جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تعیین فراوانی عوامل باکتریال عفونت ادراری و الگوی حساسیت آنتی بیوتیک آنها در بیماران زیر ۱۸ سال بستری در بیمارستان اکباتان شهر همدان


تعیین فراوانی عوامل باکتریال عفونت ادراری و الگوی حساسیت آنتی بیوتیک آنها در بیماران زیر ۱۸ سال بستری در بیمارستان اکباتان شهر همدان
● سابقه و هدف:
عفونت مجاری ادراری (UTI) شایع ترین بیماری ادراری تناسلی و دومین عفونت شایع در کودکان می باشد. درمان مناسب، به موقع و به میزان کافی با آنتی بیوتیک گام مهمی در بهبود بیمار و جلوگیری از ایجاد اسکار در کلیه می باشد. هدف از انجام این پژوهش تعیین فراوانی عوامل باکتریال عفونت ادراری و الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی آنها در بیماران زیر ۱۸ سال بستری در بیمارستان اکباتان طی سال های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ می باشد.
● مواد و روش ها:
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی گذشته نگر که از فروردین ۱۳۸۳ تا آبان ماه ۱۳۸۴ انجام پذیرفت کلیه موارد ثبت شده جواب کشت ادرار و آنتی بیوگرام در ۱۵۶ بیمار زیر ۱۸ سال بستری در بیمارستان اکباتان مورد بررسی قرار گرفت.
● یافته ها:
مطالعه حاضر بر روی ۱۵۶ مورد نمونه کشت ادرار مثبت انجام شد که ۷۷.۴% آنها مربوط به بیماران دختر و ۲۵.۶% مربوط به بیماران پسر بود. شایع ترین سن UTI در پسرها ۲۴-۱ ماهگی و ۱۸-۶ سالگی و در دخترها ۲۴-۱ ماهگی بود. در مجموع شایع ترین عامل UTI اشریشیا کلی (۸۲%) و در درجه بعدی آنتروباکتر (۵%) بود. در برسی الگوی مقاومت دارویی ارگانیسم های مولد UTI نسبت به آنتی بیوتیک ها، حساس ترین آنها به ترتیب شامل: نیتروفورانتوئین، سیپروفلوکساسین، آمیکاسین، جنتامایسین، نالیدیسیک اسید، سفتی زوکسیم، کوتریموکسازول، سفتریاکسون و توبراماسین و مقاومترین آنتی بیوتیک ها شامل آمپی سیلین و تتراسایکلین بودند.
● نتیجه گیری:
بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، جهت درمان UTI در افراد زیر ۱۸ سال، نیتروفورانتوئین (به جز در UTI تب دار)، سیپروفلوکساسین (در افراد بالاتر از ۱۷ سال)، آمیکاسین، جنتامایسین، نالیدیسیک اسید، سفتی زوکسیم و کوتریموکسازول مناسب تر می باشد.
فاطمه اقبالیان
رسول یوسفی مشعوف
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید