی بود و رنگ پوست ملاك برتری انسان بود.
برای مثال؛ سیاهپوستان حق نشستن روی صندلیهای ردیفهای جلوی اتوبوسهای شهری را نداشتند و تازه اگر صندلی برای نشستن وجود نداشت و یك سفید پوست وارد اتوبوس می شد، سیاهپوست باید صندلی اش را به او می داد. رزا از این وضعیت و نیز جدا بودن مدارس سیاه و سفید ازهم خسته شده بود. وی روز اول دسامبر سال ۱۹۵۵ كه عازم محل كار خود (یك كارگاه لباسدوزی) در شهر مونتگمری بود ، نه تنها از در جلو اتوبوس وارد آن شد بلكه روی یك صندلی در ردیفهای جلوتر هم نشست و به اعتراض راننده توجه نكرد و از جای خود تكان نخورد. راننده اتوبوس را متوقف ساخت و به پلیس تلفن كرد، زیرا كه نشستن سیاهپوستان روی صندلیهای ردیفهای جلو اتوبوس در آن ایالت جریمه نقدی داشت.
تا آمدن پلیس، بسیاری از مسافران اتوبوس كه برای رسیدن به محل كار عجله داشتند پیاده شدند و یكی از آنان به روزنامه شهر تلفن كرد و عكاس از این صحنه عكس گرفت.
پلیس رزا را به دادگاه برد و جریمه شد. انتشار عكس و گزارش كار او واظهاراتش دربازجویی پلیس در روزنامه شهر، در جهان چون توپ صدا كرد و این عكس دربیشتر روزنامه های جهان به چاپ رسید و جنبش مدنی آمریكا برشدت فعالیت خود افزود.
دكتر مارتین لوتر كینك رهبر جنبش راهپیمایی های چند صد هزاره نفری برپا كرد و با این كه جان خود را برسر آن گذارد، جنبش در دهه بعد به پیروزی رسید و قانون «حقوق مدنی» به تصویب كنگره رسید و ....
رزا و خانواده اش چند سال بعد به شهر دیترویت آمریكا نقل مكان كردند، اما کار آن روز وی فراموش نشد هرجا و هروقت كه از جنبش حقوق مدنی آمریكا نام برده می شود ، وی نیز مطرح می گردد و روزنامه ها به مناسبت سالروز تولد و سالروز اقدام شجاعانه اش با او مصاحبه می كنند و نامش در تاریخ آمریكا ماندگار خواهد ماند. رزا در سال ۲۰۰۵ درگذشت و با احترام تمام و رعایت تشریفات رسمی مدفون شد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید