شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


بها ر زندگی


بها ر زندگی
● پیشگفتار
هنگامیکه فصل زمستان می گذرد طبیعت از حالت کرخی و جمود در می آید و زندگی بیدار می شود . گلها زیبایی و عطر خود را تقدیم ما می کنند و پرندگان آواز خود را به گوش ما می رسانند . صدای جیرجیرکها و ندای فاخته ها در حقیقت مانند فریاد طبلی است که همه آنها برای یافتن یار و همدمی بلند می کند . اصوات متعددی که رد سکوت دشتها و جنگلها به گوش می رسد همه و همه رازها و نغمه های عشق هستند .
● ازدواج چیست ؟
ازدواج عملی است که پیوند بین دو جنس مخالف را بر پایه روابط پایاپای جنسی موجب می شود . بنابراین رابطه دو فرد از یک جنس چه بطور موقت و چه دائم ازدواج خوانده نمی شود .
کارسون در تعریف ازدواج می گوید : (( ازدواج فرآیندی است از کنش متقابل بین زنی و مردی که برخی شرایط قانونی را تحقق بخشیده اند و مراسمی برای برگزاری زناشویی خود برپا داشته و بطور کلی عمل آنان مورد پذیرش قانون قرار گرفته و بدان ازدواج اطلاق شده است )) . ازدواج مظهر برخورد فرهنگ و طبیعت است . به بیان دیگر ، جامعه می کوشد تا طبیعت ( روابط غریزی ) را مهار کرده و بر آن رنگ فرهنگ زند .
با توجه به ورود فرهنگ به حریم زوجیت می توان گفت ازدواج به تمام معنی پدیده اجتماعی است .
هیچ جامعه ای نمی تواند در برابر ازدواج – یا پدیده ای که توزیع ژنها را در آن تحت تأثیر قرار می دهد از دیدگاه بقای نسل و تصور کمی وکیفی که بدان مربوط است – بی توجهی بماند . تأثیر فرهنگ و جامعه بر گزینش همسر ، گاه با تعبیه مشکلاتی چند صورت می پذیرد . به عوان مثال هنگامیکه انتخاب همسر با بارهای سنگین چون مراسم بزرگ ، مهره سنگینی و ... روبرو می شود . در نتیجه با تأخیر در ازدواج ، کاهش در عمومیت آن و نیز کاستی در شمار متولدین و سرانجام کاهش میزان باروری مواجه خواهیم بود .
● انواع ازدواج
۱)زندگی مشترک بدون ازدواج
یک مرحله آزمایشی قبل از ازدواج است . معمولاً جوانان بر حسب تصادف به زندگی با جنس مخالف خود کشانده می شوند . زوجهایی که قبلاً رابطه جنسی دارند بتدریج زمان بیشتری را با یکدیگر می گذرانند و سرانجام یکی از آنها از موقعیت خود صرف نظر می کند . جوانانی که با هم زندگی می کنند تقریباً همیشه پیش بینی می کنند در تاریخی ازدواج کنند ، اما نه لزوماً با شریک کنونیشان . زندگی با فردی از جنس مخالف برای بسیاری از جوانان زیر بیست سال تقریباً عملی پنهانی است . مشکلی بر این مسئله ایراد می شود اینکه زن یا مردی که قبلاً مسئله جنسی را تجربه کرده باشند ، پایبندی برای زندگی بار دوم نخواهند داشت و در برابر مشکلات زود شانه خالی نموده و کنار می زنند و تعهد اخلاقی نخواهد داشت و این مسئله روز به روز بر ایشان عادی می شود ( ص ۴۴۱ ) و در واقع این ازدواج نوعی ازدواج دوستانه یا به ازدواج خصوصی شباهت دارد .
۲) عشق و ازوداج
چرا بعضی از افراد عاشق می شوند و ازدواج می کنند ؟ در نگاه نخست پاسخ این پرسش بدیهی می نماید . عشق بیانگر دلبستگی فیزیکی و شخصی متقابل است که دو فرد نسبت به یکدیگر احساس می کنند . این روزها بسیاری از ما ممکن است درباره این نظر که عشق همیشگی است ، تردید داشته باشیم اما معمولاً فکر می کنیم که عاشق شدن از احساسات و عواطف عام انسان ناشی می گردد. برای زوجی که عاشق می شوند کاملاً طبیعی به نظر می رسد که بخواهند زندگی مشترک خود را آغاز کنند و در رابطه شان با یکدیگر در جستجوی ارضای شخصی و جنسی باشند . عشق رمانتیک نخستین بار به عنوان یکی از ویژگیهای ماجراجویی های جنسیِ فرا زناشویی که اعضای طبقه اشراف خود را با آن سرگرم می کردند ، در محافل درباری ظاهر گردیده و تا حدود دو قرن پیش کاملا به اینگونه محافل محدود می گردید و بطور مجزا از ازدواج نگاه داشته می شد . بنابراین نه عشق رمانتیک و نه ارتباط آن با ازدواج نمی توانندبعنوان ویژگیهای مسلم زندگی انسانی شناخته شود بلکه تأثیرات اجتماعی کلی شکل می گیرند . اینها تأثیراتی هستند که مورد مطالعه جامعه شناسان قرار می گیرند ، و به دید وسیعتری نیاز دارند .
در جامعه امروزی عشق افسانه ای نایاب است . عشق در معنای محدود و معتدل آن لازمه حیات است و ابعادی بسیاری می یابد . گزینش همسر بدون توجه به ابعاد عاطفی بی هیچ تردید عاری ساختن آن از مهمترین جوانب آن است . دوری از عشق افلاطونی و بدون منطق ، آمیزش عقل و احساس را در کنار یکدیگر در دنیای امروز مطرح می سازد و عشق در هر زمان تحول می یابد حتی سطح تربیت در آن مورد تأثیر است .
۱) ازدواج ربایشی :
یعنی ربودن دختر بعنوان همسری ، خاص یک ناحیه از جغرافیا نیست ، بلکه در بسیاری نقاط دیده می شد . بیشتر در میان عشایر مشاهده می گردد که مظهر کوشش جامعه در راه انطباق سنتها با شرایط اجتماعی است .
۲) ازدواج از طریق خرید همسر :
برخی پژوهشگران بر این عقیده اند که این عمل بر سلطه مردان و در نتیجه کالاگونه شدن زن در جریان تبادل قرار گرفتن وی عامل پیدایی و بسط چنین رسمی در جریان گزینش همسر است .
۳) ازدواج موقت :
در این ازدواج مبلغ و زمان در آغاز به صراحت تعیین می شود بدون آنکه هیچگونه محدودیتی داشته باشد بنابراین صیغه نود ساله ( برای مدت نود سال ) قابل تحقق است . از جهاتی صیغه کارکرد ازدواج آزمایشی را بر عهده می گیرد . زوجین بطور موقت قرارداد می بندند و با شناخت بهتر یکدیگر در صورت تمایل متقابل قرارداد دائمی منعقد می نمایند .
البته منزلت اجتماعی زن در این گروه در سطح پایین اجتماعی است و زناشویی صیغه گونه تعالی اجتماعی وی را موجب می شود .
۴) ازدواج مبادله ای :
زنان نقش وسیع دارند . آنانند که دو طایفه را به هم پیوند می دهند و هم مظهر تداوم دودمان به حساب می آیند . در بعضی موارد ارائه زن به همسری در مقابل مرگ صورت می گیرد و هدف جلوگیری درگیری دو طایفه یا قبیله در زنجیر پایان ناپذیر انتقامهای متقابل است .
۵) ازدواج تنظیم شده :
مظهر تام قرار گرفتن نهاد ازدواج د رخدمت اهداف اجتماعی است . در این نوع ازدواج سعادت زوجین ارزش یا هدف اولی نیست ، بلکه غایت تأمین مصالح جامعه از طریق بزرگترها می باشد . ازدواج تنظیم شده را باید در یک معنا نفی و یا سرکوب کامل بعد عاطفی در ازدواج دانست . فلسفه رایج در آن این است که باید طرفین متناسب با یکدیگر باشند و سپس عشق و علاقه به مرور پیدا خواهد شد . گزینش همسر در فرآیند چنین ازدواجی فاقد بعد ذهنی و روانی است . جوان هنگام سفارش زن به مادر یا بزرگترها صفات چون رنگ ، اندازه قد و ... را تعیین می کند و بزرگترها نیز سعی در رعایت سفارشها و هم تأمین مصالح اجتماعی دارند . ازدواج پدیده ای دقیقاً اجتماعی است .
۶) ازدواج خصوصی :
به نوعی انزوای اجتماعی را می سازند . در غربت پدید می آید و احتمالاً در غربت هم حیات می گذراند . از این رو هیچ وقت مطلوب نمی باشد .
۷) ازدواج با خویشان :
و منع آن در اسلام گاهی به دلیل ژنتیکهای نزدیک دچار بیماری های جسمی و روانی می گردند .
۸- زناشویی ناپسند از نظر اسلام :
نکاح استیصال ( زناشویی جهت باردار شدن ) این نوع نکاح از شرم آورترین زناشویی ها محسوب می شود و آن چنین بود که اگر مردی مایل به داشتن فرزندی رشید و یا قوی و قیافه شکل خاصی باشد زن خود را برای مدتی در اختیار صاحب ان قیافه و یا فلان جنگجو می گذاشت تا از او فرزندی برایش بزاید .
۹) نکاح الرهط ( زناشویی دسته جمعی ) :
هده ای مثلاً چند نفر یک زن را می گیرند و با او همبستر می شوند و مخارج او را مشترکاً می دهند و اگر آن زن فرزندی حامله شد همه آن مردان صاحب آن فرزند هستند .
۱۰)نکاح البدل ( زناشویی تعویضی ) :
یکی دیگر از صفات ناپسندیده آن زمان این بود که زنان خود را عوض می کردند . مثلاً یک نفر زن خود را باری چند روزی با زن دوستش عوض می کرد . در این معامله زن حق اعتراض نداشت و تمام اختیارات در سلطه مرد بود .
۱۱) زناشویی با خشم و زور :
اگر شخصی می مرد زنش مانند اموالش به پسر یا به اقوامش می رسید . اگر آن زن نامادری بود پسر می توانست او را بگیرد و یا به دیگری واگذار کند .
۱۲) نکاح الجمع ( زناشویی همگانی ) :
در حقیقت به منزله فاحشه خانه های کنونی بود و تمام آن زنان با همه مردان ارتباط داشتند و از آنها بصورت تجارت مالی استفاده می گردید .
۱۳) نکاح الخدن ( زناشویی دوستانه ) :
زناشویی دوستانه یعنی معشوقه گرفتن .
۱۴) نکاح الشعار ( زناشویی مبادله ای ) :
مردان خواهر یا زن خود را به جای مهریه می دادند . این زناشویی ها نه تنها در عرب بود بلکه در جاهای دیگری یا بهتر یا به نحو بدتری از آن استقبال می شد و یک زن ، یک موجود زنده را با بدترین وضع نگاه می داشتند و حق حیات او را پایمال می کردند .
● بهداشت روحی ازدواج
برای بهداشت روحی ازدواج باید در درجه اول به دو اصل ۱) قبل از ازدواج ۲ ) بعد از ازدواج ، توجه داشت .
▪ قبل از ازدواج :
در اینجه باید به اصل تناسب توجه داشت یعنی یکدیگر را از جهات روحی – اجتماعی – آموزشی – اقتصادی و ... بشناسند . پس اگر در این شرایط زن و مرد از جهات فوق دارای اختلاف شدیدی باشند خوشبخت نخواهند شد . مثلاً یکی از طرفین دارای روحی سالم و عالی و دیگری پست و ضعیف است مسلماً در اثر اختلاف مزبور در کشمکش و ناراحتی خواهند بود .
▪ بعد از ازدواج :
زن و مردی که دارای تناسب باشند می توانند خود را به میل یکدیگر وقف دهند و توافق بوجود آورند ، پس اصل دوم در اول نهفته است . ازدواج صحیح و متکی بر دو اصل فوق دارای لذت واقعی برای هر دو نفر است ، لیکن ازدواج که از روی هوا و هوی و تسلیم به نیروی جنسی و غریزه جنسی و چشم بسته و بدون تفکر صورت گیند خوشبختی فدای نادانی می گردد . از حضرت امام صادق ( ع ) روایت شده (( در هنگام ازدواج ببینید خود را کجا قرار می دهید و چه کسی را شریک خود می کنید و بهترین زنان آنانند که منسوب به اصل و نسب شایسته باشند ، مخصوصاً از نظر روانی که خوش اخلاق باشند . بدان که زنان مختلفند ، بعضی از آنها غنیمت و بعضی غرامت هستند . )) و در جای دیگر فرموده اند : (( از هم شأن خود زن بگیرید . این مطابق اصل تناسب است و ببین خود را کجا قرار دادی و به نکات توجه کن . مشورت کن زیرا جاذبه جنسی می تواند روی افکاراثر بگذارد پس جوانان درزمیته ازدواج نیاز به مشورت با افراد صالح دارند)) .
▪ دوران نامزدی از نظر روانی
بد نیست در این بخش به مسئله دوران نامزدی که قبل از ازدواج اتفاق نیز اشاره ای داشته باشیم .
بعضی ها معتقدند که دوران نامزدی باید وجود داشته باشد تا طرفین از عیوب یکدیگر باخبر شوند اما باید دانست نیروی غریزه جنسی بیشتر می تواند روی هر عیبی را در درجه اول بپوشاند . در کشورهایی که دوران نامزدی طولانی دارند فحشا زیادتر است و بیشتر دخران بکارت خود را از دست داده اند بدون اینکه شوهری داشته باشند زیرا جوانان می توانند با هر کسی بعنوان دوره نامزدی خوش باشند . یکی از دانشمندان می گوید قبل از ازدواج شناختن و تشخیص صفات خاصه همسر و آشنایی به تمام خصوصیات او حتی برای کسیکه بینا و دانا باشد بسیار مشکل و در بسیاری موارد محال است .
ـ توجه
در مذهب حضرت مسیح – انجیل – دستور صریحی در ازدواج محارم وجود ندارد و کاتولیک و پروتستان تابع تورات هستنند اما ارتدکسها ترجیح می دهند ازدواج تا هفت نسبت پدری یا مادری صورت نگیرد . در مذهب یهود ازدواج با محارم منع شده است اما نه بطور کامل .
● علل محرکات غریزه ازدواج
▪ علل ازدواج زنها :
۱) تأمین رابطه محبت آمیز و عشقی با یک مرد ، تا زن بتواند تمام مدت عمر خود را تحت حمایت او قرار گیرد .
۲) تشکیل کانون گرم خانوادگی و تأمین مخارج زندگی
۳) بوجود آوردن اولاد که علاوه بر تحکیم علاقه زناشویی و تأمین سعادت آینده مهمترین سرگرمی و فعالیت او را در مدت عمر تشکیل می دهد . علل عادی برای دخترانی که مفهوم حقیقی عشق و زناشویی را درک نکرده اند به این مسئله اشاره دارد .
▪ علل ازدواج مردها :
۱) تأمین ارتباط محبت آمیز با یک زن
۲)تشکیل کانون خانوادگی
۳) بوجود آوردن اولاد
۴) امکان مقاربت منظم
مال و زیبایی که تمام اساس زندگی منحصر به آن نمی گردد و کانون زناشویی به زیبایی نیست . بلکه به پایبند بودن مذهب ، صفات اخلاقی نیکو وموردهای خاص دیگر است . ( نه مال پایدار است و نه جمال ) .
خوشبختی در صورت زیبا و ثروت تنها نیست . گاهی این مسئله باعث فروپاشی زندگی نیز می گردد و فساد و فحشا می آورد .معشوقه های زودباور ! گول نخورید . شما دوشیزگان و زنان خوش باور ! گول اینگونه اظهار علاقه و عشق ورزی ها را نخورید ، و اگر کتباً و یا شفاهاً مردان شهوت پرست با سخنان فریبنده شما را ستایش می کنند و دم از مهر و دوستی شما می زنند ، خود را نبازید و آنان را به گورستان عفت خود راه ندهید . بعضی از دوشیزگان متأسفانه بر این باور هستند که هر چه هوسناک تر باشند بهتر است ، در صورتیکه مردان عاقل بهتر می دانند اینگونه دختران هوس باز هستند .
● اهداف زناشویی
طرفداران نظریه میل جنسی اعتقاد دارند که هدف اصلی زناشویی شکل حقوقی و رسمی دادن به محرکات غریزی است که بنیان و در عین حال هدف نهایی آن بشمار می رود و درست آنکه در میان انگیزه ای بسیاری که قادرند افراد را به سوی ازدواج موقت برانند می توان گفت که امور جسمانی از اهمیت بسیاری برخوردار است . وسترمارک به نام تاریخ زناشویی در مواردی چند ، ازدواج جوانان ابزاری در خدمت تحقق اهداف اجتماعی شناخته می شود در این صورت بیش از آنکه سعادت زوجین مطمع نظر جامعه باشد حل اختلافات و معضلات اجتماعی ازدواج مورد توجه است . چنین جوامعی را در اصطلاح (( ادغامگر )) می خوانند . در بررسی انتخاب همسر پنج عامل بعنوان عواملی که اصولاً تعیین کننده هستند به چشم می آیند .
۱)همجواری
۲) تصوری از همسر آینده ( ایده آل )
۳ ) تصویری از والدین و زناشویی
۴) همسان همسری یا گرایش به گزینش کسی که همگون باشد
۵ ) نیازهای شخصیت از نظر ویژگیهای اجتماعی عوامل زیرین را بعنوان عامل تعیین کننده پیش نهاده اند . خصوصیات مذهبی ، پیشینه خانوادگی ، شیوه رفتار و معاشرت طی دوره جوانی نوعی تلقی در باب ازدواج – درجه شرکت در زندگی اجتماعی – مناسبات با خانواده خویش .
● ازدواج مطلوب
ازدواج در چه سالی خوب است ؟
عشق و محبت یافتن هنگامی مناسب و پسندیده است که مطابق عقل و مقررات اجتماع باشد . در این صورت مطمئن باشید که بالاخره می توانید به دلخواه خود ازدواج کنید و عمری را راحت و خوش بگذرانید و هرگز از همسر خود جدا نشوید و الا این عشقها زودگذر چون برف تموز می ماند و ثابت و استوار نیست و ثمره ای جز فلاکت برای شما دارد ؟
● در چه سالی و سنی ازدواج خوب است ؟
هیچگاه برای ازدواج دیر نیست . هرگاه پسر یا دختری توانستند خویشتن را بشناسند و مسئولیت های زناشویی را درک کنند و عهده دار وظایف خطیر حیاتی بشوند و خود را مستقل و آزاد یافتند ازدواج بنمایند . هر پسر و دختری باید به فراخورد حال و همردیف خانواده ، همسر انتخاب کند تا نسبت به هم تفاخر نداشته و بتوانند همدیگر را درک کرده و به صفات یکدیگر زودتر آشنا شده و قادر باشند همدیگر را سعادتمند و خوشبخت کنند و اگر این قبیل ازدواجها برای پسران بین ۲۵ الی ۳۰ و برای دختران ۲۰ تا ۲۵ سالگی اتفاق افتد بهترین مرحله زندگی را خواهند گذراند و از لذت حیاتی بهتر برخوردار خواهد شد .
● گزینش همسر
۱)چگونه همسری باید انتخاب شود ؟ همسر شما باید گذشته از جمال ، صاحب عفت و کمال هم باشد . همسری که برای خود انتخاب می کنید باید از هر حیث شایسته و هم پایه باشد . برگزیده شوهر یا زن از خانواده مافوق و ثروتمند دائماً شما در معذروات خواهید بود و نخواهید توانست بدون مرافعه و نزاع به زندگی ادامه دهید این قسم ازدواجها که جنبه تجارتی دارد ، راحت و آسایش کسی را تأمین نخواهد کرد و حتی اگر بخواهید عیوب همدیگر را تذکر دهید یا یکدیگر را از انجام بعضی کارها منع نمائید . این امر میسر نخواهد بود .
همسر شما باید سالم و تندرست بوده . از علت سلامت که یکی از بزرگترین نعمتهای الهی است کاملاً برخوردار باشد . زیرا زندگی با آدم علیلی که دائماً با عفریت مرگ دست به گریبان است جز ندامت و بدبختی حاصلی ندارد .
انتخاب همسر باید صحیح و با مشورت بزرگان باشد و بزرگان بگذارند که جوانان و همسرشان را خودشان انتخاب کنند تا زندگی راحت وخوشی داشته باشند و در دریایی بیکران زندگی مستغرق نشوند و همیشه سفینه نجاتی داشته باشند .
۲)اختلاف سن ؟ مردانی که از زنان خود کوچکتر هستند زندگی آنها به طلاق کشیده می شود . به عقیده بزرگان علت آن این است که زن و مردی که از روی هوا و هوس به ازدواج تن در داده و جز به عشق مجازی و زودگذر به چیزی فکر نکرده اند . بخصوص مردی که از زن کوچکتر باشد پس از مدتی احساس می کند که همسرش پیرتر از اوست و کمتر با هم تناسب دارند . بنابراین چشم به همسران دیگر می ورزند و باعث فروپاشی زندگی می گردد . دختری که هنوز به بیست سالگی نرسیده با آنکه سالها از بلوغش می گذرد مع الوصف عقلش ناقص است و کامل نشده و نمی تواند صحیح قضاوت نماید چون عقل اینگونه افراد دستخوش احساسات است .اینگونه دخترها که از سن بیست سالگی به پایین ازدواج می کنند به امر مقدس ازدواج توجه ندارند و فقط و احساسات را ملاک قرار می دهند .
همین پسر اگر از سن بیست و پنج سالگی به پایین ازدواج کند به همین صورت است . زیرا قلبشان آمادگی پذیرش هر عشقی را دارد . به دلیل فیزیکی مرد بزرگتر از زن باید باشد زیرا زن بعد از زایمان ضعیف و مرد قوی تر می شود .
در ازدواج با کسی مشورت کنید تا بهتر بتواند در امر ازدواج تصمیم گیری کنید و به نتیجه مطلوب برسید . پایه و اساس زندگی را با مسائل مادی نسنجید و همواره سعی کنید بیشتر از مهم به معنویات و کمال انسانی توجه داشته باشید .
توقعات و خواسته های خود را با توجه به شرایط دهید تا هم خود از زندگی لذت ببرید و هم زندگیتان موفقیت آمیزتر باشد .
در مورد شخص مورد نظری که قرار است با آن ازدواج کنید تحقیق و بررسی کامل از لحاظ شخصیتی و خانوادگی بنمائید زیرا مسئله بسیار مهم می باشد . ازدواج و گزینش همسر از مهمترین شاخصهای تحرک اجتماعی در هر جامعه ای است .
۳) از مهمترین عوامل موثر بر گزینش همسر ، عامل جغرافیایی است . شرط گزینش ، وجود تحقق امکانات دیداری است که در چارچوب جغرافیا صورت می بندد . در تحلیل عامل جغرافیا و تأثیر آن بر ازدواج ملاحظه می شود که نه تنها جغرافیای موجود یعنی محل کنونی زندگی بر گزینش همسر موثر می افتد ، بلکه محل تولد نیز در صورت مهاجرت وتجانس آن انسانها را به سوی یکدیگر می کشاند . البته در این میان ویژگیهای جسمانی اعم از نژاد یا سن نیز دارای اهمیت ویژه می باشند . سن و نژاد هم به نوبه خود در امر ازدواج مهم می باشد . سن نیز در زمره عوامل موثر بر گزینش همسر است و چند قاعده جهانی آن بدین قرار است :
الف ) تمایل به ازدواج در سنین کمتر
ب ) تمایل به فاصله کم و بیش زیاد سنی بین زن و مرد
پ ) افزایش فاصله و گاه شکاف سنی با ازدواج دوم مرد .
ت ) فزونی اهمیت فاصله سنی و تبلور عوارض آن در جهان امروز چنین به نظر می رسد فاصله سنی وسیع احتمال بروز عدم تفاهم را فزونی می بخشد .
اما نباید چنین تصور کرد که هر ازدواج با فاصله سنی زن و شوهر در معرض آسیب قرار خواهد گرفت . در بسیاری موارد وجود علایق مسلط ( آرمان مشترک ، تحصیلات بالا و مشابه و ... ) چنان اثری بر دیگر تغییرات خواهد گذارد که پیوند زناشویی را سخت قوام خواهد بخشید .
همسان همسری از نظر تحصیلی همه جا به نفع زن و موجبات ارتقای اوست . تحصیلات معمولاً همچون شاخصی در نوع فرهنگ ، اندیشه و جهان بینی انسان است پس سنخیت تحصیلی به معنای تشابه دیدگاه ها نیز هست .
۴) از نظر ذهنی و معنوی :
۱) بی هیچ شبهه می توان حیطه همسان همسری یا لزوم سنخیت در ازدواج را به مشابهاتی هوشی نیز بسط داد . چه هنگامی که تمایز وسیع هوش میان زوجین وجود داشته باشد این امر تمایز رفتار ، استدلال و حتی عقاید را موجب خواهد شد .
تأثیر شگرف مذهب بر گزینش همسر مخصوصاً از آن روست که نوع اعتقاد ، جهان بینی انسانها مشخص می شود و اعتقاد مذهبی تنها در محدوده روابط انسان و خداوند و حیطه اعملا دینی موثر نیست . خلق و خو منش نیز از مهمترین عناصر ازدواج بشمار می رود .
۵ ) ازدواج در ایران امروز : در ازدواج ایران ، نقش والدین بیش از جوامع صنعتی به چشم می خورد . بطوری که هنوز می توان گفت خانواده ایرانی یکی از وظایف یا کارکردهای خود را گزینش همسر برای فرزند یا فرزندان خود می دانند . از روشهای گزینش همسر خواستگاری که در ایران معاصر به چشم می خورد . ازدواج و گزینش همسر از مهمترین شاخصهای تحرک اجتماعی در هر جامعه ای است . در فرآیند ازدواج ایران ، همسریابی و گزینش همسر آرام آرام از یکدیگر منفک می شوند . بطوری که جوانان به مرور در جریان مرحله اول ( همسریابی ) فعالتر می شوند اما به هنگام اتخاذ تصمیم نهایی که مستلزم ارزیابی و داوری است وفزونی سن مرد در ازدواج ایران بصورت یک هنجار پذیرفته مطرح است . این تفاوت به مرور رو به کاهش می گذارد و از آنچه در گذشته شکاف سنی زوجین خوانده می شد فاصله بیشتری گرفته است . از دیگر ویژگیهای ازدواج در ایران روزنه سن و زوجین و پراکندگی است . آنچنان که بازیابی هنجاری مشخص به دشواری امکانپذیر است .
● ازدواج از دیدگاه قرآن
عقد و ازدواج از نظر اسلام صرفاً یک قرار داد برای قانونی کردن کام جویی جنسی نیست بلکه قرارداد پیوند همه جانبه ای میان دو همسر است که همه وجود آنها را به هم می بندد و به زندگی آنها رنگ و آهنگی کاملاً تازه می دهد و آنها را از تنهایی واقعی نجات می دهد .
▪ انتخاب همسر از دیدگاه قرآن مجید و گفتار معصومین ( ع ) :
زن فروغ گیتی است ، زن گل هستی است ، زن شمع کاشانه است ، زن چشمه احساس است ، زن آبشار محبت است ، زن آینه هنر است ، زن نسیم بهاراه است ، زن کوثر قرآن است .
(( هن لباس لکم و انتم لباس لهن )) " ایشان همچون لباس شما و شما همچون لباس برای آنان ( زنان ) هستید" .
(( و من آته أن خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها وجعل بینکم موده و رحمه )) " و از نشانه های خداست که برایتان از میان خودتان همسرانی آفرید تا به ایشان آرامش یابید و میان شما دوستی و مهربانی قرار داد " .
باید با دختری وصلت ازدواج نمود که درد انسان را درمان کند . مونس تنهایی و آرامبخش مشکلات و پناهگاهی در گرفتاریها و دوستی غمخوار در فقر و پریشانی و بی خانمانی و سلامتی و بیماری باشد .
● بهداشت ازدواج
مرد باید سعی کند خاطره خوشی از زندگی برای زن باقی گذارد . مخصوصاً اولین شب زفاف که از نظر روانی اهمیت ویژه ای دارد . زیرا آن شب را زن در تمام دوران عمر خود فراموش نخواهد کرد و زن خاطره اولین مردی را که با او نزدیکی کرده است فراموش نمی کند و از نظر روانشناسی ثابت شده که اگر زن از مرد لذت برد مدیون او خواهد بود . موضع دیگری که شایسته توجه است آن است که اگر زن از لخت شدن اکراه دارد مرد نباید در این زمینه پافشاری کند و از طرفی از دستورات اسلام است که زن و مرد هنگام عمل جنسی عریان نباشند .
اگر زن یا مرد متوجه عیب کوچکی در یکدیگر شدند نباید به رخ هم بکشند که بسیار در روحیه زندگی زناشویی آنها موثر خواهد افتاد و از طرفی اصولاً زیبایی پوست چندان تأثیری در زندگی ندارد . آنچه شالوده زندگی را محکم می کند اخلاق و کردار زیباست . توافق اخلاقی بین زن و مرد زیرا اخلاق نیکو ،کردار پسندیده ، دانایی و سلوک روی تقایص بدن را می پوشاند .
پس برای ادامه زناشویی عوامل معنوی ، روانی و خصایص اخلاقی زن و مرد شرط مهم برقراری ازدواج است نه دلربایی آن .قدما گفته اند زن سرد مزاج وجود ندارد بلکه مردها به کار خود وارد نیستند . در حقیقت شوهران بیشتر اوقات باعث وقفه نیروی شهوانی زنان می شوند .مثلاً در اثر یک عمل غیر عادی ، تعلیم و تربیت غلط و خشن ، بی رحمی تجاوزکارانه و با یک پارسایی بی حد وحصر باعث سرد مزاجی زنان می شوند .
● نقاط قابل تحریک جنسی :
در تحت شرایط روحی مخصوص ، لمس هر ناحیه از بدن ممکن است موجب تحریک جنسی شود ولی گردن ، لبها ، نرمه های گوش و پستانها مخصوصا نوک آنها فوق العاده حساس بوده ونوازش یا بوسه این نواحی سبب ظهور و بروزمیل جنسی شدیدی خواهد شد و نشانه تحریک و آمادگی زن وجود ترشحات مخاطی است در اطراف فرج که از غدد Barthdin سرچشمه می گیرد و بهتر است قدری صبر کرد تا دستگاه تناسلی خارجی کاملاً مرطوب و به آن آغشته گردد بعد تداخل و آمیزش صورت گیرد .
با شکم پر نزدیکی ممنوع زیرا معده در این حالت زیاد اسید تولید می کند .
حیای بی جان زن در این مرحله حرام است و باید آزادانه لذت کافی را ببرد . اسلام به شوهران سفارش می کند که به زنانشان مهر و محبت ورزند و با آنان خوش رفتاری نمایند تا از لطف و صفای زندگی زناشویی برخوردار شوند . چون اظهار علاقه مرد به زن در تحکیم زناشویی موثر است و یکی از عالی ترین لذتهای روحی است که هرگز فراموش نمی شود .
▪ بهداشت مجامعت
جوان حوصله نگهداری شهوت را ندارد و هنوز نرسیده می خواهد کار مجامعت را تمام کند و دختران هم که معمولاً کم رو تر از پسران هستند و حتی در همان هنگام ترس دارند و مجال ترشح غدد بارتلن کمتر است در نتیجه PH محیط مهبل همان PH اولیه است که اسپرماتوزوئید حامل جنس نر قدرت زیستن کمتری در آن دارد . طبق نظریه نورمان هیر ، مرد چون دارای قدرت بیشتری است زود به قله می رسد (آماده مجامعت می شود) درحالیکه زن هنوز به اواسط کوه رسیده است ( زیرا زن دیرتر آماده می شود ). همچنین در پایین آمدن مرد یکدفعه پایین می آید و زن پله پله و این وظیفه مرد است که دست همسر خود را گرفته تا با هم بالا و پایین روند و از غریزه جنسی یکدیگر برخوردار شوند .
از رسول اکرم ( ص ) نقل می کنیم : (( هنگام نزدیکی مانند خروس نباشید باید مکث نمایید و درنگ کنید )) . از حضرت امام صادق ( ع ) : (( هرگاه یکی از شما اراده عمل زناشویی کرد نباید عجله کرد ، عمل مجامعت نباید طولانی باشد این مسئله را با نوازش زن اشتباه نگیرد )).
▪ زیان عمل زناشویی در هنگام قاعدگی :
نزدیکی با زنان در این هنگام سبب بیماریهای رحم و سرطان و تومورهای بدخیم در زنان می گردد . زیرا در قاعدگی میکروبهای واژن زیادتر از سایر اوقات می باشد .
با توجه به تغییراتی که در هنگام عمل مقاربت در تمام دستگاههای بدن رخ می دهد اهمیت معنای عبارت فوق روشن می شود . زیرا ارتباط غدد تناسلی با سایر غدد داخلی و تحریک مراکز عصبی ارادی و خودکار و تغییرات هورمونهای بدن و پیدایش علائم عملی در هنگام مقاربت از قبیل تپش قلب ، تند شدن تنفس ، بالا رفتن فشار خون ، پرخونی چهره ، بی حالت شده چشمها و ... مسلم می باشد . علاوه بر این در طب تجربی باین نتیجه رسیده اند که شیر و گوشت حیوانیکه مقاربت کرده اگر در همان ساعت ذبح شود یا شیر مورد استفاده قرار گیرد طعم نامطبوعی در آن وجود دارد . با شرح مختصر فوق دخالت تمام دستگاههای بدن در تنظیم فعالیتهای جنسی واضح می گردد .در زمان قاعدگی نزدیکی کردن در اسلام ممنوع است . زیرا زنان در این مرحله عصبانی و دارای اندوه و غم می باشند که علت آن نامشخص است .
بعد از عمل زناشویی باید ادرار کرد زیرا ممکن است تولید سنگ مثانه کند . نکته علمی در اینجا ایجاد رسوب مواد در مجرای تناسلی و نیز عوض شدن PH محیط در زمان انزال است که قلیایی است و میکروبها بهتر در محیط قلیایی رشد می کند . دستگاه تناسلی زن دارای میکروبهای زیادی است .
● علل سرد مزاجی در مجامعت
ناراحتی جنسی باعث ناراحتی روانی نیز می گردد . مرد نباید به زور زن را تصاحب کند زیرا در خاطره اش اثر بدی می ماند و باید با صحبت و نوازش همراه باشد . علت :
۱)در نتیجه ضایعات دستگاه تناسلی ، تمام آزارهای دردناک تناسلی ( دردناک بودن واژن ، واژنیت ، پارتولینت ، پارامتریت ، ساپنگواواریت ، سلولیت لگنی ، زیاد بودن فاصله کلیتیوریس و پیشاب راه و اختلالات تغذیه ای ، راههای تناسلی ، نوریت های سطحی و عمقی و ... )
۲) به علت کم بودن ترشح غدد داخلی . زیرا هورمونهای جنسی بر روی غدد پستانی ، مجرای تناسلی ، رحم اثر می کند و تأثیر روحی به دنبال خواهد داشت .
۳ ) سردمزاجی به علت اختلالات تندرستی عمومی وخرابی مراکز تناسلی و قشر مغز .
۴ ) سردمزاجی به علت اختلالات دستگاه عصبی مرکزی که سه عامل مهم را باید در نظر داشت . آلت نعوظ زنانه ورم عصب و روانی – عصبی است .البته این نکته حائز اهمیت است که افراد چاق و فربه و کوتاه قد روحیه نسبتاً خوب و اجتماعی دارند و معمولاً میل جنسی آنها زیاد نیست اما افرادیکه دارای عضلات قوی و خلق و خوی ماجراجویی و صورت پرپشم و سینه گشاد دارند میل جنسی قوی دارند. ( بیماران روانی میل جنسی شدید دارند ) .
پولی ( POLY ) عقیده دارد مرد باید توسط یک ملاطفت ماهرانه و هوشیارانه توجه زن را جلب کند و شهوت جویی روانی او را تحقق بخشد و زن را نباید بیمناکانه به ماجرا کشاند بلکه باید با تحریک و لمس نقاط شهوت ( پستان ، پشت گردن ، مالش دستگاه تناسلی و ... ) او را آماده کند تا به اوج برسد . تربیت جنسی زن حوصله زیاد می خواهد .
منی یا اسپرم چیست ؟اسپرم مایعی شیری رنگ ، لزج و دارای بوی مخصوص شبیه بوی شکوفه خرما و از دو قسمت متمایز تشکیل می شود و در بیضه هاست . PH اسپرم قلیایی است ( ۴/۷ – ۲/۷ ) اسپرماتوزوئیدها ۱/۰ حجم کل مایعاسپرم را تشکیل می دهند . طول اسپرم پنجاه میکرون است .
میل و غریزه جنسی باصطلاح روانشناسی به لیبدو معروف است .
لذت جنسی میان پانزده تا بیست دقیقه طول می کشد . اگر مردی که زودتر از یک ربع به انزال برسد از نظر جنسی ناتوان است .
۵/۲ میلی لیتر منی با هر آمیزش وارد مهبل می شود ودر هنگام تحریک ۲ سانتی متر بزرگتر می گردد.
▪ علل ناتوانی جنسی :
اضطراب این عمل معمولاً توأم با شوق و هیجان است و بزرگترین علت ناتوانی جنسی در ماه عسل می باشد . این جوانان که به اضطراب در شب اول زفاف دچار می شوند تقریباً کسل ، نگران وبدبین به زندگی و پشیمان از ازدواج و اغلب نیاز به درمان روانی دارند . بهترین درمان روانی دلداری است . این مسائل با سرد مزاجی توأم می گردد که باعث فروپاشی زندگی است . اصولاً دختران از اولین برخورد ترسناک می باشند که علت آن هم مربوط به درد بدنی ( پاره شدن بکارت ) است که خود دختران علت اصلی آنرا نمی دانند . یکی از دانشمندان عقیده دارد که این ترس و وحشت اصولاً فطری است و باید به خاطر داشت که چون زن وارد کانون زناشویی یا زندگی می گردد تغییرات مهمی را در پیش روی خود می بیند که از مسئولیت آن واهمه دارد . مسئولیت مرد مهم است و شادیها و ناراحتیها از اینجا سرچشمه می گیرد .
صفورا عوضپور
منابع و مأخذ
امام خمینی ( ره ) ، در جستجوی راه از امام ، بیانات و اعلامیه های امام خمینی از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۶۱
اکبری ، علی اصغر ، حقوق زن از دیدگاه کمونیسم و کاپیتالیسم و اسلام
انوری تفتی ، راز ۲۰۰ سال عمر و زیبایی ، مشهد ، انتشارات محقق ، چ ۱۳۴۷
ساروخانی ، باقر ، مطالعات خانواده
ساروخانی ، باقر ، مقدمه ای بر مطالعات خانواده
ساروخانی ، باقر ، جامعه شناسی خانواده
شفیعی ،حسن ، عشق و جلوه های جوانی ، تهران ، انتشارات فروزان ، چ ۱۳۷۵
صانعی ، صفر ، بهداشت ازدواج از نظر اسلام ، چ ۱۳۶۲
صانعی ، صفر ، ازدواج از نظر اسلام
طباطبایی ، سید محمد حسین ، آموزش دین و احکام ، جمع آوری سید مهدی آیت الهی ، س ۱۳۵۶
گیدنز ، آنتونی ، جامعه شناسی ، ترجه منوچهر صبوری ، تهران ، نشر نی .
یاربخت ، شهریار ، راهنای مسائل جنسی و زناشویی ، چ ۱۳۴۷


همچنین مشاهده کنید