شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

استان گلستان


استان گلستان
با توجه به خصوصیات دما و بارش در این مركز استان گرگان مدیترانه ای معتدل و سرد كوهستانی خشك و نیمه استان انواع آب و هوای را می توان در استان مشاده كرد. از شهرهای خشك و مرطوب و نیمه مرطوب گنبد علی آباد بندر تركمن بندر گز آق قلا گالیكش رامیان و ...
● دیدنیهای استان
▪ امامزاده نور
امامزاده اسحاق بن موسی بن جعفر یكی از مفاخر معنوی و روحانی شهر گرگان در محله سرچشمه این شهر واقع شده و دارای قدمتی ۶۰۰ ساله است. اسحاق بن موسی بن جعفر برادر تنی حضرت امام رضا (ع) است. اكثر كسانی كه به زیارت این امامزاده می آیند دانشجویان محصلین و افراد زیر ۳۰ سال هستند.
▪ برج قابوس گنبد كاوس
این برج در شمال پارك تفریحی شهر گنبد واقع شده و دارای بنایی آجری است كه از هزار سال پیش تاكنون بر روی تپه خاكی خودنمایی می كند و یكی از بناهایی است كه در عین سادگی نه تنها در خاك ایران بلكه در سراسر جهان شناخته شده است.
▪ جنگل ناهار خوران
در ۷ كیلومتری جنوب شهر گرگان پس از گذر از جاده ای مشرف به درختان سبز و نمایی از طبیعت زیبای خدادادی و در مسیر این جاده جنگل دیدنی و معروف ناهار خوران قرار داد. موقعیت استثنایی ناهار خوران حتی در بولتنهای گردشگری دنیا جهت آگاهی مردم سایر كشورها گنجانده شده است. ناگفته نماند كه نوروزی جمعیت زیادی از نقاط مختلف میهن اسلامیمان برای بهره مندی از این محیط زیبا به جنگل ناهار خوران در تعطیلات عزیمت می كنند. جنگل ناهار خوران دارای مجتمع اقامتی برای اقامت شبانه روزی مسافران است.
▪ پارك ملی گلستان
نخستین پاركی كه در ایران عوان پارك ملی را به خود اختصاص داده پارك ملی گلستان است . این پارك در حوزه استانهای گلستان سمنان و راسان واقع شده و منطقه ای كوهستانی است. پارك ملی گلستان به دلیل ارزشهای بی شمار طبیعی وجود جنگلهای سرسبز و بكرو گونه های متنوع گیاهی و جانوری از جمله مناطق معدودی است كه با نامدارترین پارك ملی مشابه خود در دنیا برابری می كند.
▪ چشمه های سارهای
یكی از مناظر دیدنی پارك ملی گلستان وود چشمه سارهای متعدد در جایجای این منطقه منحصر بفرد است به نحوی كه افزون بر ۲۰ چشمه در شمال جنوب شرق و غرب پارك جاری است.
● صنایع دستی و سوغاتی ها
صنایع دستی مانند قالیچه، گلیم، جاجیم، نمد، چادرشب، ظرف سفالی و وسایل چوبی از جمله منابع درآمد این استان محسوب می شود. گرگان و گنبد به منطقه طلای سفید پنبه معروف است.
قالی، پشتی های تركمن، جاجیم های كوهستانهای گرگان صنایع دستی روستایی ماهی و خاویار سوغات های این استان می باشد.
منبع : رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید