شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

نا آگاهی به قواعد ترافیکی


نا آگاهی به قواعد ترافیکی
وقتی تخلفی صورت می گیرد، قطعاً مقصری وجود دارد كه باید با آن برخورد شود، بسیاری از افراد در برخورد با اتفاقات ترافیكی و حتی تخلفات راهنمایی و رانندگی بی اطلاعی و ناآگاهی را دلیل اصلی انجام تخلف عنوان می كنند. در حقیقت نمی توان این موضوع را نادیده گرفت كه برای آگاهی نسبت به قوانین ترافیكی باید آموزش های لازم در این زمینه داده شود.
طبق بررسی های صورت گرفته و آمارهای ارائه شده، تعداد افراد آگاه به قواعد راهنمایی و اصول درست رانندگی و جلوگیری از ایجاد ترافیك در شهر ناامیدكننده است.
این بررسی ها نشان می دهد علائم راهنمایی و رانندگی در بسیاری از موارد از سوی متخلفان تعبیر معكوسی دارد و همین امر موجب چند برابر شدن ترافیك كلانشهرها می شود. به همین خاطر فرهنگ سازی در خصوص روان سازی ترافیك تكرار مكررات محسوب می شود، اما اصول اولیه این امر باز هم به فرهنگ رانندگان برمی گردد.
به عنوان مثال در بسیاری از موارد روزانه شاهد هستیم كه استفاده از راهنما برای راننده تحصیلكرده و آگاه به مسائل رانندگی به معنای بالاتر بردن سرعت ماشین كنار دستی خواهد شد و همین امر موجب می شود تا رانندگان آگاه به قواعد و اصول از تكرار رعایت قوانین سرباز زنند تا مورد تمسخر قرار نگیرند.
در این میان جای خالی همكاری میان اعضای دانشگاه و مجموعه پلیس راهنمایی و رانندگی می تواند در حل بسیاری از این مشكلات چاره ساز باشد، اما سهیم نبودن اساتید دانشگاهی در بسیاری از تسهیلات شهری و ارتباط آنان با پلیس ، بیانگر بی توجهی به میزان تحصیلات افراد در رانندگی و حل بحران ترافیك است.
نهادینه شدن نظم درونی در رانندگی نیازمند حركت های اجتماعی عمیق است و برنامه ریزی های كوتاه، بلند و میان مدت در این خصوص می تواند راهكار مهمی باشد.
طبق یافته های روانشناسی نداشتن صبر و قرار به دلیل تلف شدن وقت رانندگان در ترافیك های سنگین درون شهری منجر به اتفاقات ناگوار می شود و روانشناسان، جامعه شناسان، كارشناسان شهر و راه سازی و ترافیك می توانند در این زمینه راه حل های اساسی ارائه دهند.
منبع : همشهری


همچنین مشاهده کنید