سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

استان آذربایجان شرقی


استان آذربایجان شرقی
خصوصیات مشترك جغرافیایی فرهنگی و تاریخی به استان آذربایجان شرقی دارای ۱۲ شهرستان،۳۱ شهر، ۳۰ بخش، ۱۳۳ دهستان و ۳۱۴۹ آبادی است. شهرستان های آن عبارتند از اهر، بستان آباد، بناب، تبریز، سراب، شبستر، كلیبر، مراغه، مرند،میانه، هریس و هشترود. مركز آذربایجان شرقی شهر تاریخی و توسعه یافته تبریز است.
● دیدنیهای استان:
▪ ایل گلی
از دیدنیهای توریستی شهر تبریز است. بنایی در وسط استخر بزرگ قرار دارد كه تاریخ احداث ان معلوم نیست اما در زمان عباس میرزا تعمیر شده است و از سال ۱۳۰۹ به صورت گردشگری عمومی درآمده است. این گردشگاه فضای سبز دلپذیری دارد و از وسایل تفریحی قایق رانی و شهربازی برخوردار است.
▪ بازار تبریز
از بزرگترین و پراهمیت ترین بازاها در مشرق زمین است. طول بازار كترت تیمچه ها و سراها سبك معماری تنوع مشاغل این بازار را نمونه كامل و با ارزش از مظاهر شرق كرده است.
وسعت بازار تبریز یك كیلومتر مربع و تعداد سراها و تیمچه های آن به ۲۰ می رسد و از دیرباز مركز تبادل تجاری بوده و امروز از پررونق ترین مراكز تجاری شمال غرب كشور و صادرات به خارج از كشور می باشد و جزو میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.
▪ مسجد جامع تبریز
از بناهای قرون اولیه هجری است و نسبت بآن به عبدالله ابن عامری می رسد و از اتاقها و شبستانهایی كه بر فراز ستونهای ۸ گوش بنا شده تشكیل یافته است.
▪ قلعه صاحب الامر
در امتداد خیابان دارایی تبریز و ضلع شمالی بازار واقع شده است و در زمان شاه طهماسب ساخته شه و دارای ۲ مناره بلند و یك گنبد است.
▪ محله بیلانكوه تبریز
در آنجا مقبره دو تن از بزرگان ادب و هنر كمال‌الدین محمد مسعود خجندی از شعرای قرن هشتم و نهم هجری و كمال الدین نقاش و مینیاتوریست قرن دهم هجری قرار دارد.
▪ بقعه ای واقع در فراز كوههای عینال و زینال كه در بلندترین قلعه سرخاب واقع شده است. سنگ بنایی به شیوه ایلخانی دارد به روایتی مقبره از فرزندان علی (ع) بوده است.
▪ از دیگر نقاط تاریخی استان می توان خانه مشروطیت تبریز پل قدیمی پل دختر (بین راه میانه به تبریز) سجد استاد شاگرد، گنبد سرخ مراغه، مقبره شیخ شهاب الدین در اهر و قلعه بابك در كلیبر، سید حمزه تبریز، مقبره شیخ محمد شبستری در شبستر و ... را ذكر كرد
▪ مسجد كبود
یا فیروز اسلام متعلق به ۸۷۰ ه.ق و بانی ان جهانشاه می باشد كه با تنوع و ظرافت در كاشیكاری و هماهنگی رنگها سبب شده كه فیروزه اسلام شهرت یابد.
▪ مقبره الشعرا
در خیابان ثقه الاسلام تبریز و در ضلع شمالی بقعه سید حمزه گورستانی وجود دارد كه مدفن اغلب شاعران و بزرگان این مرز و بوم بوده است. بنای یابود زیبایی با تأسیسات توریستی به نام مقبر الشعرا در این محل ایجاد گردیده است. و ارامگاه بزرگترین شاعر قرن حاضر ایران (شهریار) در این محل قرار دارد. بزرگان شعر و ادب كه در مقبره الشعرا آرمیده اند عبارتند از :
اسدی طوسی، قطران تبریزی، همام تبریزی، فلكی شیروانی
▪ مسجد علیشاه (ارك)
متعلق به قرن هشتم هجری و بانی ان تاج الیدن علیشاه می باشد. عرض آن ۳۰ متر ارتفاع آن ۲۶ متر و عرض دیوارها ۱۰ متر می باشد. محوطه ارگ مصلای حضرت امام خمینی (ره) است كه جمعه ها میعادگاه عاشقان و دلدادگان ولایت می باشد.
▪ صنایع دستی و سوغاتی ها
استان آذربایجان شرقی یكی از كانونهای صنایع دستی ایران محسوب می شود. در این استان انواع فرش، قالیچه، جاجیم، ورنی، خورجین، گلیم، شال، گلیمچه، ظروف سفالی، سرامیك، اقسام سبد حصیری و تركه ای پارچه های پشمی و ابریشمی سوزن دوزی، نقره سازی، قلاب بافی، حوله و پتو بافی مفرش بافی مسند كفاشی و كفشدوزی و ... موارد عمده صنایع دستی را تشكیل می دهند.
منبع : رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید