جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نقش همولیز در بروز زردی نوزادان مبتلا به کمبود آنزیم گلوکز ۶- فسفات دهیدروژناز


نقش همولیز در بروز زردی نوزادان مبتلا به کمبود آنزیم گلوکز ۶- فسفات دهیدروژناز
● هدف:
ایکتر اختلالی شایع در نوزادان می باشد و یکی از علل قابل اثبات آن کمبود آنزیم گلوکز و فسفات دهیدروژناز است که می تواند با تشدید ازدیاد بیلیروبین سرم موجب افزایش احتمال بروز کرنیکتروس در نوزادان مبتلا گردد. در این مطالعه علاوه بر تعیین میزان شیوع کمبود این آنزیم در نوزادان مبتلا به زردی در مشهد، نقش همولیز در بروز این نوع ایکتر مورد بررسی قرار گرفته است.
● روش مطالعه:
این مطالعه به روش مقطعی، با سنجش فعالیت آنزیم گلوکز ۶- فسفات دهیدروژناز بر روی ۵۰۵ نوزاد دچار زردی طی ۳ سال در بیمارستان ۲۲ بهمن مشهد انجام شد. نوزادان دارای نقص آنزیمی به عنوان گروه مورد و به تعداد آنان از بین سایر نوزادان فاقد این نقص تحت عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شدند. در هر دو گروه علاوه بر انجام آزمایشات متداول، معیارهای وجود همولیز نیز بررسی گردید و نتایج حاصله مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
● یافته ها:
شیوع کمبود آنزیم گلوکز ۶- فسفات دهیدروژناز ۶.۷% بود که ۸۵% آنها پسر و ۱۵% دختر بودند. میانگین بیلیروبین تام در گروه مواد ۲۲.۷ و در گروه شاهد ۱۹.۲ میلی گرم در دسی لیتر بود که اختلاف آماری معنی داری داشت (P<۰.۰۵). در هر یک از دو گروه وجود همولیز در ۲ نوزاد اثبات گردید و تست کومبس در تمام نوزادان منفی بود. مقایسه میانگین هماتوکریت و شمارش رتیکولوسیت در دو گروه مورد و شاهد، اختلا معنی داری را نشان نداد (P>۰.۰۵).
● نتیجه گیری:
با توجه به شیوع ۶.۷% کمبود آنزیم گلوکز ۶- فسفات دهیدروژناز و درصد قابل توجه آن در دختران، اندازه گیری روتین آنزیم در بررسی آزمایشگاهی زردی نوزادی بدون توجه به جنسیت توصیه می گردد. همولیز نقش ضعیفی در بروز ایکتر این نوزادان دارد و اکثر آنها زردی غیر همولیتیک دارند.
جمشید یوسفی
سیدمرتضی میرزاده
عبدالرضا ملک
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید