جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


پسر الف Boy A


پسر الف  Boy A
▪ کارگردان: جان کراولی.
▪ فیلمنامه: جاناتان تریگل بر اساس رمانی از مارک اوروو.
▪ موسیقی: پدی کیونین.
▪ مدیر فیلمبرداری: راب هاردی.
▪ تدوین: لوسیا زوچتی.
▪ طراح صحنه: جان هنسون.
▪ بازیگران: اندرو گارفیلد[جک بوریج]، الفی اوئن[اریک ویلسون]، کیتی لیونز[میشل]، پیتر مولان[تری]، تیلور دوهرتی[فیلیپ کریگ]، شاون اوانز[کریس]، آنتونی لویس[استیو]، سیوبان فینران[کلی]، جیمز یانگ[زب].
▪ ١٠٠ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ انگلستان.
▪ برنده جایزه بهترین بازیگر/اندرو گارفیلد-بهترین کارگردان-بهترین تدوین-بهترین فیلمبرداری و نامزد ٣ جایزه دیگر از مراسم بافتا، برنده جایزه کلیسای جهانی از جشنواره برلین، نامزد جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه از مراسم فیلم های سینمایی و تلویزیونی ایرلندی، نامزد جایزه بهترین بازیگر و بهترین درام از انجمن سلطنتی تلویزیون انگلستان.
▪ ژانر: جنایی، درام، عاشقانه
جک که مدتی طولانی را در زندان گذرانده، در سن ٢٤ سالگی به صورت مشروط آزاد می شود. او و دوستش فیلیپ در کودکی مرتکب قتل دخترکی شده و زندانی گشته اند. فیلیپ در زندان خودکشی کرده، اما جک اعتقاد دارد که توسط دیگر زندانی ها کشته شده است. سرنوشتی که می تواند در صورت افشای هویت واقعی اش در انتظار وی نیز باشد. جک تحت راهنمایی تری با هویتی تازه خانه ای اجاره کرده و شغلی نیز برای خود دست و پا می کند.
در محل کار نیز با دختری به نام میشل دوست و عاشق وی می شود. در حالی که روزنامه از آزادی وی خبر می دهند و فضای عمومی جامعه را علیه او تحریک می کنند. جک بعد از واقعه نجات دخترکی در یک سانحه اتومبیل تبدیل به قهرمان محلی شده و در میان همکاران نیز چهره ای محبوب می شود. اما حسادت پسر تری و در نتیجه افشای هویت واقعی جک سبب می شود تا میشل بی خبر او را ترک کند. ناپدیدشدن میشل نیز بر هجم شایعات مبنی بر بروز قتلی تازه توسط وی می افزاید و در حالی که جک زندگی تازه ای را بنیان نهاده بود، چاره ای جز خودکشی برایش باقی نمی ماند...
● چرا باید دید؟
جو کراولی را با فیلم وقفه/Intermission شناختیم. یک کمدی جنایی به شدت تکان دهنده که شروعی درخشان برای یک کارگردان محسوب می شد. اما چهار سال فاصله میان آن فیلم و پسر الف برای وی با ساخت یک فیلم تلویزیونی گذشت که شاید نشان از وسواس او داشته باشد. چیزی که از هر نمای فیلم فعلی پیداست، در حالی که کراولی از سال ٢٠٠٠ با کار در تلویزیون وارد عرصه فیلمسازی شده و پیش از آن سابقه ای مثبت و طولانی در تئاتر داشته است.
پسر الف که بر اساس کتابی از جاناتان تریگل ساخته شده، نام خود را از اصلاحی حقوقی گرفته و به متهم خردسالی اطلاق می شود که قرار است هویتش مخفی نگاه داشته شود. کتاب در سال ٢٠٠٤ منتشر شد و به سرعت به زبان های فرانسه، هلندی، روسی و اسپانیولی ترجمه شد. جوایزی هم دریافت کرد که بر شهرت آن افزود و قرائن و شواهدی در دست است که بر اساس ماجرای واقعی پرونده ساکاکیبارا سیتو در ژاپن و پرونده مری بل ساخته شده است.
فیلم یک درام اجتماعی/جنایی درخشان و هدف آن زیر سوال بردن طرفداران سر سخت نظم و قانون است که نسبیت را فراموش می کنند. و از سوی دیگر متهم کردن مردم به اسارت در چنگ پیشداروی های مهلکی که به مرگ شخصیت اول منتهی می شود. کسی که به استناد تصاویر فیلم شاید نقش اساسی در جنایت محوری قصه هم نداشته است.
(حتی زمانی که پای درد دل های دوست او-فیلیپ- که مورد تجاوز برادر بزرگ ترش قرار گرفته می نشینیم، بروز این همه خشونت از سوی وی را امری عادی قلمداد می کنیم)اما بهتر است فیلم را تحقیقی همه جانبه و گسترده درباره وابستگی ها انسانی بدانیم. کسانی که چیزی را تا حد شیفتگی تبدیل به کار و مشغله اصلی خود می کنند. مانند تری که جک را بزرگ ترین دستاورد زندگی خود می داند و همین امر خشم پسرش را برمی انگیزد، چون خود را برخوردار از محبت وی در اندازه ای یکسان نمی بیند. کراولی رسانه ها را نیز سوال می برد چون زندگی انسان ها را به سادگی ملعبه دست خود قرار می دهند و با هدایت افکار عمومی به پیشداوری شان دامن می زنند. پیشداوری هایی که گاه سرانجامی خونین می یابد.
کراولی با پسر الف نشان می دهد که درام را بسیار خوب می شناسد و قادر است از حوادثی ریز و کوچک، قصه ای تاثیرگذار و تکان دهنده خلق کند. قصه ای که می تواند حکم پادزهری کارا در برابر قانون گرایان متعصب داشته باشد و آینه ای در برابر همه ما بگذارد تا مسمومیت های عاطفی مان را نیز کشف کرده و بزداییم. پسر الف یکی از بهترین فیلم های فصل و آثار قابل ستایش سینمای انگلستان است. از دست ندهید!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید