جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

امروز و فردا با چمپیونزلیگ


امروز و فردا با چمپیونزلیگ
دومین مرحله از بازیهای گروهی لیگ قهرمانان اروپا با انجام هشت دیدار دیگر امشب پیگیری می شود که در حساسترین رقابتها تیمهای بایرن مونیخ و لیون از گروه شش و رئال مادرید و زنیت از گروه هشت به مصاف هم خواهند رفت.
● فرار از ناکامی
بایرن مونیخ در «آلیانز آره نا» میزبان قهرمان هفت ساله فرانسه یعنی لیون است. عقابهای باواریا در نخستین روز از فصل جدید لیگ قهرمانان موفق شدند در خاک رومانی با تک گل دانیل فن بویتن از سد استوابخارست بگذرند تا با ۳ امتیاز فعلاً در صدر جدول گروه شش قرار بگیرند؛ زیرا لیون و فیورنتینا دیگر تیمهای این گروه نیز در اولین گام به نتیجه ای بهتر از تساوی ۲-۲ دست نیافتند.
البته بایرن این روزها اوضاع و احوال مناسبی را در بوندس لیگا ندارد و با وجود اینکه تصور می شد آمدن یورگن کلینزمن به مونیخ باعث تحولات بنیادین در این تیم خواهد شد، اما کسب چند تساوی در هفته های آغازین لیگ آلمان و پذیرفتن دو شکست پیاپی در دو هفته گذشته - بخصوص شکست ۵-۲ مقابل «برمن» در خانه که پس از سال ۱۹۷۷ بایرنیها چنین شکست سنگینی را از هیچ تیمی تجربه نکرده بودند!- حکایت از موضوعی دیگر دارد و بسیاری از کارشناسان ورزشی آلمان را به انتقاد از عملکرد تیم اول این کشور واداشته است. استفاده از سیستم ۲-۵-۳ که به نظر منسوخ شده یا نداشتن یک فرمانده مبتکر در میانه میدان و البته ناهماهنگی بازیکنان با یکدیگر از جمله دلایل ناکامیهای بایرن طی این مدت به شمار می رود.
با این حال سران باشگاه از مربی تیمشان حمایت کرده و او را مستلزم داشتن زمان بیشتر می دانند. در این شرایط بایرن که در حال حاضر در رده نهم جدول بوندس لیگاست باید از تیمی میزبانی کند که از نظر مهره چیزی کمتر از آنها نداشته و با داشتن ۶ ملی پوش فرانسوی و ۲ برزیلی در ترکیب اصلی خویش یک رقیب بزرگ برای آنها به شمار می رود. این موضوع وقتی بیشتر روشن می شود که بدانیم لیونیها در تمامی چهار دیدار گذشته خود در خاک آلمان برنده مسابقه بودند! (بایرلورکوزن، بایرن و وردربرمن تیمهایی بوده اند که مغلوب لیون شده اند).
نداشتن یک دروازه بان مطمئن در درون چارچوب دروازه بایرن نیز یکی دیگر از مشکلات اصلی این تیم است که به نظر اعتقاد بیش از حد سران باشگاه به مارک رنسینگ ۲۲ساله، آنها را برای این فصل دچار ضرر و زیان خواهد کرد. آنها حتی وقتی که با هانس یورگ بات قرارداد امضا کردند، اعلام نمودند از او به عنوان ذخیره رنسینگ استفاده خواهند کرد و بنا به همین علت، رنسنیگ با خاطری آسوده از بابت فیکس بودن در ترکیب تیم، بازی می کند و با خرابکاریهای خود! به مشکلات این تیم دامن می زند!
اما با وجود اینها، تجربه چندین قهرمانی در اروپا و جامهای بین قاره ای و جهانی از بایرن تیمی پرتجربه را ساخته که نمی توان به آسانی آنها را از پیش بازنده دانست. ستارگان هالیوود (لقب بایرن مونیخ) از ۱۰ دیدار گذشته خود در رقابتهای اروپایی برابر نمایندگان فرانسه تنها ۲ شکست و یک تساوی داشته و بقیه را با پیروزی پشت سر گذاشته اند که اتفاقاً اولین پیروزی آنها به فینال جام قهرمانان ۱۹۷۶ مقابل سنت اتین باز می گردد.
در طرف مقابل، لیونی قرار گرفته که همان طور که اشاره شد شاکله اصلی تیم ملی فرانسه را تشکیل می دهد. وجود بازیکنانی نظیر سیدنی گوو، جرمی تولالان، کریم بنزما، ژان آلن بوموسانگ و فرانسیس کلرک به انضمام جونینو پرنامبوکانو و فرد یا کیم کالستروم دست آقای آلن را برای چیدن ترکیبهای گوناگون باز می گذارد.
آنها فصل گذشته در اولین بازی خود و در نیوکمپ مقابل بارسلونا با نتیجه ۳ بر صفر مغلوب شدند اما در ادامه با پیروزیهای متوالی برابر رقبا قدم به مرحله یک چهارم نهایی گذاشتند هرچند در آنجا مغلوب منچستریونایتد شدند. مهاجمان این تیم شاید امشب کار سختی را در مقابل دفاع بایرن نداشته باشند بخصوص کریم بنزما که در نخستین دیدار لیون باعث فرار این تیم از شکست خانگی شد.
● ماتادورها یخ می زنند؟
اما در دیگر دیدار حساس امشب تیمهای زنیت سنت پترزبورگ و رئال مادرید در ورزشگاه پتروفسکی به مصاف یکدیگر می روند.
شاید مادریدیها در میان چهار تیم اسپانیایی حاضر به دلیل داشتن عنوان قهرمانی لالیگا در فصل گذشته برتر باشند، اما در حقیقت پیروزی آنها بسیاری مواقع در دقایق پایانی و به سختی به دست آمده است. کهکشانی ها در روز نخست بازیها برابر «اف سی باته» تنها دو گل در خانه برابر تیمی به ثمر رساندند که نخستین حضور خود را در لیگ قهرمانان اروپا تجربه می کرد و این مسأله باعث تعجب همگان شد.
با این وجود، زمانی که به پیروزی چهار بر سه آنها برابر نومانسیا در رقابتهای لالیگا می اندیشیم می بینیم که دو گل برابر باته چندان هم با تعجب همراه نیست، اما به هر حال هیچ حرفی در پنج پیروزی پیاپی آنها در لالیگا وجود ندارد. در میان این پنج پیروزی، می توان به نتیجه دو بر صفر برابر ریسینگ سانتاندر و نتیجه هفت بر یک برابر اسپورتینگ خیخون اشاره کرد که شاید حاصل چشم و هم چشمی های رئال مادرید و بارسلونا بود زیرا آبی و اناری پوشان یک هفته پیش از آن اسپورتینگ خیخون را شش بر یک شکست داده بودند.
رئالی ها شنبه شب باز هم با گل دیرهنگام فان نیستلروی خود را از مخمصه بیرون کشیدند و توانستند دو بر یک رئال بتیس را در خانه حریف شکست دهند اما، همه می دانند که لیگ قهرمانان اروپا هرگز جذابیت های خود را به حساسیت دیدارهای لیگ داخلی تیمها نباخته است و هیچ کدام اینها گواهی بر عدم آمادگی مادریدیها نخواهد بود. «رود فان نیستلروی» در حال حاضر با ۵۴ گل به ثمر رسانده در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا تنها «رائول گنزالز» هم تیمی خود را بالای سرش می بیند.
«رائول» که تاکنون ۶۱ گل در تمام بازیهای خود در لیگ قهرمانان اروپا به ثمر رسانده است، در حالی که در ابتدای فصل جاری با انتقادهای بسیاری روبرو بود یک بار دیگر با گلزنی برابر اسپورتینگ خیخون خود را از زیر بار فشارها بیرون کشید. با وجود خط حمله پربار رئال مادرید آنها همچنان با نگرانیهایی روبرو هستند.
«وزلی اشنایدر» همچنان با آسیب دیدگی دست و پنجه نرم می کند و از سوی دیگر قو های سپید طی شش بازی گذشته خود تنها در دو بازی توانسته اند دروازه تیمشان را بسته نگه دارند، به این ترتیب نگرانی دوم می تواند خط دفاعی نه چندان مطمئن آنها باشد.
اما در طرف مقابل، شاگردان دیک ادووکات قرار دارند که در نخستین بازی خود مقابل گوراسبهای تورین با یک گل شکست خوردند. زنیت که با قهرمانی در جام یوفا و سوپرجام اروپا توانسته نامی برای خود دست و پا کند اکنون به شکست غول رقابتهای چمپیونزلیگ می اندیشد. گرچه آنها فصل گذشته سابقه خوبی در تقابل با نمایندگان ماتادور داشتند و تیمهایی مثل ویارئال و سویا را با شکست بدرقه کردند. شاید اکنون در خانه و در سرمای مسکو یک بار دیگر این ماجرا برای آنها تکرار شود. جالب اینکه فصل گذشته آنها در خانه تنها یک بار و مقابل بایرلورکوزن تن به شکست دادند!
● برنامه بازیها
۱) سه شنبه ۹/۷/۸۷
▪ گروه E:
ـ آلبورگ دانمارک - منچستریونایتد انگلستان
ـ ویارئال اسپانیا - سلتیک اسکاتلند
▪ گروه F:
ـ فیورنتینا ایتالیا - استوا بخارست رومانی
ـ بایرن مونیخ آلمان - المپیک لیون فرانسه
▪ گروه G:
ـ آرسنال انگلستان - پورتو پرتغال
ـ فنرباغچه ترکیه - دینامو کی یف اوکراین
▪ گروه H:
ـ زنیت روسیه - رئال مادرید اسپانیا
ـ باته بوریسوف بلاروس - یوونتوس ایتالیا
۲) چهارشنبه ۱۰/۷/۸۷
▪ گروه A:
ـ کلوج رومانی - چلسی انگلستان
ـ بوردو فرانسه - رم ایتالیا
▪ گروه B:
ـ آنورتوسیس قبرس - پاناتینایکوس یونان
ـ اینتر ایتالیا - وردربرمن آلمان
▪ گروه C:
ـ اسپورتینگ پرتغال - باسل سوییس
ـ شاختاردونتسک اوکراین - بارسلونا
▪ گروه D:
ـ لیورپول انگلستان - آیندهوون هلند
ـ آتلتیکو مادرید اسپانیا - مارسی فرانسه
مرتضی روشنی
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید