جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نحوه انتقال و حیات گونه های مالاسزیا در محیط و عفونتهای سیستمیک


نحوه انتقال و حیات گونه های مالاسزیا در محیط و عفونتهای سیستمیک
● هدف:
گونه های مالاسزیا گاهی اوقات به عنوان عواملی کشنده همچون عفونت خون در نوزادان نارس (عفونت سیستمیک) تحت درمان با امولسیون چربی گزارش شده اند. هدف این مطالعه پاسخ به این تجمع سریع قارچی در سطح پوست نوزادان است.
● مواد و روشها:
به این منظور سوسپانسیونی از مالاسزیا سیمپودیالیس (۱)، مالاسزیا گلوبوزا (۲) و مالاسزیا رستریکتا (۳) در مقیاس (میلی لیتر۱۰۴/ میکروارگانیسم) تهیه شد.
(PBS with ۰.۰۵% [v/v] TritonX-۱۰۰, PH ۷.۹) این سوسپانسیون ها در سطح مناطقی از قبل اندازه گیری شده از جنس چوب و فلز، کتان یا سطح پلاستیکی ریخته و اجازه داده شد تا خشک شوند. سپس با روش مالشی ویلیامسون و کلیگمن یا با روش قرار دادن کتان یا پلاستیک در محلـول شستشو و به هم زدن محلول درون حلقه به مدت ۱ دقیقه، نمونه ها در فواصل منظم و تعیین شده جمع آوری شدند. سپس رقت های مختلف تهیه شد و روی پلیت آگار حاوی شیرکشت داده شد. لیمینگ– نوتمن برای تعیین مقدار مالاسزیای منتقل شده بین افراد، مقدار معینی سوسپانسیون گونه های مالاسزیا روی کف دست افراد داوطلب ریخته و اجازه داده شد تا خشک شود. سپس داوطلب اول با داوطلب دوم دست می دهد و مقادیر انتقال مالاسزیا به دست داوطلب دوم با روش ویلیامسون و کلیگمن اندازه گیری شد. حیات مالاسزیا گلوبوزا و مالاسزیا سیمپودیالیس روی سطوح چوبی، کتانی و پلاستیکی شبیه به هم بود و تا ۷۲ ساعت پس از تلقیح روی این سطوح، قابل برداشت بودند؛ در حالی که روی سطوح فلزی فقط تا ۴۸ ساعت حیات داشته و قابل برداشت بودند.
برای مالاسزیا رستریکتا الگو کاملا تفاوت داشت و عوامل قارچی حداکثر تا ۴ ساعت بعد از تلقیح روی۴ سطح مختلف قابل برداشت بود. همچنین انتقال میکروارگانیسم از دستی به دستی دیگر، در اکثر آزمایشات با موفقیت همراه بود و مقیاس آن از ۱۴ تا ۰.۲ درصد مقدار تلقیحی بود.
● نتیجه گیری:
در نتیجه چنین برداشت می شود که سطوح مواد مطالعه شده تقریبا شبیه موادی است که در محیط های بیمارستانی وجود دارد و این مواد می توانند با میکروارگانیسم، آلوده شده و عامل بیماری را برای مدتی روی خود حمل و حفظ نموده و سپس به پوست نوزادان منتقل و باعث عفونت در آنان گردند. این نتایج برای پی بردن به نحوه تجمع عوامل قارچی در سطح پوست و نیز بررسی اپیدمیولوژی عفونت های قارچی نوزادان بسیار حایز اهمیت است.
سید امیر یزدان ‌پرست
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید