شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

تنوع و تراکم بیوآئروسولهای اتاقهای عمل بیمارستانهای آموزشی همدان و اثربخشی سیستم های تهویه


تنوع و تراکم بیوآئروسولهای اتاقهای عمل بیمارستانهای آموزشی همدان و اثربخشی سیستم های تهویه
● مقدمه و هدف:
یکی از عوامل مخاطره زای مهم در اتاقهای عمل بیوآئروسولها می باشند که می توانند سلامت پرسنل شاغل در این بخش را تهدید نمایند ضمن آنکه قادرند باعث ایجاد عفونت پس از عمل جراحی در بیماران گردند. با توجه به اینکه میزان عفونتهای بیمارستانی با تراکم و نوع بیوآئروسولها رابطه مستقیمی دارد، بنابراین تعیین نوع و تراکم این میکروارگانیسمها که هدف اصلی مطالعه نیز بوده است، دارای اهمیت می باشد.
● روش کار:
در این پژوهش توصیفی - تحلیلی، ۲۳ اتاق عمل ۴ بیمارستان آموزشی شهر همدان مورد بررسی قرار گرفت. تعداد ۱۱۵ نمونه هوا در شرایط و قسمتهای مختلف اتاقهای عمل با روش فیلتراسیون پیشنهادی کمیته بیوآئروسول (ACGIH) جمع آوری گردید. نمونه ها بلافاصله به محیط کشت آگار خونی منتقل و کشت داده شدند و سپس در آزمایشگاه تعداد و نوع کلنیهای تشکیل شده تعیین گردیدند. در نهایت تراکم بیوآئروسول در هوا بر حسب cfu/m۳ تعیین شد. داده های مربوط به شرایط فیزیکی اتاق عمل، وضعیت تهویه و سایر مشخصات محیطی تعیین شده و در برگه مخصوص ثبت شد. سایر داده ها وارد نرم افزار آماری SPSS گردید و تحلیلهای آماری مربوطه انجام شد.
● نتایج:
نتایج بررسی نشان داد که میانگین تراکم کل بیوآئروسولها cfu/m۳ ۱۳۶.۷ و تراکم بیوآئروسولهای پاتوژن ۴.۰۱ cfu/m۳ بوده است که در %۲۵.۳ از موارد بالاتر از حدود توصیه شده است. همچنین مشخص شد که ارتباط معنی داری بین تراکم کل بیوآئروسولها و مدت زمان جراحی (P.value=۰.۰۱) وجود داشته است. تراکم بیوآئروسولها در نوبت صبح با نوبت های دیگر اختلاف معنی دار داشته است (P.value=۰.۰۱۴).
● نتیجه نهایی:
با توجه به تشخیص بیوآئروسولهای پاتوژن در نمونه ها و نیاز به درجه پاکی بالا در اتاقهای عمل و فقدان سیستم تهویه مناسب در ۳ بیمارستان از ۴ بیمارستان مورد بررسی، طراحی و اجرای سیستمهای تهویه مطابق با استانداردهای مربوطه ضروری می باشد.
فرشید قربانی شهنا
احمد جنیدی جعفری
رسول یوسفی مشعوف
محمد محسنی
جواد شیرازی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید